چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نرگس آبیار کارگردان «نفس» که به عنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب شده است از اینکه به نقش زنان در سینمای ایران بیشتر توجه شده است ابراز خرسندی کرد.

آبیار

به گزارش مهر؛ نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی «نفس» که به عنوان نماینده سینمای ایران به نودمین دوره جایزه اسکار معرفی شده است گفت: از این موضوع بسیار خوشحال هستم البته اگر این اتفاق برای هر کارگردان دیگر کشورم هم رخ می داد خوشحال می شدم.

وی با اشاره به اینکه معمولا جوایز و اتفاقاتی از این دست برای یک هنرمند بسیار ارزشمند و خوشحال کننده است، بیان کرد: من هم از این موضوع مستثنی نیستم و از این اتفاق خوشحالم. از سوی دیگر امسال فیلم یک کارگردان زن به اسکار معرفی شده و این اتفاق مبارکی است بنابراین فکر می کنم به زنان اعتماد بیشتری شده، البته مشارکت زنان در حوزه های مختلف هم افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به فیلم «نفس» و ظرفیت های موضوعی آن برای حضور در رقابت های جهانی به مهر گفت: این فیلم در ستایش تخیل و صلح است، همه ما در برهه ای از زندگی خود رویاها و تخیلاتی داشته ایم از همین رو ما در این فیلم رویاهای یک کودک را پی می گیریم که ۲ اتفاق بزرگ اجتماعی و سیاسی را در زندگی خود می بیند و نگاه بی طرفانه و بدون قضاوتی به این موضوع دارد که ما با با او در این فیلم جلو می رویم، اما به یکباره در پی وقوع جنگ آرزوهای کودک به خاکستر تبدیل می شود؛ کودکی که می توانست مهره مهمی برای زندگی خود و کشورش باشد اما به ناگهان آرزوهای او زیر آوارها می ماند بنابراین «نفس» در ستایش صلح است.

آبیار در پایان صحبت هایش درباره امکان موفقیت «نفس» در اسکار عنوان کرد: با توجه به اینکه «فروشنده» آقای اصغر فرهادی سال گذشته جایزه اسکار را کسب کرد و اینکه رقابت در این عرصه کار سختی است امیدوارم بتوانیم موفق باشیم، اما بردن چنین جایزه ای تنها در گرو ساخت یک فیلم خوب نیست و اتفاقات دیگری هم برای آن لازم است برای مثال اکران های خارجی و داشتن کمپانی خوب خارجی هم نیاز است هر چند پخش بین المللی ما بر عهده آقای اطبایی و او یکی از بهترین های این حوزه است.

«نفس» متعلق به تمام سینمای ایران است

محمدحسین قاسمی تهیه کننده فیلم «نفس» نیز درباره انتخاب این اثر گفت: از این اتفاق بسیار خوشحال هستم و «نفس» را خروجی آموزه های سینمای ایران می دانم. این فیلم به متعلق به یک فرد، تهیه کننده و کارگردان نیست بلکه متعلق به تمام سینمای ما است.

وی افزود: از سوی دیگر خوشحالم که این بار فیلم یک کارگردان زن به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شد این را به خاطر اینکه نرگس آبیار همسر من است نمی گویم بلکه معتقدم زنان پتانسیل زیادی در جامعه ما دارند که باید این پتانسیل به دنیا نشان داده شود.

قاسمی بیان کرد: «نفس» نماینده سینمای نوین ایران است؛ سینمایی که به شاعرانگی توجه دارد. از همین رو سعی کرده است رنج ملت ایران را در زمانی که جنگ به آنها تحمیل شد به تصویر بکشد و صلح عزتمندانه را ستایش کند. امیدوارم اعضای آکادمی اسکار این نگاه را درک کنند و صلح طلبی ما را ببینند.

این تهیه کننده اظهار کرد: از سوی دیگر «نفس» سعی کرده تاریخ اجتماعی ایران را از دریچه نگاه یک کودک ببیند و جهان را به این شکل ترسیم کند. چنین نگاهی همواره لطیف و بی طرفانه است، حس خوبی دارد و می تواند روی افراد تاثیر بگذارد.

قاسمی در پایان گفت: «نفس» تاکنون موفق به حضور در بیش از ۳۰ جشنواره خارجی شده است و هیات داوران این جشنواره ها همواره این نگاه را در این فیلم دیده اند، امیدوارم بار دیگر این نگاه مورد اقبال قرار بگیرد.

کد خبر 382895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha