پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

آمار‌ها نشان می‌دهدکه سهام پتروپالایشگاه‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه معادن و فلزات بیشترین سود را در شهریور‌ماه نصیب سهامدارانشان کرده‌اند.

به گزارش همشهري، ديروز باز هم شاخص بورس تهران با صعود انفجاري به‌كار خود ادامه داد و با 487واحد رشد معادل نيم درصد رشد كرد و خود را به مرز 86هزار واحد رساند. درصورتي كه اين شاخص بتواند روند صعودي‌اش را ادامه دهد و از مرز 90هزار واحد عبور كند بالاترين نقطه تاريخ 50ساله بورس به ثبت مي‌رسد. همراستا با رشد شاخص قيمت سهام برخي شركت‌ها در يك‌ماه گذشته با رشد زيادي مواجه شده است.

اطلاعات آماري نشان مي‌دهد سهامداران 30شركت در شهريور‌ماه به‌طور ميانگين 15درصد بازده به‌دست آورده‌اند. در ميان آنها سهام شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات پتروشيمي و پالايشگاه‌ها از نظر بازده از ساير شركت‌ها بازده بيشتري داشتند. همگام با اين شركت‌ها شركت‌هاي حاضر در گروه معادن و فلزات ازجمله گل‌گهر، چادر ملو و فولاد مباركه اصفهان با رشد‌هاي زيادي مواجه شدند به‌طوري كه تحت‌تأثير اين مقدار رشد شركت فولاد مباركه اصفهان به سومين شركت بزرگ بورس تبديل شد و چادر ملو و گل‌گهر هم به رتبه‌هاي چهارم و پنجم بورس رسيدند.

داده‌هاي آماري نشان مي‌دهد كه 30شركت برتر بين 10تا 30درصد سود نصيب سرمايه‌گذاران خود كرده‌اند. در ميان اين شركت‌ها نام هاي‌وب و چدن سازان هم كه به تازگي سهامشان در بازار سهام عرضه شده است به چشم مي‌خورد.
بيشترين مقدار سود مربوط به سهام بيمه كوثر است كه در اين مدت 29درصد رشد كرده است. سهام چدن سازان نيز با 27.5درصد رشد در جايگاه دوم بورس قرار گرفت. شركت «هاي وب» نيز در همين چند روز كه عرضه شده، قيمت سهامش 21درصد افزايش يافته است.

از جمله شركت‌هايي كه در اين مدت قيمت سهامشان با رشد زيادي مواجه شده، مي‌توان به شركت‌هاي پالايشگاه نفت تهران، پتروشيمي زاگرس، پالايش نفت اصفهان، پتروشيمي فناوران، پالايش نفت تبريز، پتروشيمي خارك، پتروشيمي شازند و خليج‌فارس اشاره كرد. در گروه معادن و فلزات هم به غيراز چادرملو، گل گهر و فولاد مباركه سهامداران شركت‌هاي معدني املاح ايران وتوسعه معادن و فلزات با بازده بالايي مواجه شده‌اند.

افزايش قيمت نفت و رشد قيمت جهاني مواد خام ازجمله فولاد از دلايل رشد قيمت سهام اين شركت‌ها در اين مدت بوده است. در عين حال با احتمال افزايش قيمت نفت به سطوح بالاي 56دلار و همينطور تثبيت قيمت جهاني مواد خام احتمال مي‌رود كه پيش‌بيني سود پالايشگاه‌ها و همينطور گروه معادن و فلزات باز هم افزايش يابد. درصورت رشد درآمد اين شركت‌ها مي‌توان انتظار داشت بازده سهام اين شركت‌ها در ماه‌هاي آينده هم ادامه پيدا كند. كارشناسان انتظار دارند بازار سهام روند صعودي‌اش را در نيمه دوم سال حفظ كند.

جدول

کد خبر 382925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha