۲ چهره اقتصادی دولت در اظهارنظرهای جداگانه به کالبدشکافی موانع اجرایی کاهش سود تسهیلات بانکی اشاره و تأکید کردند: هرچند نرخ سود تسهیلات باید متناسب با تورم کاهش یابد، اما بانک‌ها با مشکلاتی مواجه هستند که باید برای رفع آن چاره‌اندیشی شود.

يك روز پس از اظهارنظر مسعود نيلي، ديروز محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان برنامه و بودجه و عضو شوراي پول و اعتبار، هزينه بالاي قيمت تمام‌شده پول و عدم‌بازگشت تسهيلات پرداخت‌شده توسط بانك‌ها را 2مانع كاهش نرخ سود و ناتواني بانك‌ها عنوان و تأكيد كرد: البته باتوجه به روند ايجاد شده نرخ سود تا پايان سال كم مي‌شود.

مسعود نيلي، دستيار اقتصادي رئيس‌جمهور روز يكشنبه گفته بود: نظام بانكي و نرخ بالاي سود بانكي بزرگ‌ترين مشكل اقتصادي است كه بايد در اولويت سياست‌هاي اقتصادي كشور قرار بگيرد؛ نرخ سود بانكي معلول يك سري ديگر از عوامل است كه آن عوامل بايد درست شوند. به گزارش تسنيم، محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت در نشست هفتگي‌اش با خبرنگاران از موانع اجرايي سخن به ميان آورده كه به گفته وي مانع كاهش نرخ سود بانكي مي‌شود. وي افزود: بنابراين الان بانك‌ها به‌رغم اينكه منابع قابل توجهي از مردم و سپرده‌گذاران سپرده گرفته‌اند و بايد به همان ميزان هم سود بپردازند، اما به‌دليل اينكه اين مطالبات وجود دارد و هنوز برنگشته است مبلغ كمي در اختيار دارند.

وي تأكيد كرد: خيلي اغراق‌آميز بگويم، اين مبلغ كم را بانك‌ها مجبورند آنقدر گران عرضه كنند و سود به‌دست بياورند كه بتوانند نه‌تنها سود سپرده گذاران را بپردازند بلكه يك چيزي هم براي خودشان باقي بماند. وي با بيان اينكه اگر قرار بر اين باشد كه اين منابع را ارزان‌تر بدهيم بايد حجم بيشتري از تسهيلات ارائه شود، افزود: چراكه هميشه بين نرخ سپرده و نرخ تسهيلات تفاوت 3-4درصدي وجود دارد. اما براي اينكه اين اتفاق بيفتد و با نرخ ارزان اين تسهيلات داده شود، بايد حجم تسهيلات به قدري زياد شود كه به همان ميزان سود زياد شود نه اينكه نرخ خيلي بالاتر برود.

سخنگوي دولت ضمن اشاره به اينكه بانك‌ها از سال گذشته با اين دو مشكل مواجه بودند، اظهار داشت: بانك‌ها مي‌گفتند درست است كه نرخ تورم پايين آمده ولي ما نمي‌توانيم به سپرده‌گذاران كمتر سود دهيم پس دولت به ما كمك كند تا مطالبات را برگردانيم يا سرمايه خودمان را افزايش دهيم.

وي در همين ارتباط به بيان اقدامات انجام شده در دولت براي كمك به نظام بانكي در سال گذشته پرداخت و تصريح كرد: دولت در اين زمينه 2اقدام مهم انجام داد و ضمن اينكه به ديگران گفت بايد مطالبات بانك‌ها را برگردانيد خودش 13هزار و 200ميليارد تومان از بدهي‌هايش به نظام بانكي را پرداخت كرد. معاون رئيس‌جمهور با بيان اينكه الان از نظر اجرايي هم نسبت به سال گذشته كه مايل بوديم نرخ سود را كاهش دهيم ولي نمي‌توانستيم، زمينه‌هاي كاهش نرخ سود فراهم شده است، گفت: ضمن آنكه بانك مركزي هم چون مي‌بيند ديگر عذر و بهانه‌اي از سوي بانك‌ها براي عدم‌كاهش نرخ سود وجود ندارد، با شدت و دقت در حال نظارت بر بانك‌هاست.

کد خبر 383458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha