دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

اعتراضات کارگران ۲ غول صنعتی اراک از چندین‌ماه پیش به‌صورت مقطعی برگزار و هر بار با وعده پیگیری و پرداخت مطالبات آرام شده است اما در هفته گذشته، تجمع همزمان کارگران هپکو و آذرآب تا جایی ادامه یافت که به مداخله نیروی انتظامی نیز منجر شد و سرانجام پای وزرای اقتصادی را به میانه کشید.

۳ وزیر اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی در نشست بررسی مشکلات کارگران صنایع اراک

در نخستين روز هفته جاري، وزراي صنعت، كار و اقتصاد به همراه روساي بانك مركزي، سازمان خصوصي‌سازي، امور مالياتي، تأمين اجتماعي و نمايندگان مجلس، نمايندگان كارگران هپكو، آذرآب و استاندار مركزي نشستي در محل وزارت صنعت برگزار كردند و پس از بررسي راهكارهاي مختلف، طرحي براي رفع مشكلات 2كارخانه هپكو و آذرآب اراك و كارگران آنها به تصويب رساندند.

  • هپكو و آذرآب؛ غول‌هاي بحران‌زده

به گزارش همشهري، كارگران شركت هپكو از مدت‌ها پيش اعتراض نسبت به پرداخت‌نشدن دستمزد را علني كرده‌ بودند و حتي ورود ستاد تسهيل رفع موانع توليد استان مركزي به تجمعات آنها نيز نتوانست خواسته كارگران را برآورده و ريشه اين اعتراض‌ها را خشك كند. شركت هپكو از سال1351 با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و با هدف مونتاژ و توليد ماشين‌آلات راهسازي تاسيس شد و از سال۱۳۵۴ رسما فعاليت خود را آغاز و پس از پيروزي انقلاب، به سمت ساخت ماشين‌آلات راهسازي و معدني سوق پيدا كرد.

حوالي سال85 كه بازار خصوصي‌سازي‌ شركت‌هاي دولتي داغ شد، نام هپكو نيز به‌عنوان يكي از غول‌هاي صنعتي كشور در سر ليست خصوصي‌سازي‌ قرار گرفت و به‌نظر مي‌رسد مقارن با كوچ هپكو به بخش خصوصي، كلنگ بحران‌زايي در اين شركت نيز به زمين خورد اما هيچ‌كس نوشدارويي براي درد اين غول صنعتي نفرستاد.

شركت آذرآب اما، هرچند نسبت به هپكو كم سن و سال‌تر است، با وجود اين از همان مشكلاتي رنج مي‌برد كه سال‌هاست هپكو را زمينگير كرده؛ اين شركت در سال۱۳۶۴ به‌صورت سهامي خاص تأسيس شد و فعاليت خود را در زمينه احداث زيرساخت‌‌هاي صنعتي، پالايشگاه‌، مجتمع‌‌هاي پتروشيمي، كارخانجات سيمان و نيروگاه‌هاي برقابي آغاز كرد.

در نهايت اين شركت در سال۱۳۸۲ در بورس به مزايده گذاشته شد و با وجود افتخارات پرفروغي كه در كارنامه داشت، عاقبت به همان وضعيتي دچار شد كه شركت هپكو گرفتار آن شده بود. كارگران معترض شركت آذرآب مدعي هستند كه حدود ۴‌ماه مطالبات مزدي آنها پرداخت نشده است ضمن اينكه به‌عنوان مالك بخشي از سهام اين شركت، نسبت به حاشيه‌هاي نشست اخير مجمع عمومي آذرآب نير اعتراض دارند.

تحليلگران بازار سرمايه مي‌گويند در شرايط فعلي بخش قابل توجهي از گردش مالي اين شركت خارج از حوزه تخصصي است و به خريد و فروش سهام و بورس‌بازي مربوط مي‌شود؛ بررسي صورت‌هاي مالي شركت در سال ۹۵ نشان مي‌دهد اين شركت ۸۰ ميليارد تومان جريان نقدينگي در فعاليت‌هاي مربوط به خريد و فروش سهام داشته درحالي‌كه بدهي معوق آن به كارگران ۶.۵ ميليارد تومان بوده است.

  • بدهي‌هاي آذرآب تقسيط مي‌شود

به گزارش رسانه‌ها، محمدرضا حاجي‌پور، رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي مي‌گويد: بخش عمده‌اي از مشكلات شركت آذرآب مديريتي است و اعضاي حاضر در جلسه وزراي اقتصادي مقرر كرده‌اند مجمع عمومي شركت آذرآب براي انتخاب مديرعامل جديد، در تاريخ ششم مهر‌ماه در محل استانداري مركزي تشكيل شود.

همچنين بدهي‌هاي اين شركت به سازمان تأمين اجتماعي و امور مالياتي تقسيط و گواهي ماده ۱۸۶ صادر خواهد شد. ضمن اينكه در اين جلسه مقرر شده است هماهنگي براي ترخيص مواداوليه شركت آذرآب در گمرك بدون نياز به ضمانت‌نامه بانكي انجام شود. در اين ميان با توجه به شبهاتي كه درخصوص منابع مالي شركت آذرآب وجود دارد، مقرر شد حسابرس بورس در شركت مستقر شود و وضعيت منابع مالي آن‌را رصد كند.

  • حقوق هپكويي‌ها را خصوصي‌سازي مي‌دهد

به گفته حاجي‌پور، در جلسه وزراي اقتصادي مقرر شده است براي حل مشكل شركت هپكو از واردات و ثبت سفارش محصولات توليدي اين شركت جلوگيري و قرارداد هپكو با سازمان همياري شهرداري‌ها براي ساخت ماشين‌آلات راهسازي تمديد شود. ضمنا قرارداد ساخت 3هزار دستگاه ماشين‌آلات توسط اين شركت براي سازمان مديريت بحران كشور نيز در دستور كار قرار گرفته است.

همچنين پرداخت تسهيلات ۵۰ميليارد توماني مصوبه كارگروه ملي توسط بانك ملي، مشمول‌شدن شركت‌هاي آذرآب و هپكو براي دريافت تسهيلات رونق توليد و پيگيري قراردادهاي منعقد شده توسط كارفرمايان با شركت‌هاي آذرآب و هپكو و جلوگيري از لغو آنها نيز از ديگر موارد مطرح شده در اين جلسه بوده است.

از سوي ديگر مقرر شده سازمان تأمين اجتماعي نسبت به ارائه خدمات و تمديد اعتبار دفترچه‌هاي كارگران هپكو اقدام كند. سازمان خصوصي‌سازي نيز در چند روز آينده قرار است كليه بدهي‌هاي اين شركت به كارگران را بپردازد و بر عملكرد سهامدار جديد نظارت كامل انجام دهد.

  • اثرگذاري تصميمات احساسي فراتر از مُسكن نخواهد بود

رئيس اتاق اراك معتقد است از مجموع مصوبات نشست وزراي اقتصادي، به جز مصوبه جلوگيري از واردات كالاهاي مشابه توليدات هپكو، اثرگذاري ديگر برنامه‌ها فراتر از يك مُسكن مقطعي نخواهد بود. محمدرضا جعفري مي‌گويد: وقتي صنايعي در كشور دچار حواشي اين‌چنيني مي‌شوند، اغلب موارد جلساتي برگزار شده و تصميماتي احساسي تحت تاثير مسائل اجتماعي و امنيتي اين حواشي اتخاذ مي‌شود كه لزوما قادر به رفع ريشه‌اي مشكلات نخواهند بود چراكه وقتي شركت‌ها رقابت‌پذير نيستند و بازار ندارند يا دچار سوءمديريت و زيان انباشته هستند و يا مشكلاتي مانند بدهي و تعطيلي گريبانگير آنها شده است، پرداخت تسهيلات، تقسيط بدهي و ... فقط مي‌تواند براي مدتي كوتاه آنها را سرپا نگه دارد.

رئيس اتاق مشترك ايران و كره با بيان اينكه آذرآب بازار دارد اما گرفتار مسائل سوءمديريتي شده، اظهار كرد: در اين موارد بهترين كار اين است كه پس از رفع حواشي، سريعا وضعيت جاري شركت به درستي مديريت و احيا شود. جعفري مي‌افزايد: از سوي ديگر شركت‌هايي مانند هپكو كه در گذشته‌هاي نه‌چندان دور جزو صنايع افتخارآفرين كشور بوده‌اند اما اكنون بازار را از دست داده و به حاشيه رفته‌اند، پول و تسهيلات نمي‌خواهند بلكه نيازمند نو شدن و بازيابي قدرت رقابت هستند و بايد از ريشه و اساس احيا شوند.

 

کد خبر 383313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha