همشهری آنلاین: رییس سازمان مدیریت بحران کشور از ابلاغ دستورالعمل ایمنی این سازمان برای مساجد، حسینیه‌ها و تکایا به استانداران سراسر کشور خبر داد.

به گزارش ايسنا، اسماعیل نجار در این‌باره گفت:‌ در آستانه ماه محرم و آغاز ایام عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدا...حسین(ع) نامه‌ای را برای ارتقاء ایمنی حسینه‌ها، تکایا و مساجد به استانداری‌های سراسر کشور ابلاغ کردیم و آنان موظف به اجرای پروتکل‌ها و موارد مطرح شده در آن هستند.

وی با بیان اینکه احتمال وقوع حوادث مختلف از جمله آتش سوزی در محل‌های برگزاری عزاداری ایام محرم وجود دارد، گفت: در این دستورالعمل در زمینه‌های استفاده از برق و انشعابات، وسایل گرمایشی، انبار و آبدارخانه، راه‌های خروج، سامانه اعلام حریق و آتش نشانی و ... ابلاغ شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به دستورات این ابلاغیه اظهارکرد:‌ استقرار بناهای تجمعی درهمه موارد باید به نحوی باشد که درهای اصلی ورود و خروج آنها دست کم با یک راه همگانی بطور مستقیم باز شود.

  • پيش بيني خروجي براساس جمعيت

نجار با تاکید بر اینکه راه‌های خروج باید دارای ظرفیت کافی برای تخلیه همزمان کلیه متصرفان باشد، ادامه داد: در فضاهای تجمعی پرتراکم مانند زیارتگاه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و نمازخانه‌ها به ازای هر 50تا300 نفر باید دو در خروج دور از هم ، به ازای هر 300 تا 1000 نفر سه خروجی و به ازای بیشتر از 1000 نفر چهار خروجی پیش بینی شود.

وی با تاکید بر اینکه رعایت فاصله مناسب سیم‌های برق، اتصالات وادوات برقی از مواد و مصالح قابل اشتعال نظیر پرچم، پرده، فرش، تابلو و ... الزامی است، گفت:‌ هر فیوز برق باید استاندارد بوده و از استفاده از فیوزهای تقویت شده و غیر استاندارد جدا خودداری شود همچنین اخذ انشعابات متعدد از یک پریز برق ممنوع است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه استفاده از لامپ‌های برق ولتاژ بالا و بدون حباب و حفاظ ممنوع است، اظهارکرد: حتما باید قبل از استفاده از وسایل گرمازا از استاندارد و سالم بودن آن اطمینان حاصل شود و درصورت استفاده از بخاری‌های نفتی نیز باید قبل از پرکردن منبع سوخت اقدام به خاموش کردن آن کرد.

  • ايمني لوله كشي گاز

به گفته نجار، در اخذ انشعاب ازلوله‌کشی گاز حتماً باید از شیلنگ‌های فشارقوی مخصوص و بست مناسب استفاده شود و رعایت حداقل یک متر فاصله بین وسایل گرمازا و لوازم قابل اشتعال نظیر پرچم، پشتی، فرش، پرده و ... الزامی است.

وی با تاکید براینکه درقسمت طبخ حتماً باید معابر خروج سریع خدمه تدارک دیده شود، اظهارکرد: درکلیه قسمت‌ها به ویژه محل طبخ غذا حتماً باید به اندازه کافی کپسول‌های آتش‌نشانی سیار موجود باشد و کارکنان با طریقه استفاده ازآنها آشنا باشند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه باید از ورود کودکان به قسمت طبخ غذا جلوگیری شود، ادامه داد: همچنین درصورت نیاز به نگهداری موادنفتی و سیلندرهای گاز باید مکان مناسب خارج از فضای عمومی درنظر گرفته شود.

نجار اضافه کرد:‌کفراژبندی و سازه غیرمقاوم باید به نحوی محاسبه شود که تحمل بار مرده و بار زنده احتمالی که برروی آن گذاشته می‌شود را داشته باشد و به‌ وسیله سیم بوکسل و وسایل مناسب برروی زمین مهار شود. به صورتی که در صورت وزش تند باد امکان تخریب و واژگونی آن وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه درصورت استفاده از بخاری‌های گازی و پس از نصب بخاری باید از عملکرد صحیح آنها مراقبت شود، گفت: توجه شود که شیرفلکه گاز مخصوص دستگاه در معرض دستکاری بچه‌ها و آسیب‌های فیزیکی قرار نگیرد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: قبل از بهره‌برداری ازدستگاه حرارت زا مانند بخاری‌ها، سیستم حرارت مرکزی و امثالهم باید دودکش را نظافت کرد و از بازبودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کرد. دودکش‌ها نیز باید درناحیه منتهی به فضای باز مجهز به کلاهک باشند تا ازافتادن اجسام داخل دودکش و همچنین کوران هوا در زمان وزش تندبادها مصون باشند. دودکش نباید درمجاورت پرده و مواد قابل اشتعال قرار گیرد و ازمحل کاملاً امن با ساختار غیرقابل اشتعال عبور داده شود.

  • لزوم ايجاد شبكه آبرساني آتش‌نشاني

وی با بیان اینکه ایجاد شبکه آبرسانی آتش‌نشانی در مساجد و حسینیه‌ها ضروری است، گفت: این سیستم‌ها باید به نحوی طراحی و نصب شود که امکان پوشش‌دهی لازم را به کلیه نقاط داشته و ظرفیت مخازن آن با توجه به فاصله ایستگاه آتش نشانی محل تعیین وحداقل برای مدت 15دقیقه درنظر گرفته شود. نصب سیستم اعلام حریق اتوماتیک درمساجد و حسینیه ها نیز به صورت دائمی الزامی است.

وی بر ضرورت رعایت صرفه جویی در مصارف آب در همه بخش‌ها با توجه به شرایط کم آبی تاکید کرد وافزود: نظارت بر رعایت اصول ایمنی در محل طبخ غذا و انبارهای پشتیبانی در مراسم عزاداری در خصوص سیستم های برق رسانی و گاز رسانی و رعایت موازین بهداشتی با همکاری مراکز بهداشت بویژه در زمینه تهیه و توزیع آب و غذا نیز از مواردی است که باید انجام شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به لازم الاجرا بودن ابلاغیه مذکور تصریح کرد:‌ بدیهی است که در صورت بروز هرنوع حادثه‌ای با مسئولانی که اهمال کاری کرده باشند، برخورد خواهد شد.

کد خبر 382847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha