همشهری آنلاین: مجموعه تلویزیونی «سرزمین کهن» که قرار بود برگ برنده ماه‌های پایانی دوره ریاست سیدعزت‌الله ضرغامی بر صدا و سیما باشد، پس از چهار سال بار دیگر و این بار با نامی تازه روانه آنتن می‌شود.

به گزارش همشهري آْنلاين، كمال تبريزي كه پيش‌تر با «دوران سركشي» نشان داده بود خطوط قرمز كار در تلويزيون و البته رگ خواب مخاطب را خوب مي‌شناسد، در ميانه‌هاي دهه 80 سراغ داستان زندگي محمدحسين بهجت تبريزي رفت و سريال «شهريار» را با كمترين مشكل روانه آنتن كرد. او در ادامه بخشي از تاريخ معاصر ايران را برگزيد تا آن را در سه فاز آماده پخش از تلويزيون كند. تبريزي سال 87 روي صندلي كارگرداني «سرزمين كهن» نشست و پنج سال طول كشيد تا فاز اول آن در جدول پخش قرار بگيرد.

Tabrizi

گرچه قرار بود قسمت اول اين سريال تاريخ معاصر در دي‌ماه 92 به نمايش درآيد اما وجود مشكلي در پوشش زنان و يكي دو مساله ديگر پخش آن را حدود دو ماه به تعويق انداخت. سرانجام «سرزمين كهن» با انبوه بازيگران نامدار و محبوب پنجم بهمن روي آنتن شبكه سه رفت اما فقط پخش چهار قسمت كافي بود تا اعتراض برخي اقوام ايراني به يكي از ديالوگ‌ها سرنوشت سريال را به اما و اگرهاي فراوان گره بزند و آن را حدود چهار سال به محاق ببرد.

در آخرين ماه‌هاي حضور ضرغامي در ساختمان شيشه‌اي بلندي‌هاي جام‌جم و در شرايطي كه انتظار مي‌رفت مساله «سرزمين كهن» مثل هميشه با كدخدامنشي حل شود اما اعتراض‌ها تا صحن علني مجلس هم پيش رفت و مديران تلويزيون، عوامل توليد و بازيگران را به عذرخواهي از ايل بختياري واداشت. تلاش براي به سامان رساندن پرونده در دوره ضرغامي به نتيجه نرسيد و محمد سرافراز هم محافظه‌كارتر از آن بود كه در دوران كوتاه حضور خود روي صندلي رياست صدا و سيما به سرانجام اين پرونده بينديشد.

از سوي ديگر، تبريزي همچنان در پي به پايان رساندن فازهاي بعدي جنجالي‌ترين پروژه كارنامه خود بود. هر چند صابون توقيف‌هاي طولاني در سينما با «خيابان‌هاي آرام» به تن او خورده بود. همزمان با تكيه زدن عبدالعلي علي‌عسگري بر مهم‌ترين صندلي تپه‌هاي جام‌جم و در شرايطي كه گذر زمان باعث شده بود از حساسيت پرونده «سرزمين كهن» كاسته شود، تبريزي و گروه او در شهرك سينمايي گام به گام پروژه را پيش مي‌بردند و وقفه‌هاي كوتاه‌مدت به دلايل مسائل مالي و چند مورد جزئي ديگر هم مانع حركت آنها نمي‌شد.

سرانجام انتظارها به سر رسيد و «سرزمين كهن» در حالي در جدول پخش پاييزي قرار گرفت كه پيش‌تر چند مناسبت ديگر براي آغاز نمايش آن اعلام شده بود. اين روزها اگر بيننده تلويزيون باشيد، تيزرهاي سريالي به نام «سرزمين مادري» را مي‌بينيد كه ابتدا نام نويسنده يعني عليرضا طالب‌زاده (فيلمنامه‌نويس «دوران سركشي»، «در پناه تو»، «صاحبدلان»، «رقص پرواز» و...) پايين آن نقش مي‌بندد و در ادامه نوبت به رونمايي از آقاي كارگردان مي‌رسد؛ كمال تبريزي.

Sarzamin

«سرزمين مادري» كه حدود يك دهه پيش با نام «سرزمين كهن» كليد خورده و قرار بود آخرين پروژه دوران رياست ضرغامي باشد، از جمعه 14 مهر روي آنتن شبكه سه مي‌رود و اگر قرار بر پخش هفتگي باشد، حدود يك سال ميهمان خانه‌هاي مردم خواهد بود. تبريزي در راه به پايان رساندن سريال از كمك‌هاي سيدجمال سيدحاتمي هم در كارگرداني بهره برد و حالا با خيال راحت مي‌تواند سراغ ديگر پروژه‌هاي خود برود.

سريال الف ويژه «سرزمين مادري» تاریخ سیاسی اجتماعی ایران را از ۱۳۲۰ تا پیروزی انقلاب در بستر زندگی پسري به نام رهی روايت مي‌كند. نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، حسن پورشیرازی، فرشته صدرعرفایی، جعفر دهقان، امیر آقایی، شبنم قلی‌خانی، الهام حمیدی، ثریا قاسمی، علی شادمان، پژمان بازغی، هنگامه قاضیانی، میترا حجار، پرویز پورحسینی، حسین محجوب، بیتا فرهی، هومن سیدی، مهرداد ضیایی، لیلا زارع، آشا محرابی، محسن تنابنده، جواد عزتی و... بازيگران اين مجموعه هستند. شهاب حسيني هم كه در فازهاي ابتدايي حضور داشت، در فاز سوم جاي خود را به بازيگري ديگر داده است.

کد خبر 383589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha