چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

کمتر از چند روز به بازگشایی مدارس و پایان روزهای فراغت و ‌ماه تعطیلی باقی مانده است.

بوفه

ديگر لحظه شماري مي‌كنيم تا صداي زنگ مدرسه را بشنويم. البته اين فصل همراه با هيجان‌ها، نگراني‌هايي را هم به همراه دارد.
بسياري از والدين با شروع فصل بازگشايي مدارس، با مشكل تغذيه فرزندانشان در اين دوران روبه‌رو مي‌شوند، چرا كه در اين دوران، بچه‌ها مدت زمان زيادي را در خارج از خانه مي‌گذرانند؛ از اين‌رو نظارت بر تغذيه كودكان بسيار دشوار است.

بسياري از پژوهشگران و پزشكان معتقدند مشكلات آموزشي نظير عدم‌تمركز حواس يا اختلالات يادگيري از تغذيه ناصحيح بچه‌ها ناشي مي‌شود و به همين دليل، لزوم به كارگيري يك برنامه غذايي صحيح بيش از پيش احساس مي‌شود؛ به‌خصوص اينكه اگرچه روزهاي اول مدرسه ميوه و لقمه ميان وعده همراه دانش‌آموزان است ولي اين روند كم كم تغيير مي‌كند و جاي آن را پول توجيبي مي‌گيرد؛

مبلغي كه صرف خوراكي‌هايي خواهد شد كه در بوفه مدارس فروخته مي‌شود. البته مسئولان در وزارت بهداشت و آموزش و پرورش در سال‌هاي اخير سعي كرده‌اند با بخشنامه‌هاي متعدد بوفه مدارس سالم‌سازي‌ شود اما به هر حال موفقيتي در اين زمينه به‌دست نيامده است. محمدي كه سابقه سال‌ها مديريت و ناظم بودن در مدرسه را دارد معتقد است: بهتر است دور بوفه مدارس يك خط قرمز بكشيد.

بيشتر مديرها بوفه را به كساني- عموما به سرايدار مدرسه - اجاره مي‌دهند كه بتوانند از آن درآمد بيشتري كسب كنند. البته هر سال در مورد تغذيه سالم بخشنامه‌‌ صادر مي‌شود ولي در عمل اجرا نمي‌شود. از طرف ديگر نفروختن سوسيس و كالباس و چيپس و پفك براي بوفه سود مالي به همراه نمي‌آورد چون در نهايت بچه‌ها اين خوراكي‌ها را بيشتر دوست دارند. تبليغات رسانه‌ها ذائقه آنها را تغيير داده و غذاي آماده و فست‌فود‌ها جاي غذاهاي سالم در ميان وعده را گرفته است.

معصومه رضايي معلم مدرسه دوره متوسطه كه بيش از 20سال سابقه دارد هم گفت: هنوز بوفه مدارس براي سود مالي اجاره داده مي‌شود. اسنك، ذرت مكزيكي چرب، سيب زميني سرخ شده و ساندويچ فلافل كه ارزش غذايي مناسبي ندارند توزيع مي‌شود. وي در مورد تأثير خانواده‌ها در تغذيه سالم بچه‌ها گفت: متأسفانه بيشتر مادرها وقتي مي‌بينند كه بچه مي‌تواند از عهده كار‌هاي خود بر بيايد، مسئله صبحانه دانش‌آموز را رها مي‌كنند.

بچه خودش از خواب بيدار مي‌شود، لباس مي‌پوشد و عموما گرسنه از خانه خارج مي‌شود و تا زنگ اول چيزي نمي‌خورد. براي اينكه بچه را از سر باز كنند پول توجيبي به او مي‌دهند و كودك مجبور است براي سير شدن به بوفه مدرسه رو بياورد. 95درصد بچه‌ها با اين روش سير مي‌شوند. بيشتر آنها مي‌گويند كه وقتي به مدرسه مي‌آيند مادرشان خواب است.

دكتر بابك ترصدي، متخصص تغذيه هم درباره تغذيه مناسب معتقد است: اعضاي خانواده‌اي كه تا ديروقت پاي تلويزيون مي‌نشينند، صبح نمي‌توانند به موقع از خواب بيدار شوند، در نتيجه نخستين چيزي كه حذف مي‌شود صبحانه است. اين متخصص تغذيه با بيان اين مطلب مي‌گويد: خانواده‌ها در بهترين حالت فرزند خودشان را با كيك سير مي‌كنند. شير هم كه متأسفانه چندان در سبد خانوارها جايي ندارد.

در نتيجه در دراز مدت دانش‌آموز دچار سوء تغذيه و اختلال در رشد مي‌شود. اين اختلال در دوران بلوغ بيشتر خود را نشان مي‌دهد. پفك در لحظه كودك را سير مي‌كند ولي نيروي كافي را براي بدن او تأمين نمي‌كند. ترصدي در مورد اهميت تغذيه در دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزي كه تغذيه سالمي دارد دريافت بهتري از مباحث درسي خواهد داشت. بچه‌هايي كه صبحانه نمي‌خورند امتحانات را به خوبي سپري نمي‌كنند. البته اجراي طرح شير و كيك در مدارس خوب است و اميدواريم امسال در همه مدارس اجرايي شود.

کد خبر 382806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha