دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

با پایان یافتن مدت زمان فرمان اولیه دونالد ترامپ علیه ورود شهروندان ایران و چند کشور مسلمان دیگر به آمریکا، یکشنبه‌شب دولت آمریکا فرمان جدیدی در این زمینه صادر کرد.

ترامپ

در فرمان جديد نام 2كشور كره‌شمالي و چاد و بخشي از شهروندان ونزوئلا به فهرست كشورهاي قبلي اضافه شده‌است. در فرمان قبلي ترامپ، اتباع كشورهاي ايران، ليبي، سوريه، يمن، سومالي و سودان از ورود به آمريكا منع شده ‌بودند. در فرمان جديد، نام سودان حذف شده و به جاي آن كشورهاي چاد و كره‌شمالي اضافه شده ‌است. همچنين مقامات دولتي ونزوئلا و اعضاي خانواده‌هاي آنها از سفر به آمريكا منع شده‌اند.

اين فرمان جديد استثناهايي هم دارد كه در ده‌ها صفحه منتشر شده‌است. در متن اين فرمان آمده‌است، از آنجا كه ايران با آمريكا در شناسايي تهديد‌هاي امنيتي همكاري نكرده، ورود شهروندان ايراني به‌عنوان مهاجر و غيرمهاجر به آمريكا معلق مي‌شود. فرمان جديد از ديروز لازم‌الاجرا شده‌است.

به گزارش شبكه‌خبري بي‌بي‌سي، استثناهاي اين فرمان شامل اين موارد هستند: دانشجويان، دوتابعيتي‌ها و دارندگان گرين‌كارت و پناهندگان در فرمان جديد آمده‌است، از روز 18اكتبر (26مهر) صدور اجازه ورود حتي به ايرانياني كه بتوانند ثابت كنند با شخصي در آمريكا رابطه واقعي دارند (عضو درجه يك يا بستگان نزديك) متوقف مي‌شود. با اين حال در اين فرمان آمده، سفر براي ديدار با اعضاي خانواده با صدور مجوزهاي موردي ممكن است. فرمان جديد برخلاف فرمان قبلي، زمان مشخصي ندارد و مدت اجراي آن بي‌انتهاست.

تحليلگران پيش‌بيني كرده‌اند اين فرمان هم با شكايت‌هاي حقوقي روبه‌رو خواهد شد و امكان تعليق يا تغيير آن وجود دارد. فرمان قبلي ترامپ عليه ورود اتباع ايران و چند كشور مسلمان كه در نخستين هفته‌هاي حضور او در كاخ سفيد اعلام شد، چند روز بعد از شروع اجرا با شكايت چند دادستان و حكم قضات چند ايالت تعليق شد. صدور فرمان منع ورود مهاجران مسلمان، از وعده‌هاي انتخاباتي ترامپ بوده و حامياني در ميان افكار عمومي آمريكا دارد، اما اين فرمان مخالفان جدي ازجمله رسانه‌ها، دانشگاهيان و گروه‌هاي مدافع حقوق مدني دارد.

کد خبر 383451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha