از جمعیت ۷۹میلیونی کشور، ۷میلیون و ۴۰۰هزار نفر یعنی ۹.۲۸درصد سالمند هستند.

سالمند

و پیش‌بینی می‌شود که درصد سالمندان ایران تا سال ۲۰۲۵میلادی یعنی ۸سال دیگر به ۱۰و تا ۲۰۵۰یعنی ۳۳سال دیگر به بیش از ۳۰درصد برسد.

اين در حالي است كه نيازهاي درماني و سلامت سالمندان در شرايط كنوني به خوبي پاسخ داده نمي‌شود و افزايش تعداد اين گروه جمعيتي بدون فراهم كردن امكانات لازم شرايط را دشوار‌تر خواهد كرد.

محمد اسماعيل‌مطلق، رئيس مركز سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت با اشاره به آغاز هفته سالمند درباره اين هفته گفت: هفته سالمند در ايران از دوشنبه دهم مهر آغاز مي‌شود و روزهاي اين هفته به‌ترتيب «روز سالمند، ايثار و مقاومت»، «روز سالمند و مناسبت‌هاي مذهبي»، «روز سالمند و سبك زندگي سالم»، «روز سالمند و امنيت اجتماعي»، «روز سالمند، ارزش‌هاي فرهنگي و ديني»، «روز پدربزرگ، مادربزرگ و انتقال تجربيات» و 16مهر «روز سالمند، توانمندي و مشاركت» نامگذاري شده است. سالمندي دوره خاص فيزيولوژيك در زندگي و حيات هر انسان است كه نيازمندي‌هاي خاص جسمي و رواني خود را مي‌طلبد. آماده نبودن براي اين دوران شرايط را براي سالمندان دشوار خواهد كرد. رئيس دفتر سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت اضافه كرد: فقدان سلامتي، سالخوردگي جمعيت را از يك فرصت به تهديد تبديل مي‌كند و با توجه به چند وجهي بودن خدمات مرتبط با سلامتي سالمندان، ضروري است.

هر چند تخمين زده مي‌شود در سال ۱۴۲۵ تعداد سالمندان كشور حداقل به ۱۷ ميليون نفر برسد اما متأسفانه آمادگي لازم براي مواجهه با بحران سالمندي در كشور وجود ندارد. محمدنعيم اميني‌فرد، عضو كميسيون بهداشت مجلس در اين‌باره گفت: كشورهاي در حال توسعه به‌دليل كنترل بيماري‌هاي عفوني و افزايش اميد به زندگي موج سالمندي را تجربه خواهند كرد كه ايران نيز يكي از اين كشورهاست و تخمين زده مي‌شود در سال 1425تعداد سالمندان كشور حداقل به 3و نيم برابر برسد و اين در حالي است كه هيچ‌گونه آمادگي براي مواجهه با اين حجم بالاي سالمندان در جهت تأمين زيرساخت‌ها، آمادگي بيمه‌ها، نگهداري و رسيدگي به آنها و استانداردسازي مبلمان شهري نداريم.

حيدرعلي عابدي ديگر عضو كميسيون بهداست مجلس نيز گفت: تعدادي از سالمندان دچار مشكلات عضلاتي و حركتي مي‌شوند و عوارض برخي بيماري‌ها نيز مانند ديابت و فشارخون در دوران سالمندي خود را نشان مي‌دهد. تعداد سالمنداني كه نياز به مراقبت‌هاي ويژه دارند قابل توجه است، اما سيستم‌هاي بهداشت و درمان فعلي جوابگوي رفع اين نيازها نخواهد بود؛ بنابراين بهترين روش اين است كه براي تأمين نيازهاي سالمندان آمادگي لازم را به‌وجود بياوريم. البته براي اين موضوع برنامه‌هايي پيش‌بيني شده است كه يكي از اين برنامه‌هاي كم‌هزينه كه مي‌تواند بسيار مفيد باشد، مراقبت درمنزل است. عابدي با بيان اينكه مجلس در برنامه ششم، دولت را مكلف به ارائه مراقبت‌هاي پرستاري در منزل كرده است،افزود: كميسيون بهداشت بر اجراي اين مصوبه مصر است و براي پيگيري اجراي بندهاي مربوط به حوزه سلامت به‌زودي كميته و كارگروهي را در كميسيون تشكيل مي‌دهيم تا نظارت مناسب و پايشي را بر اجراي مصوبات داشته باشد.

  • سالمندان بالاي ۶۵ سال به خريد بروند

انجمن فيزيوتراپيست‌هاي رسمي انگليس مي‌گويد: حمل خريد، باغباني و استفاده از جاروبرقي به سلامت و طول عمر سالمندان كمك مي‌كند. توصيه نظام بهداشت و درمان انگليس اين است كه افراد حداقل هفته‌اي دوبار براي تقويت قدرت ماهيچه‌هاي خود ورزش كنند؛ مثلا وزنه بزنند يا بار سنگين مثل خريد خانه را حمل كنند. براساس تحقيقي كه روي 2هزار سالمند انجام شده، تقريبا يك چهارم اين افراد اصلا هيچ تمرين و فعاليت بدني نداشتند، يك پنجم آنها نمي‌دانستند كه چگونه بايد اين كار را بكنند و يك‌پنجم هم مايل نبودند چنين كاري بكنند. متخصصان مي‌گويند اگر سالمندان قواي جسماني خود را حفظ كنند احتمال زمين خوردن‌ها كم و از بيماري‌هاي ناشي از ناتواني پيشگيري مي‌شود.

کد خبر 383876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha