همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان گفت:دیوان عدالت می تواند در چهارچوب وظایف خود اعلام نظر کند و شورای نگهبان نسبت به قانونی و خلاف شرع بودن اظهار نظر می کند و هیچ ورودی درباره انتخابات شوراها نداشته و نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، عباسعلی کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت سپنتا نیکنام عضو شورای شهر یزد به دلیل زرتشتی بودن، اظهارکرد: آنچه شورای نگهبان اعلام نظر کرده نسبت به افراد و اشخاص نیست بلکه درباره تبصره قانون شوراهاست که ذیل آن ماده مربوطه اعلام نظر شرعی شده است.

وی افزود: دیوان عدالت می تواند در چهارچوب وظایف خود اعلام نظر کند و شورای نگهبان نسبت به قانونی و خلاف شرع بودن اظهار نظر می کند و هیچ ورودی درباره انتخابات شوراها نداشته و نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا ، همزمان با بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور توسط هیات‌های نظارت در اردیبهشت ماه 96 که از سوی نمایندگان مجلس تشکیل می‌شود، ابلاغیه آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان درباره جلوگیری از تایید صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شوراها منتشر شد.

در این ابلاغیه آمده است: «در اجرای اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و طبق مواد (۱۹) و (۲۱) آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان، نظریه فقهای محترم شورا راجع به تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ که در جلسه مورخ ۱۳۹۶/۱/۲۳ مورد بحث و بررسی واقع شده، جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط تقدیم می‌گردد:

با عنایت به اطلاعات واصله از برخی مناطق کشور که اکثریت مردم آن‌ها مسلمان و پیرو مذهب رسمی کشور هستند و افراد غیرمسلمان در این مناطق خود را داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا نموده‌اند و با توجه به اینکه تصمیمات شوراها درخصوص مسلمین بدون لزوم رسیدگی آن در شورای نگهبان لازم‌الاتباع خواهد بود، تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ نسبت به چنین مناطقی با نص فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی علیه‌الرحمه در تاریخ ۱۳۵۸/۷/۱۲ مذکور در صحیفه نور (جلد ۶، چاپ ۱۳۷۱، صفحه ۳۱) مغایر است و لذا خلاف موازین شرع شناخته شد».

*قانون اقدام متقابل در اجرای برجام لازم الاجرا است

کدخدایی همچنین در ادامه نشست خبری درپاسخ به این سوال که آیا قانون اقدام متقابل در اجرای برجام لازم الاجرا است، گفت: این مصوبه از سوی مجلس به شورای نگهبان ارسال شد اما در زمان مقرر مورد بررسی قرار نگرفت و براساس قانون اساسی اگر شورا نتواند در زمان مقرر اظهار نظر کند، آن مصوبه لازم الاجراست.

وی تصریح کرد: اگر مصوبه مجلس دارای ایراد شرعی و حقوقی بود، فقهای شورای نگهبان و حقوقدانان در همان مدت زمان قانونی اعلام نظر می کردند اما وقتی نظری اعلام نشود، یعنی این مصوبه قانونی و لازم الاجراست.

عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره ایرادات مصوبه مجلس درخصوص قاچاقچیان مواد مخدر اظهارکرد: مصلحت کارشناسی مصوبات، برعهده مجلس است و شورای نگهبان در این مورد دخالتی نمی کند و چنانچه مصوبه ای ایراد و ابهام داشته باشد، شورا می تواند ایراد خود را اعلام کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که با برگشت این مصوبه از سوی شورای نگهبان به مجلس، ایرادات ۀن برطرف شده و برای جامعه در آینده مشکل به وجود نیاید.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره حضور فقهای شورای نگهبان در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تصریح کرد: فقهای شورای نگهبان امروز در جلسه مجمع شرکت کردند، اما فقط در جلساتی که مباحث اختلافی بین شورا و مجلس باشد، شرکت خواهند کرد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره مصوبه اخیر بازنشستگان که در شورای نگهبان اخیرا از آن ایراد گرفته به خاطر بارمالی است، گفت: من نمی دانم که کدام مصوبه را اشاره می کنید. از این اخبار مرتب مطرح می شود اما آخرین مصوبه ای که ما داشتیم مربوط به بازنشسگان در برنامه ششم توسعه بود که در آن زمان شورای نگهبان ایراد خاصی را نگرفتند.

وی ادامه داد: به هر صورت دولت این مصوبه را به خاطر بار مالی یا مسایل دیگر هنوز اجرایی نکرده است اما مواجه با ایرادی در شورای نگهبان نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درباره حقوق های نجومی و منصوب شدن فرزندان مسوولین در برخی پست ها، اظهارکرد: من نه حقوق نجومی می گیرم و نه فرزندانم جایی منصوب شده اند.

کدخدایی ادامه داد: ما باید براساس معیارها و ملاک هایی که در قانون اساسی آمده و راهبردهایی که رهبر معظم انقلاب و قبل از آن حضرت امام (ره) برای مسوولین در نظر گرفته بودند در این چارچوب حرکت کنیم تا خدای نکرده جدای از این که این تخلف است یا نیست مورد بی اعتبار مسوولان از مردم نشوند و به فرموده امام علی (ع) ما باید دربرابر این مسوولیت ها پاسخگو باشیم.

وی در پاسخ به این سوال درباره این که فشار برخی مسوولان برای اخذ امتیاز برای انتصاب فرزندانشان و هرگونه امتیازی مورد رسد شورای نگهبان به خصوص برای تعیین صلاحیت آنها است، گفت: کاری که تخلف باشد قطعا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در مورد بررسی پرونده ها اگر در مسیر تخلف بودند آنها هم مدنظر قرار خواهند گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که سخنگوی دولت گفت که تشخیص ربوی بودند سود بانک ها با شورای نگهبان است، گفت: آنچه که به عنوان قانون به تایید فقهای شورای نگهبان قرار گرفته است آن قانون مورد قبول است. این که در اجرا چه اتفاقی می افتد مربوط به شورای نگهبان نیست.

خبرنگار پرسید که فقهای شورای نگهبان نظارت ندارند گفت: چه نظارتی باید داشته باشند. ما فقط نسبت به مصوبه اظهار نظر کردیم که در اجرا چه اتفاقاتی می افتد مربوط به شورای نگهبان نیست.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره رجل سیاسی نیز تصریح کرد: ما دو هفته جلسه نداشتیم به خاطر اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری ویکی هم به خاطر دیدار اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با رهبر معظم انقلاب بود. البته جلسه کوتاهی درباره مصوبات مجلس برگزار کردیم که فرصت نشد در این مورد رسیدگی کنیم.

کدخدایی یادآور شد: همانطور که قبلا هم گفتم کار در دست بررسی است و پژوهشکده شورای نگهبان هر هفته جلسات کارشناسی را دارد و نتایج هم به اعضای شورای نگهبان اعلام می شود که امیدوارم در جلسه های آینده بتوانیم به یک جمع بندی در این زمینه برسیم که متعاقبا اعلام خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره قانون جامع انتخابات و جلساتی که با مجلس و دولت برگزار شده است، گفت: در مورد قانون انتخابات هم قبلا گفته ام که ما علاوه بر کمیسیون اصلی که با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر کشور و تنی چند از روسای کمیسیون ها تشکیل می شود کمیته ای هم در سطح کارشناسی بین شورای نگهبان، وزارت کشور و مجلس داریم که جلسات خود را دارد و آخرین جلسه هم هفته گذشته برگزار شد و نتایج این کمیته کارشناسی به محض این که دریافت شود در کمیسیون اصلی در آن بحث می کنیم و نتایج را اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: امیدوارم که تقدیم لایحه از سوی دولت به مجلس هم زودتر پیگیری شود تا بتوانیم تا انتخابات آینده مجلس قانون جدید انتخابات را هم داشته باشیم.

کد خبر 383116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha