کامران محمدی: 2 هفته دیگر، 9 تالار تهران، یک هفته کامل، میزبان کامل‌ترین رویداد موسیقایی کشور خواهند بود تا بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به دبیری کامبیز روشن‌روان برگزار شود.

این جشنواره، یکی از 3 جشنواره‌ای است که سرانجام با توافق مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه حیاتشان قطعی شده است.

محمدحسین احمدی- مدیر کل دفتر موسیقی این وزارتخانه که به تازگی از شر مشکلات شعر خلاص شده است- روز گذشته در نشست خبری جشنواره‌ بیست‌وسوم موسیقی فجر در این باره گفت: «با توجه به نگرانی‌های اصحاب موسیقی نسبت به کمرنگ شدن شاخه‌هایی از این هنر تصمیم گرفتیم با شکل‌گیری دبیرخانه جشنواره، نهایتاً 3جشنواره موسیقی جوان، جشنواره آیینی سنتی و جشنواره موسیقی فجر را برگزار کنیم.»

هرچند که  هیچ‌کدام از آنهانیز امسال برگزار نشد. وی افزود: «به‌دلیل وسعت جشنواره بیست‌وسوم موسیقی فجر فرصت لازم برای انتخاب گروه‌های موسیقی آیینی سنتی را از دست دادیم ولی امیدوارم که در ماه‌های آغاز سال 87 برپایی این جشنواره در اولویت فعالیت‌های ما قرار بگیرد.»

 اما شاید بیش از آن که برگزاری این جشنواره در فضای موسیقی کشور اهمیت داشته باشد، شکل آبرومند، گسترده و همه‌گیر بزرگ‌ترین رویداد این حوزه است که می‌تواند سازهای یخ‌زده را گرم کند.

خوشبختانه نشست خبری دیروز این امید را زنده کرد که مسئولان برای جشنواره امسال چنین برنامه‌ای را در نظر دارند و قصد کرده‌اند جشنواره موسیقی فجر را به جایگاه مناسبش نزدیک کنند.

اضافه کردن بخش رقابتی و نیز موسیقی پاپ که از نامش نیز پیداست، مردمی‌ترین و گسترده‌ترین نوع موسیقی محسوب می‌شود، از جمله این برنامه‌هاست. علاوه بر این، به گفته دبیر جشنواره، امسال به‌عنوان یک بخش جنبی، یک نوبت از تالار وحدت در اختیار موسیقی بانوان قرار می‌گیرد که گروه‌هایی مثل ارکستر بزرگ بانوان شیراز و گروه بزرگ پری زنگنه در این بخش برنامه دارند؛ هرچند که شاید اطلاق لفظ جنبی به موسیقی بانوان چندان هم منصفانه نباشد و موسیقی بانوان بتواند به‌عنوان جشنواره‌ای جدا دوباره در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

برنامه جالب دیگری که در بخش جنبی جشنواره امسال پیش‌بینی شده است، اجرای گروه‌های بزرگ است. در این بخش، تمام گروه‌های برجسته و شاخص موسیقایی که بیش از 20 نفر نوازنده و خواننده دارند دعوت شده‌اند و به احتمال زیاد از جمله برنامه‌های پرطرفدار امسال خواهد بود.

مجموع گروه‌های بزرگ و بانوان، 38 گروه خواهند بود که اگرچه نام جنبی به خود دارند، اما شاید وزن اصلی جشنواره امسال بر دوش همین‌ها باشد.اما بخش اصلی جشنواره، یعنی بخش رقابتی، امسال در واقع به آماتورها اختصاص خواهد داشت.

در این بخش 150گروه متقاضی بوده‌اند که نهایتا 42 گروه انتخاب شده‌اند؛ 23 گروه تهرانی و 19 گروه شهرستانی.

در بخش کلاسیک 7گروه، در بخش موسیقی سنتی و تلفیقی 25 گروه و در بخش موسیقی پاپ 10 گروه.علاوه بر همه اینها، شهرام ناظری هم در جشنواره امسال اجرای برنامه خواهد داشت.

اما قسمت تلخ و شیرین ماجرا آنکه باز هم ترکیه‌ای‌ها از ما پیش افتاده‌اند: «شهرام ناظری به دعوت شهرداری قونیه قرار است در تاریخ 15 و 16 دسامبر در ترکیه برنامه‌ای را ویژه سال مولانا اجرا کند که با پیگیری خانه‌ موسیقی از ایشان دعوت کردیم تا همین برنامه را در طول جشنواره و همراه با مراسم تجلیل ایشان برگزار کنند.»

و این پرسش همیشگی؛ ما از چه کسانی دعوت کرده‌ایم تا به هر مناسبتی، از جمله مولانا در جشنواره فجر برنامه‌ای ویژه اجرا کنند؟ نمی‌شد از بزرگانی چون شجریان، سراج، مشکاتیان و دیگران بخواهیم در بخش ویژه، برنامه‌ ویژه‌ای اجرا کنند تا فجر به شأن واقعی فجر نزدیک‌تر شود و مردم نیز چنان به وجد آیند که خاطره شیرین جشنواره‌ای که به مناسبت پیروزی انقلاب برگزار می‌شود، هرگز از خاطر نبرند؟

کد خبر 38326

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز