حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه 14 آذر در دیدار شرکت کنندگان در نخستین اجلاس رؤسای قوه قضاییه کشورهای اسلامی در تهران، با اشاره به ظرفیت احکام اسلامی برای پاسخگویی به نیازهای امروز بشر به ویژه عدالت، «اعتماد به نفس و توکل بر خدا» را چاره ساز مشکلات کنونی جهان اسلام دانستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: دستگاه­های قضایی کشورهای اسلامی باید با استقلال رأی و بازگشت به معارف الهی در مسأله قضا، برای بازسازی و ارتقای بنای رفیع قضای اسلامی تلاش کنند.

ایشان با تأکید بر اینکه برگزاری نشست هایی همانند اجلاس تهران، زمینه ساز آشنایی اندیشمندان و علمای مسلمان با دیدگاه­های یکدیگر است، ‌افزودند: امت اسلامی باید از هر فرصتی برای نزدیک شدن به هم و ایجاد حُسن ظن استفاده کند تا آرمان­های دنیای اسلام محقق شود.

رهبر انقلاب اسلامی، حقوق اسلامی را از پیشرفته ترین حقوق دنیا دانستند و خاطرنشان کردند: با وجود جایگاه مترقی حقوق و قضای اسلامی، دنیای غرب با سلطه فرهنگی خود این­گونه القا می کند که احکام اسلامی مطابق با نیازهای روز بشر نیست و متأسفانه دستگاه قضایی کشورهای اسلامی نیز تحت تأثیر حقوق و قضای غربی قرار گرفته است.

حضرت آیت الله خامنه ای نبود عدالت،‌امنیت و ‌روح برادری و نیز سلطه بی‌مهار قدرت­ها را نتیجه تسلط فرهنگی غرب خواندند و تأکید کردند: امروز دنیا تشنه عدالت و امنیت است و در کشورهای به ظاهر متمدن و مدعی آزاداندیشی در غرب، برخوردهای بسیار تبعیض و تحقیرآمیزی با مسلمانان می شود در حالی که در کشورهای اسلامی از جمله ایران، اقلیت‌های دینی با کمال آرامش و آزادی به زندگی عادی خود ادامه می دهند و به ادای اعمال دینی خود مشغولند.

ایشان با تأکید بر اینکه فرهنگ و تمدن غرب قادر به تأمین عدالت و امنیت برای انسان­ها نیست، تصریح کردند: احکام مترقی اسلام تأمین کننده نیازهای ضروری بشریت از جمله عدالت است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تبعیض ناشی از سلطه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی غرب، ظلم و ستم صهیونیست­ها به مردم فلسطین و سکوت دنیای محکوم مدنیت غرب را نمونه‌ای از تبعیض موجود در جهان دانستند و افزودند: در چنین شرایطی مسلمانان باید با اعتماد به نفس، توکل بر خدا، اتحاد،‌و ارائه طرح و برنامه وارد عمل شوند تا به نتیجه مطلوب برسند و خداوند نیز وعده داده هر جا حق عمل ادا شود،‌کمک الهی قطعی است.

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان، مسئولان قضایی کشورهای اسلامی را به پیگیری تصمیمات نشست تهران توصیه کردند.

در آغاز این دیدار، آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه گزارشی از نخستین اجلاس رؤسای قوه قضاییه کشورهای اسلامی در تهران ارائه کرد و گفت: با توجه به حضور دانشمندان و حقوقدانان برجسته کشورهای اسلامی در این نشست، زمینه ارتقای بیش از پیش حقوق و قضای اسلامی و انسجام بیشتر برای دفاع از امت و شریعت اسلامی فراهم شده است.

رئیس قوه قضاییه افزود: اساسنامه اتحادیه رؤسای قوه قضاییه کشورهای اسلامی با استفاده از پیشنهادها و دیدگاه­های مطرح شده، در دبیرخانه اجلاس در تهران تنظیم می شود و در اجلاس بعدی در عربستان به تصویب خواهد رسید.

در این دیدار همچنین آقایان آل الشیخ وزیر دادگستری و رئیس دستگاه قضایی عربستان،‌ شیخ تیجان سی، وزیر دادگستری سنگال، پروفسور باقر منان رئیس قوه قضاییه اندونزی، و محمدعلی مَرضی وزیر دادگستری سودان در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از دیدار با مقام معظم رهبری، اجلاس تهران را گام مهمی برای تقویت همکاری و انسجام کشورهای اسلامی دانستند و بر ضرورت ادامه برگزاری این اجلاس و استفاده از تجربیات قضایی و حقوقی کشورهای اسلامی تأکید کردند.

کد خبر 38387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز