پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۸
۰ نفر

صدف کوه کن: شعبه بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در قشم افتتاح شد

شعبه بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در قشم طی مراسمی با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت،  فرماندار و مسئول منطقه آزاد قشم،  رئیس دانشگاه شهید بهشتی،  رئیس مرکز تحقیقات  بیوتکنولوژی خلیج فارس و روسای دانشکده‌های دندانپزشکی،  داروسازی، تغذیه وتوانبخشی افتتاح شد.

دانشجویان پذیرفته شده در این دانشگاه که پس از پشت سر گذاشتن کنکور و گزینش‌های علمی،  وارد این دانشگاه می‌شوند،  قراراست تا در آینده‌ای نزدیک،  آموزش‌های لازم دررشته‌های پزشکی،  دندانپزشکی،  داروسازی،  تغذیه،  توانبخشی و... را همانند آنچه در شعبه مادر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارائه می‌شود،  دریافت کنند.

دکتر بهرام عین الهی، معاون آموزشی وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی در این مراسم به شرایط ویژه و خاص کشور اشاره کرده وگفت: در شرایط امروزکشور،  یکی از اولویت‌های اول مسئولین مملکتی به خصوص رهبر معظم انقلاب،  بحث جنبش علمی در کشور بوده که در این راستا،  بیشترین وظیفه برعهده جامعه علمی کشور است.

وی همچنین با اشاره به عدم کمبود نیروی انسانی متخصص در کشور به برخورداری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از 11 هزار عضو هیات علمی خبرداده و گفت: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها یک رشته فوق تخصصی در کشور دایر بود،  در حالی که امروزه دارای 21 رشته فوق تخصصی،  25رشته تخصصی و حدود 60 رشته phd هستیم و در این راستا به جایی رسیده‌ایم که تقریبا همه علوم و فنون پزشکی دایر در دنیا را داشته یا در حال تأسیس آن هستیم در حالی که دانشگاهی مثل دانشگاه عجمان،  اگرچه از لحاظ ساختاری بسیار شیک و پیشرفته است اما از لحاظ نیروی انسانی در مضیقه به سر می‌برد.

وی در ادامه با بیان این‌که اگرچه از لحاظ پیشرفت‌های پزشکی به جایگاه مطلوبی رسیده‌ایم اما مرگ یک دانشمند زمانی است که فکرکند همه چیز را می‌داند،  گفت: خوشبختانه ما این حس را نداریم و همچنان به پیش می‌رویم تا نتایج بهتری به دست آوریم.

دکتر عین الهی در ادامه،با بیان اینکه ایجاد واحد بین‌المللی در راستای تسریع ارتباطات انجام شده است،  خاطر نشان کرد: فضای شعب بین‌المللی با دانشگاه‌های دیگر باید متفاوت باشد. این شعب باید با توسعه ارتباطات علمی خود نه تنها جزیره،  بلکه کشور را تغذیه کنند و از این طریق به رشد علمی کشور،  سرعت ببخشند چراکه‌ مهم‌ترین بخش نقشه جامع علمی کشور،  ایجاد و افزایش ارتباطات علمی است.

همراهی وزارت بهداشت با دانشگاه

دکتر علیرضا زالی،  رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با بیان اینکه برای ایجاد شعب بین‌المللی نگاه ملی وجود دارد،  تصریح کرد: شعب بین‌المللی در راستای برنامه چهارم توسعه و با توجه به عزم دولت نهم ایجاد شده است و افتتاح رسمی شعبه بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در قشم،  ماحصل تلاش کسانی است که پس از پشت سرنهادن مراحل دانش پذیری،  در شعبه قشم پذیرفته شده‌اند و این تنها بخشی از حرکت روبه جلو است.

وی همچنین افزود: با ایجاد شعب بین‌المللی قشم،  موج جدید علمی در دانشگاه آغاز شده است که قرارگرفتن آن در حاشیه خلیج‌فارس باعث توسعه علمی و تحقیقاتی کشور می‌شود.

دکتر زالی در عین حال تأکید کرد که حضور دکتر عین‌الهی در مراسم افتتاح،  به منزله همراهی وزارت بهداشت با دانشگاه شهید بهشتی در راستای گسترش آموزش عالی پزشکی است.

وی ادامه داد: در منطقه آزاد قشم بحث بیوتکنولوژی و علوم نوین به شکل مطلوبی دنبال می‌شود و امیدواریم شاهد تحقق بسیاری ازطرح‌های علمی در سطح بیوتکنولوژی در این منطقه باشیم،  چرا که جزیره قشم از پتانسیل‌های بسیار خوبی برخوردار است و با شکل‌گیری مستمر دانشگاه‌ها می‌توان ارتباط صنعت و بیوتکنولوژی را در قشم شاهد بود.

وی با بیان اینکه جزیره قشم جمعیت بومی و شناور قابل توجهی دارد،  خاطر نشان کرد: ما با افتتاح شعبه بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در قشم در کنار مسائل دانشگاهی به توسعه وارتقای سطح بهداشتی در منطقه نیزتوجه داشته‌ایم تا بتوانیم خدمات مرتبط با سلامت را نیزدر این منطقه انجام دهیم و علاوه بر توسعه آموزشی و ارتقای آن؛ تعمیق عرصه بالینی را نیز مدنظر داریم.

دکتر زالی در خاتمه با بیان اینکه حفظ و ارتقای کیفیت آموزشی یکی از تلاشهای دانشگاه در شعب بین‌المللی است، گفت:‌ شعب بین‌المللی و با  کیفیت آموزش‌ها و مدارک در این شعبه هیچ فرقی با دانشگاه‌های مادر ندارد و با آنها همتراز است که حضور روسای دانشکده‌های دانشگاه در اینجا و استفاده از اعضای هیأت علمی برای ادامه آموزش‌ها، شاهدی بر این مدعاست.

مرکز منطقه‌ای تولید واکسن‌های جدید

در ادامه این مراسم، ‌ نسرین معظمی،  رئیس مرکز تحقیقات  بیوتکنولوژی خلیج فارس،  نیز از احداث مرکز منطقه‌ای تولید واکسن‌های جدید در جزیره قشم خبر داد وگفت: ما در پارک فناوری که به پشتوانه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران احداث شده است،  از تکنولوژی برای ارتباط ایران با دنیا استفاده خواهیم کرد تا جایی که قرار است با حمایت بانک توسعه‌اسلامی،  مرکز منطقه‌ای تولید واکسن‌های جدید  راه‌اندازی شود  و 5 واکسن از جمله واکسن‌های آنفلوانزا،  پنوموکوک،  تب گنگی و.. را تولید و به کشورهای اسلامی صادرکند.

وی همچنین،  بازار جهانی محصولات دارویی حاصل از بیوتکنولوژی را در حال حاضر  ۳۰۰میلیارد دلار در سال اعلام کرد و گفت: مرکز پژوهش‌های بیوتکنولوژی خلیج فارس برای تولید دارو با یکی از معتبرترین شرکت‌های دارویی جهان همکاری دارد. وی گفت: ذخایر و تنوع زیستی خلیج فارس و دریای عمان پتانسیل عظیمی برای تولیدمحصولات فراهم می‌آورد وشانس‌ایران را در جهت رقابت جهانی بالا می‌برد.

رئیس مرکزتحقیقات بیوتکنولوژی خلیج فارس،  پارک فناوری‌ قشم را دارای تجهیزات لازم برای پژوهش‌های دریایی،  تولید محصولات بیوتکنولوژی  در زمینه داروهای جدید،  مواد بهداشتی- آرایشی به خصوص انواع ضد پیری (ANTI  AGING)،  صنایع غذایی و مرکز کشت سلول‌های گیاهی اعلام کرد ویادآور شد که تمام تجهیزات موجود در این پارک در اختیار دانشجویان شعبه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار خواهد گرفت چرا که تا زمانی این مرکز زنده است که دانشجو در آن وجود داشته باشد.

دورنمای  خوشایند احداث کلینیک‌های تخصصی

از آنجا که جزیره قشم در حال حاضر و با توجه به گستردگی زیادی که دارد از وجود درمانگاه‌های تخصصی بی‌بهره است،  حضور دانشگاه شهید بهشتی در این جزیره می‌تواند وضع درمانی رانیز تغییر دهد.

اصغری، رئیس هیأت‌مدیره منطقه آزاد قشم نیز در همین راستا به خبرنگار همشهری،  گفت: علاوه بر بحث آموزش نیروی انسانی،  ارتقای وضعیت علمی آموزشی،  فرهنگی و بهداشتی و ارائه خدمات درمانی از اهمیت بسیار خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه حضور مراکز درمانی به ویژه درمانگاه‌های تخصصی  وابسته به وزارت بهداشت در قشم یکی از آرزوهای دیرینه مردم قشم بوده وبسیار حائز اهمیت است، ادامه داد:‌ با توجه به مأموریت‌ وزارت بهداشت تفکیک این 2 موضوع امکان پذیر نیست و درصورتی می‌توانیم درمانگاه‌های خوبی داشته باشیم که شعب وابسته به وزارت بهداشت با همان قدرت در جزیره وجود داشته باشند.

 اصغری همچنین از احداث شهرک دانشگاهی و پارک فناوری در قشم خبر داد و افزود: امید است به زودی مجوز ایجاد پارک فناوری با محوریت مرکز بیوتکنولوژی صادر شود وسیاست‌های کلان و دورنمایی که مسئولین دانشگاه در ایجاد شعبه بین‌المللی ترسیم کرده‌اند،  عینیت یابد.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد قشم از وسعت زیادی برخوردار است، گفت: این منطقه در نقطه استراتژی خوبی در خلیج فارس قرار گرفته که از لحاظ اقتصادی،  فرهنگی،  آموزشی و... پارامترهای مثبتی برای ایجاد این شعب است. مسئول منطقه آزاد قشم در خاتمه با اشاره به احداث شهرک دانشگاهی گفت: این شهرک می‌تواند در جهت کمک به بهبود وضعیت مسائل آموزشی به خصوص برای جمعیت بومی نقش خوبی داشته باشد.

توریسم درمانی در کنار آموزش عالی

دکتر بهزاد هوشمند،  رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  نیز در پاسخ به خبرنگار همشهری در زمینه اهداف این دانشکده برای آموزش دانشجویان شعبه بین‌الملل،  گفت: ما برای واحد قشم برنامه‌های مفصلی داریم که همگی در راستای اعتباربخشی به مدرک دانشجویان این مرکز شکل گرفته است.

وی همچنین به زمینه‌های درمانی که در آینده و در نتیجه راه اندازی شعبه بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی شکل خواهد گرفت، اشاره کرد و گفت: بحث‌های درمانی نه از ابتدا که پس از گذشت مدت زمانی که آموزش علوم پایه تمام شود،  به شکل جدی دنبال خواهد شد و ما امیدواریم تا با تجهیزات و تکنولوژی بالایی که در اختیارمان قرارخواهد گرفت،  حتی به بحث توریسم درمانی هم بپردازیم،  چرا که جزیره‌ای مانند قشم،  از هر جای دیگری به کشوری نظیرامارات نزدیک‌تر بوده و طبیعتا حضور متخصصان تراز اول کشور و استفاده از دانش برتردر این جزیره،  بیماران نیازمند خدمات درمانی بسیاری را از دبی جذب خواهدکرد.

دکترمحمد قاسمی برومند، رئیس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،  نیز خبر از ارائه 4 رشته فیزیوتراپی،  کاردرمانی،  اپتومتری و شنوایی شناسی در این دانشگاه داد و گفت: نحوه ارائه دروس و برگزاری کلاس‌ها در این شعبه هیچ تفاوتی با آنچه در تهران ارائه می‌شود،  نخواهد داشت و در ترم‌های آتی که آموزش‌های بالینی شروع شود،  امیدواریم تا خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی را هم در کنار آموزش‌های دانشگاهی برای مردم منطقه در نظر بگیریم.

دکتر حسین وحیدی،  رئیس دانشکده داروسازی این دانشگاه نیز به امکانات مطلوب آزمایشگاهی در راستای تولید مواد دارویی در قشم اشاره کرده و گفت: تجهیزات بیوتکنولوژیک،  فضا و امکانات موجود،  کمپلکس مناسبی را برای آموزش،  تحقیقات و پژوهش‌های داروسازی ایجاد کرده است که آموزش دانشجویان را غنی‌تر و کارآمد‌تر خواهد کرد.

کد خبر 38411

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز