همشهری آنلاین: مراسم سینی‎گردانی یا عروسی حضرت قاسم (ع) که هر سال همزمان با هشتم محرم‎الحرام در بندرماهشهر برگزار می‎شود به عنوان یک اثر معنوی تاریخی به ثبت ملی درآمد و از لوح ثبت آن رونمایی شد.

به گزارش اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، سارا عبادی رئیس اداره میراث فرهنگی ماهشهر در تشریح این مراسم سنتی عنوان کرد: مراسم سینی‎گردانی یا عروسی حضرت قاسم (ع) در همه جای کشور برگزار می‎شود با این تفاوت که در ماهشهر در یک خانه قدیمی به صورت مردانه برگزار می‎شود و مدیریت و اجرای آن بر عهده آقایان است.

وی با بیان این‎که بیش از ۱۲۰ سال است که این مراسم در ماهشهر و در این خانواده به صورت نسل‎به‎نسل در حال اجرا است، ادامه داد: آن‎گونه که بزرگان نقل می‎کنند، از زمان‎های قدیم که در بندر ماهشهر حتی برق نیز نبود، در شب هشتم محرم این برنامه برگزار می‎شد که طی آن یک علم در محل نصب و فانوسی نیز به زیر این علم بسته و در زیر نور آن فانوس سینی‎گردانی انجام می‎شد. این در حالی است که یک رومیزی نیز به قدمت ۸۰ سال وجود دارد که آن را روی یکی از سینی‎ها می‎انداختند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرماهشهر افزود: در جریان برگزاری این مراسم، حدود ۱۱۵ سینی به صورت همزمان از این خانه بیرون می‎آیند و اطراف میدان شهر را دور می‎زنند و بازمی‎گردند؛ این در حالی است که سنج و دمام‎زنی و همچنین نوحه‎خوانی نیز در کنار این مراسم اجرا می‎شود.

وی بیان کرد: سال گذشته پس از صحبتی که با افراد برگزارکننده این مراسم داشتیم و بعد از آن‎که در جریان جزئیات و چگونگی دقیق مراسم قرار گرفتیم، گزارش آن را به صورت مکتوب تهیه کردیم و در نهایت با کمک اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، این مراسم به صورت یک پرونده ثبتی در آمد.

عبادی تصریح کرد: این پرونده پس از تکمیل شدن به سازمان میراث فرهنگی کشور در تهران فرستاده شد و خوشبختانه کار به نتیجه رسید و این اثر معنوی ثبت ملی‎ شد و روز هشتم محرم نیز همزمان با برگزاری مراسم، با حضور مردم و مسئولان شهرستانی از لوح ثبت ملی آن رونمایی شد.

وی با اشاره به این‎که مراسم سینی‎گردانی، اولین اثر معنوی است که در شهرستان بندر ماهشهر به ثبت ملی درآمده است گفت: پیش از این در سال ۱۳۹۴ یک محوطه تاریخی به قدمت سه هزار سال را در ماهشهر به ثبت ملی رسانده بودیم.

کد خبر 383901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha