دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: تغییر ذائقه‌ غذایی باید در کودکی صورت گیرد و برای این کار نیاز است مزه‌ها و طعم غذاهای سالم در سنین پایین به آنها معرفی شوند.

دکتر مهدی احتشامی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تغذیه مناسب کودکان و نوجوانان اظهار کرد: امروزه به دلیل تغییر در شیوه زندگی مصرف فست فود‌ها و غذاهای آماده در جامعه افزایش پیدا کرده است. مصرف فست فودها در سنین کودکی و نوجوانی سبب افزایش چاقی؛ باعث بروز بیماری های مزمن مثل دیابت ، بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی بعضی از سرطان‌ها شود بنابراین پیشگیری و ارائه الگوی غذایی سالم می‌تواند تا حدودی از بروز بیماری‌های مزمن جلوگیری کند.

وی افزود: فست فود و غذاهای آماده، مواد غذایی پرچرب و پرکالری هستند که به دلیل طعم و مزه خوشایندی که دارند معمولا کودکان بیشتر ترجیح می‌دهند که از این مواد غذایی استفاده کنند.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: خانواده‌ها به خصوص مادرها می‌توانند از جایگزین‌های غذایی سالم‌تری استفاده کنند و غذاهایی مانند ساندویچ خانگی و کتلت با سبزیجات و سالاد فراوان به کودکان خود بدهند.

احتشامی ادامه داد: خانواده‌ها می‌توانند به جای چیپس و تنقلات این چنینی؛کودکان و نوجوانان را به مصرف آجیل‌ها و میوه‌های خشک ترغیب کنند که تا حد زیادی می‌تواند مواد مورد نیاز بدنشان را تامین کند که علاوه بر کالری و اسیدهای آمینه مورد نیازشان می‌تواند موادی مانند روی،منیزیم و کلسیم را نیز تامین کند.

وی افزود: در بچه‌ها باید تغییر ذائقه‌ای صورت گیرد و برای اینکار نیاز است مزه‌ها و طعم غذاهای سالم را از کودکی و سنین پایین به آنها معرفی کنند و سعی کنند بچه‌ها به این طعم‌ها عادت کنند. دوران کودکی بسیار دوران مهمی است و الگوی غذایی در این دوران شکل می‌گیرد. معمولا بسیاری از افراد الگویی غذایی‌شان در دوران کودکی‌شان شکل می‌گیرد و کمتر تمایل به تغییر آن دارند.

این متخصص تغذیه در خصوص تاثیر تغذیه در یادگیری افراد گفت: رشد سلول‌های عصبی در دوران نوزادی و تا سن سه سالگی بیشتری رشد را خواهد داشت. تا سن سه سالگی تغذیه مناسب و سالم می‌تواند سبب افزایش بهره هوشی در کودکان شود. موادی مانند فسفر، روی اسیدهای چرب امگا ۳ که اغلب در غذاهای دریایی وجود دارد می‌تواند به رشد سلول‌های مغزی در کودکان کمک کند.

وی در آخر افزود: برای این که کودکان بتوانند به سطح هوشی بالایی برسند می‌بایست از آجیل‌ها، مغزی‌جات، میوه‌ها استفاده کنند و همچنین مصرف منظم و مداوم لبنیات در برنامه‌ی غذایی‌شان باشند و از نمک یددار نیز استفاده کنند زیرا تحقیقات نشان داده است اگر میزان مصرف ید در کودکان پایین باشد می‌تواند باعث کاهش بهره هوشی در کودکان شود.

کد خبر 383886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha