علی‌اصغر محمدی: رئیـس‌جمهــور روز گذشته در مراسم بازگشایی مدارس در هنرستان دخترانه شهید مدرس تهران به محتوای کتاب‌های درسی ایراد گرفت و گفت:«نظام آموزشی ما به‌گونه‌ای اصلاح شود که دانش‌آموز فارغ‌التحصیل از دوره ۱۲ساله تحصیلات ابتدایی و متوسطه حداقل یک کار و مهارت آموخته باشد تا اگر نخواست وارد دانشگاه شود، بتواند وارد بازار کار شود.»

کتاب درسی

حجت‌الاسلام حسن روحاني با گلايه از اينكه در كتب درسي ما حفظيات صرف ارائه مي‌شود و در ذهن دانش‌آموزان، سؤال ايجاد نمي‌شود، به تعبير خودش «انتقاد تندي» هم كرد و گفت:« اگر نگاهي به كتب درسي دوران مدرسه امثال بنده در دهه‌هاي 30 و 40 بيندازيم، غيراز جلد و عكس و تغييرات شكلي مختصر، محتواي اين كتب با كتب درسي امروز تفاوت چنداني ندارد.» آنچه روز گذشته رئيس‌جمهور گفت، پيش از اين هم از سوي كارشناسان اين حوزه مطرح شده بود و حالا بهانه‌اي دوباره براي تكرار اين انتقاد‌ها شده است.

  • استقبال از پيشنهاد رئيس‌جمهور

مهدي نويدادهم، دبيركل شوراي‌عالي آموزش و پرورش با اشاره به اينكه در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش هم به اين موضوع اشاره شده كه چگونه بايد محتواي كتاب‌هاي درسي به‌روز شود، به همشهري مي‌گويد: «عناوين و محتواي كتاب‌هاي درسي نياز به بازنگري دارد. در بخش عناوين كتاب‌هايي مانند تفكر و پژوهش، كار و فناوري، سبك زندگي و سواد رسانه‌اي و مطالعات فرهنگي، همگي معطوف به نيازهاي آينده است. بايد بخشي از آموزش‌هاي كلاسيك رسمي كاسته و ميدان براي اين بحث‌ها باز شود. تأكيد رئيس‌جمهور به‌عنوان رئيس شوراي‌عالي آموزش و پرورش يك فرصت جديدي را براي اين كار ايجاد كرده‌ تا به‌صورت جدي‌تر از گذشته پيگيري و اجرا شود. با توجه به سخنان رئيس‌جمهور يقينا در محتواي كتاب‌هاي درسي بازنگري جدي خواهيم كرد.»

علي زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نيز با بيان اينكه كارگروهي در آموزش وپرورش براي عملياتي كردن خواسته‌هاي رئيس جمهور تشكيل مي‌شود، درباره اين موضوع در گفت‌وگو با همشهري توضيح مي‌دهد: «سخنان آقاي روحاني درباره مهارت‌آموزي براي ما يك فرصت است و دولت در يك سال اخير توجه ويژه‌اي به اين موضوع داشته است. بازنگري در كتاب‌هاي درسي با توجه به استقرار ساختار جديد تقريبا از پايه اول ابتدايي شروع شده و در حال انجام است، در عين حال يقينا نقطه نظرات رئيس‌جمهور در اين‌باره در بازنگري كتاب‌هاي درسي لحاظ خواهد شد.»

  • تدريس مهارت‌ها

دكتر غلامرضا كريمي، استاد دانشگاه خوارزمي هم موافق بازنگري در كتاب‌هاي درسي است و به همشهري مي‌گويد: «ضرورت دارد آموزش و پرورش تغييراتي در جهت به‌روزرساني محتواي كتاب‌هاي درسي و متناسب‌سازي‌ آنها با نيازهاي عصر جديد انجام دهد چون به هر حال دانش‌آموزان طي10 تا 12سال آينده وارد عرصه كار و زندگي مي‌شوند و آنچه آموخته‌اند بايد در اين عرصه مفيد باشد.از سويي اخلاق بايد در مدارس جزو اولويت‌هاي اصلي قرار گيرد. متأسفانه ارزش‌هاي اخلاقي طي سال‌هاي اخير در جامعه كمرنگ و برخي از ضد‌ارزش‌ها مانند دروغ گفتن به‌عنوان يك رويه جاري در جامعه به امري عادي تبديل و قبح آن در جامعه شكسته شده است. لذا ضرورت دارد آموزش و پرورش يك بازگشتي به ارزش‌هاي بنيادين اسلامي داشته باشد.»به اعتقاد او همزمان با تغيير كتاب‌هاي درسي بايد شيوه‌هاي نوين آموزشي هم در دستور كار قرار گيرد و وزير آموزش و پرورش با تغييرات ساختاري در سيستم آموزش و پرورش به اين نكته مهم نيز توجه كند.

سخنگوي كميسيون آموزش مجلس هم معتقد است براي حل مشكل اشتغال در كشور راهي جز آموزش مهارت به دانش‌آموزان نداريم. سيدحمايت ميرزاده به همشهري مي‌گويد: «الان آموزش‌هاي ارائه شده در مدارس گره‌گشاي مشكلات دانش‌آموزان در زندگي‌شان نيست. در مدارس و دانشگاه‌ها فقط مدرك مي‌دهيم اما به مهارت دانش‌آموختگان توجهي نمي‌كنيم. اگر دانش‌آموزي پس از 12سال تحصيل مهارت نياموخته باشد به اين معناست كه 12سال عمر او تلف شده‌است. به دانش‌آموزان بايد مهارت‌هاي زندگي و شغلي آموزش داده شود كه الان اينگونه نيست.» حالا بايد اميدوار بود آنچه روز گذشته رئيس‌جمهور درباره انتقاد از محتواي كتاب‌هاي درسي مطرح كرد، سرآغازي باشد براي تحول در محتواي آموزشي مدارس.

  • كتاب‌هاي درسي همگام با دانش‌آموزان نيست

فرهاد فلاحتي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات: بحث مهارت‌آموزي در نظام آموزش و پرورش يك ضرورت است و به لحاظ تكليف قانوني كه در برنامه ششم توسعه برعهده دولت گذاشته شده تا پايان برنامه ششم بايد 50درصد دانش‌آموزان در شاخه نظري به شاخه فني و حرفه‌اي و كاردانش بروند. الان كنكور از سال آخر متوسطه به دوره ابتدايي وارد شده و طبيعي است كه كتاب‌هاي درسي نيز در اين زمينه تدوين مي‌شوند و اين آسيب‌زاست. كتاب‌هاي درسي به حاشيه رانده شده و تست‌زني در اولويت قرار گرفته كه بايد كمك كنيم تا از اين بحران خارج شويم.

کد خبر 383191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha