رفت‌وآمد‌های سران به ایران با استقرار کامل دولت دوازدهم از سر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام حسن روحاني هفته گذشته به نيويورك رفته و با سران تعدادي از كشورها ديدار كرده بود اما حالا در حال برنامه‌ريزي براي پذيرايي از سران برخي كشورهاست. از قرار معلوم تهران به‌زودي ميزبان نشست سه‌جانبه‌اي با حضور سران ايران، روسيه و آذربايجان خواهد بود؛ اين خبر را ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه در گفت‌وگوي تلفني با همتاي ايراني‌اش تأييد كرده و گفته بود:

دامنه گسترده‌اي از موضوعات در ارتباط با تقويت همكاري‌هاي همه‌جانبه 3كشور در اجلاس تهران به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد. جزئيات اين نشست اعلام نشده اما ايران، روسيه و آذربايجان در حوزه همكاري‌هاي ترانزيتي و نفتي با هم تعاملاتي دارند و از سوي ديگر مهم‌ترين پرونده مشترك بين 3كشور موضوع رژيم حقوقي درياي خزر است كه همچنان محل مناقشه بين همسايگان ساحلي درياي خزر به شمار مي‌رود.

علاوه بر ولاديمير پوتين و الهام علي‌اف كه قرار است به‌زودي به ايران سفر كنند، ديروز رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه هم 12مهرماه را به‌عنوان زمان سفرش به تهران اعلام كرد. اردوغان در سفر به تهران موضوع تحولات اقليم كردستان عراق، مبارزه با داعش و نشست‌هاي مشترك با ايران و روسيه موسوم به روند آستانه و همكاري‌هاي اقتصادي را در دستور كار خواهد داشت.

ميشل عون، رئيس‌جمهور لبنان ديگر مقام بلند‌پايه‌اي است كه برنامه سفر او به تهران نهايي شده و رايزني‌هايش با مقامات ايراني با توجه به تحولات لبنان و سوريه از اهميت خاصي برخوردار است.عون در آستانه سفر به تهران هرگونه دخالت ايران در امور لبنان را تكذيب و بر روابط دوستانه كشورش با ايران تأكيد كرده بود.

کد خبر 383465

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha