چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

فتح و حماس در میان اختلاف‌ها و تنش‌های یک دهه گذشته خود بارها برای آشتی ‌خیز برداشته‌ و با شکست مواجه شده‌اند.

تشکیل کابینه فلسطین در غزه

روز گذشته اما دولت تشكيلات خودگردان فلسطين با تشكيل جلسه كابينه خود در نوار غزه نشان داد قصد دارد اين بار شرايط با گذشته متفاوت باشد.

در نخستين جلسه دولت رامي‌حمدالله، نخست‌وزير دولت وفاق ملي در غزه از سال۲۰۱۴ به بررسي پرونده‌هاي مربوط به آشتي و شراكت فتح و حماس در قدرت پرداخته شد. رامي‌ حمد‌الله اعلام كرده كه اين تلاش وجود دارد تا تمامي پرونده‌هاي مورد اختلاف حل و فصل شود. او قول داده تا اختلاف‌ها ميان فتح و حماس را پس از حدود ۱۰ سال پايان دهد و 2گروه در كنار هم كار كنند.

حماس ماه گذشته با انحلال دولت خود در نوار غزه موافقت كرد تا عملا راه براي تشكيل دولت وحدت ملي به نخست‌وزيري رامي حمدالله هموار شود.

از سال۲۰۰۷ حماس كنترل نوار غزه را كه در محاصره همه‌جانبه رژيم صهيونيستي است در اختيار دارد. در آوريل سال ۲۰۱۴ هم فتح و حماس براي تشكيل دولت آشتي ملي به توافق رسيده بودند اما اين توافق چند‌ماه بعد شكست خورد.

نخست‌وزير دولت وفاق ملي روز گذشته در شروع نشست هيأت دولت گفت: ما اينجا هستيم تا ورق اختلاف‌ها را برگردانده و آشتي ملي و تشكيل كشور فلسطين را به مسير درست بازگردانيم.

رامي‌حمدالله همچنين با اعلام اينكه اولويت نخستش پايان دادن به رنج ساكنان غزه است در جلسه روز گذشته از وزيران خود خواست كه فهرستي از نيازهاي فوري و مشكلاتي تهيه كنند كه در غزه وجود دارد و بايد آنها را به سرعت برطرف كرد. او همچنين از جامعه‌جهاني خواست تا به رژيم صهيونيستي براي لغو محاصره نوار غزه فشار بيشتري وارد شود.

  • تلاش در مسير آشتي جديد

توافق جديد آشتي ملي پس از مذاكرات گسترده رهبران حماس و فتح در مصر صورت گرفته است و مقام‌هاي قاهره نقش مهمي در تحولات اخير دارند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه خالد فوزي، وزير اطلاعات مصر قرار است به‌زودي وارد غزه شود تا با مقام‌هاي فتح و حماس ديدار و گفت‌وگو داشته باشد.

تشكيل نشست كابينه دولت در نوار غزه پس از آن صورت گرفت كه در سفري مهم و حساس رامي حمدالله، نخست‌وزير تشكيلات خودگردان فلسطيني، براي نخستين‌بار در 2سال گذشته به غزه رفت. رامي‌حمدالله روز دوشنبه در جريان اين سفر آغاز تصدي مسئوليت اداره امور غزه توسط دولت خود را اعلام كرد.

نخست‌وزير دولت خودگردان فلسطين در اين سفر كه با استقبال ساكنان غزه روبه‌رو شد با اسماعيل هنيه، رئيس دفتر سياسي حماس و يحيي سنوار، نخست‌وزير حماس در غزه ديدار كرد. در اين ديدار علاوه بر حمدالله، حسين شيخ وزير امور مدني، ماجد فرج رئيس سازمان اطلاعات تشكيلات خودگردان و تعداد زيادي از مقامات اين نهاد و يك شخصيت امنيتي مصري هم حضور داشتند.

در سال‌هاي اخير، چندبار گزارش‌هايي از تلاش و حتي نزديك بودن توافق رهبران فتح و حماس به‌عنوان 2جناح مهم فلسطيني براي حل اختلاف و وحدت دوباره سرزمين‌هاي فلسطيني منتشر شده بود اما در عمل، نتيجه‌اي به‌دست نيامد.رامي حمدالله در جريان اين سفر گفت: ما به‌دنبال اجراي طرح خود يعني پايان اشغالگري و حل مسئله فلسطين طبق اصول و قوانين بين‌المللي و توافقنامه‌هاي بين‌المللي هستيم.

  • حماس خلع‌سلاح مي‌شود؟

محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين كه جلسه كابينه روز گذشته در خانه سابق او در غزه تشكيل شد در گفت‌وگو با تلويزيون مصر از مسئله خلع‌سلاح حماس حرف زده است. عباس در اين گفت‌وگو اعلام كرده كه در پايان پروسه آشتي ملي همه تسليحات ازجمله سلاح‌هاي در دست حماس بايد در كنترل دولت فلسطين و قانون باشند. او گفت: ما با مدل حزب‌الله در لبنان موافقت نخواهيم كرد. رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با اعلام اينكه حماس بايد تصميم‌هاي سازماني را بپذيرد گفت: ما در كرانه باختري براساس يك قانون و يك حاكميت عمل مي‌كنيم. من دستور داده‌ام كه هر كسي كه به‌صورت غيرقانوني سلاح در اختيار دارد حتي اگر عضو فتح است بازداشت شود. اين روالي است كه بايد اجرا شود.

رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي گزارش داده‌اند كه اين رژيم برخلاف گذشته اين‌بار با جريان آشتي فتح و حماس مخالفت شديدي ندارد و به همين‌خاطر مقام‌هاي اين رژيم فعلا در اين رابطه سكوت كرده‌اند. مقام‌هاي اين رژيم اما عقيده دارند كه حماس در تلاش براي پيدا كردن مشروعيت بين‌المللي بدون پذيرفتن حق وجود اسرائيل و زمين گذاشتن تسليحات خود است.به‌نظر مي‌رسد خلع‌سلاح حماس يكي از مهم‌ترين شروطي است كه اسرائيل براي پذيرش آشتي فتح و حماس با مصر در ميان گذاشته است.

هفته گذشته اما مقام‌هاي حماس اعلام كرده‌اند كه مسئله سلاح اين گروه به هيچ عنوان قابل مذاكره نيست. موسي ابومرزوق و خليل الحياء از مقام‌هاي ارشد حماس اعلام كردند كسي نمي‌تواند به سلاح‌هاي حماس دست بزند. خليل الحياء معاون رئيس دفتر سياسي حماس گفت: ما با تمامي ابزارهايي كه در اختيار داريم با اشغالگري تا زمان محو كامل آن مبارزه خواهيم كرد.

کد خبر 384156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha