همشهری آنلاین: دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه در قرن حاضر به خاطر مواضع تند و جنگ طلبانه رئیس جمهوری فعلی آمریکا، افول قدرت این کشور اجتناب ناپذیر است، گفت: دولت آمریکا به سمت ناپایداری استراتژیک حرکت می‌کند.

 رحیم صفوی

به گزارش ایرنا، سردار سرلشگر سید یحیی رحیم صفوی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز در دانشگاه تهران اظهار داشت: قطب قدرت جدید جهان اسلام در قرن حاضر مرکب از یک میلیارد و 600 میلیون مسلمان و با برخورداری از بیش از 75 درصد نفت خام و بیش از 57 درصد گاز جهان و نیز با داشتن قرآن مجید، یک اعتقاد و وحدت در اعمال اعبادی در حال شکل گیری است.

وی اظهار امیدواری کرد که مسلمانان با وحدت خود علیه دشمنانی چون رژیم صهیونیستی، بتوانند این قطب قدرت را در قرن بیست و یکم شکل دهند.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد قطب دیگری قدرت جهان به عنوان یک قدرت آسیایی مرکب از چین، هند، روسیه و ایران، یکی از سناریوی های قدرت در قرن حاضر است.

رحیم صفوی ادامه داد: آمریکایی باید از تغییر و تحولات قدرت در مقیاس جهانی و منطقه ای عصبانی باشند و از ایران هم عصبانی باشند.

این استاد دانشگاه از اروپایی ها به عنوان یک قدرت دیگر در معادلات جهانی یاد کرد و گفت: ما امیدوار هستیم که کشورهای اروپایی از آمریکا فاصله بگیرند و در موضوع برجام بتوانند روابط اقتصادی و سیاسی خود را با ایران برقرار کنند.

  • رنگ و بوی جاذبه فرهنگ آمریکایی از بین رفته است

رحیم صفوی در ادامه گفت: امروز در مقیاس جهانی رنگ و بوی جاذبه فرهنگ آمریکایی از بین رفته است و در قرن حاضر به خاطر مواضع تند و جنگ طلبانه رئیس جمهوری فعلی آمریکا، افول و نزول قدرت آمریکا از نظر عقلانی، سیاسی و تاریخی اجتناب ناپذیر است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: دولت آمریکا به سمت ناپایداری استراتژیک حرکت می کند.

وی بیان کرد: واقعیتی که رییس جمهور آمریکا باید بپذیرد، آن است که قدرت جهنمی و شیطانی آمریکا در مقایس جهانی و منطقه ای رو به افول است.

رحیم صفوی در ادامه به سخنان اخیر رئیس جمهوری آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد: این سخنان غیرعقلانی، سبب تنفر روشنفکران و حتی عموم مردم آمریکا و مردم جهان از او خواهد شد.

این استاد دانشگاه سخنان اخیر ترامپ درباره ملت ایران را غیرمنطقی، غیر حقوقی، ابهانه و فریبکارانه توصیف کرد و گفت: سران 193 کشور جهان از این سخنان متوجه نبود تعادل روحی و روانی و عقلانی رئیس جمهور آمریکا شده اند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا اعلام کرد: ترامپ در مکانی که برای نگهبانی از صلح جهانی به وجود آمده است، از نابودی کشور و ملت کره شمالی سخن گفت و از ملت ایران به عنوان حامی ترویسم در منطقه نام برد.

رحیم صفوی ادامه داد: البته بایستی حرف دل رژیم صهیونیستی از زبان رئیس جمهور آمریکا گفته شود و به همین دلیل نخست وزیر این رژیم، این سخنان را شجاعانه توصیف کرد.

  • دفاع مقدس سبب استحکام گفتمان انقلاب اسلامی شده است

این فرمانده دوران دفاع مقدس در ادامه اظهار داشت: پایان پیروزمندانه جنگ تحمیلی، به عامل بزرگی برای استحکام، بقا و پیشروندگی انقلاب اسلامی و گفتمان مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا و در جهان اسلام تبدیل شده است.

رحیم صفوی ادامه داد: بدون تردید پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به رهبری حضرت امام راحل (ره) و با ایثارگری حدود 500 هزار شهید، جانباز و آزاده قهرمان توانست طعم تلخ شکست را به دو قدرت آن زمان بچشاند و توزیع قدرت در مقیاس جهانی و منطقه ای را با چالش مواجه جدی کند.

وی افزود: این کار، بروز و ظهور قدرت جدیدی را به عنوان قدرت جهان اسلام و پدیده عظیم بیداری سیاسی ملت های اسلامی و مستضعفان جهان بشارت داده است.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: در زمان جنگ حدود 2.5 میلیون جوان بسیجی از سراسر کشور عازم جبهه های نبرد شدند؛ این جوانان برومند از دانشجویان، دانش آموزان، معلمان، بازاریان، کارگاران از اصناف مختلف توانستند سرنوشت جنگ را به پیروزی برسانند.

رحیم صفوی با طرح این پرسش که آیا دولت های پس از جنگ توانستند از این پتانسیل انقلابی و روحیه جهادی جوانان ما برای سازندگی و پیشرفت کشور بهره ببرند، گفت: در هشت سال جنگ و بعد از آن، نیروهای مسلح ما امنیت پایدار را در کشور ایجاد کرده اند تا دولت های پس از جنگ به آبادانی، پیشرفت، رفع مشکلات مادی و معنوی ملت بپردازند.

وی افزود: پاسخ این پرسش را که آیا دولت های پس از جنگ به وظیفه خودشان عمل کرده اند یا خیر را باید مردم و دولت های بعد از دوران جنگ پاسخ دهند.

دستار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا بیان کرد: هنوز هم مشکلاتی چون آب آشامیدنی مردم در شهرهای خرمشهر و آبادان وجود دارد و هنوز این مشکل به طور کامل حل نشده است.

رحیم صفوی با یادآوری اینکه انقلاب کبیر اسلامی ایران در سال آینده به بلوغ 40 سالگی می رسد، اظهار داشت: این انقلاب به فضل خداوند متعال و با توجهات خاص حضرت بقیه الله العظم و با روحیه حسینی و عاشورایی مردم و با رهبری حکیمانه و عزت آفرین حضرت امام خامنه ای و با وحدت و انسجام ملی در سطوح ملت و قوای سه گانه و با داشتن نیروهای مسلح مقتدر راه خود را برای رسیبدن به پیشرفت های مادی و معنوی و حل مشکلات معیشتی و اقتصادی و دست یافتن به آینده روشن برای ساختن ایرانی قدرتمند، مستقل و پیشرفته و برخوردار از رفاه عمومی، امنیت پایدار تا رسیدن به تمدن نوین اسلامی ادامه خواهد داد.

  • ریشه یابی علت عصبانیت آمریکایی ها از ایران

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در ادامه با برشمردن علل عصبانیت و ناراحتی رئیس جمهور آمریکا از ملت ایران، انقلاب اسلامی و دولت ایران اظهار داشت: آمریکایی ها در مقیاس جهانی و منطقه ای با شکست مواجه شده اند؛ آنها تلاش کردند که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 میلادی با حضور و تسلط بر منابع انرژی و منطقه حساس غرب آسیا بخصوص خلیج فارس، به قدرت هژمون (سلطه گری) دسترسی پیدا کنند.

رحیم صفوی گفت: سلطه ناشی از هژمون آمریکا، آنها را قادر می کرد تا قواعد حاکم بر روابط بین الملل را به هم زند یا تحمیل اراده بر کشورهای دیگر کنند یا قواعد بین المللی را به نفع خودش تغییر دهد.

وی ادامه داد: آمریکایی با این هدف و برای دسترسی به قدرت هژمون در مقیاس جهانی در جنگ کویت و بیرون کردن عراق از کویت اقدام کرد و در سال 2001 بعد از حادثه 11 سپتامبر و حمله به برج های دو قلو که حادثه بسیار مشکوک و خارج از توان القاعده بود، به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان لشگرکشی کرد و اکنون 16 سال است که مشغول آدمکشی در افغانستان است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا بیان کرد: آمریکایی ها در سال 2003 میلادی به عراق لشگرکشی کردند و هنوز هم در عراق حضور دارند.

وی با طرح این سوال که آیا آمریکایی ها در این دو لشگرکشی به تمامی اهداف خود دست یافتند، گفت: پاسخ این سئوال منفی است؛ آمریکایی ها نتوانستند برای مردم مظلوم افغانستان ایجاد امنیت و پیشرفت کنند و حتی در هفته گذشته مجبور شدند چند هزار نیروی نظامی جدید را به افغانستان گسیل کنند.

رحیم صفوی گفت: آمریکایی ها در حمله نظامی به عراق، صدام و حزب بعث عراق را سرنگون کردند؛ هدف آنها این بود که یک حکومت لائیک و دشمن ایران در عراق روی کار بیاورند ولی مردم، روشنفکران و مرجعیت عراق یک قانون اساسی و یک پارلمان با اکثریت شیعی در عراق به وجود آوردند که با ایران دوست است.

وی افزود: آمریکایی ها با حضورشان در دو کشور افغانستان و عراق که هنوز هم ادامه دارد، متحمل تریلیون ها دلار هزینه شدند اما بیش از 5 هزار کشته و بیش از 20 هزار مجروج در این دو کشور دادند.

وی تاکید کرد: آمریکایی ها می گویند که ما در این دو کشور جنگیدیم ولی نفع آن را جمهوری اسلامی برده است زیرا 2 دشمن ایران را از بین بردیم و ایران قدرت برتر منطقه شده است.

رحیم صفوی افزود: آمریکایی ها در جنگ 33 روزه، 22 روزه و 50 روزه از رژیم صهیونیستی حمایت کردند و این رژیم غاصب در هر سه جنگ شکست خورد و از این رو آمریکایی ها و رژِم صهیونیستی از دست ایران عصبانی هستند.

رحیم صفوی اظهار داشت: آمریکایی ها مدعی هستند که کمک های معنوی ایران به حزب الله لنبان یا گروه های فلسطینی و حمایت از مردم غزه سبب شکست صهیونیست ها شده است.

این استاد دانشگاه گفت: پس از آن بود که آمریکا با هدف ایجاد امنیت برای رژیم صهیونیستی بیش از 90 هزار تروریست کافر از سراسر دنیا، از کشورهای عربی گرفته تا کشورهای آسیایی مرکزی و اروپا را با حمایت مالی سعودی ها و آموزش نظامی ترکیه، عازم سوریه کردد تا حکومت و دولت قانونی بشار اسد سرنگون شود.

دستیار و مشاور عالی فرمانهدی معظم کل قوا بیان کرد: اکنون بعد از هفت سال از اراده آمریکایی ها و برخی دیگر از دولت های منطقه، آنها از شکست و سرنگونی بشار اسد نامید شده اند.

کد خبر 382981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha