سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

مسعود میر: هفته آخر شهریور با نخستین جلسه اعضای انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار و یک فهرست اولیه شامل ۱۰فیلم آغاز شد.

سینما

صبح سه‌شنبه اما خبر رسيد كه نام 6 فيلم از فهرست اوليه خط خورد تا رقابت اصلي ميان 4فيلم نفس، رگ خواب، مالاريا و ويلايي‌ها آغاز شود. صبح كه به ظهر رسيد يك خبر كوتاه نفس را در سينه‌ها حبس كرد.خبر اين بود: «نفس مسافر ايراني اسكار است» و هيأت انتخاب به‌كار خود پايان داد.

  • رقباي صبحگاهي

4 فيلمي كه به‌عنوان رقباي اصلي براي دريافت نمايندگي ايران در اسكار نودم مطرح بودند هر يك نكات متفاوت و تامل‌برانگيزي داشتند. نخستين فيلمي كه خيلي زود در ميان فهرست‌هاي مقدماتي جاي خودش را باز كرد رگ خواب بود.دستپخت حميد نعمت‌الله در جشنواره فيلم فجر خوش درخشيد و همين هفته قبل هم در جشن خانه سينما ثابت كرد رگ خواب داوران ايراني را خوب مي‌شناسد.

ويلايي‌ها و نفس هر دو يك وجه اشتراك داشتند. ويلايي‌ها در جشنواره فيلم سي و پنجم با 8 نامزدي تنها 3سيمرغ شكار كرد و البته حواشي اعتراض سازندگانش به داوران جشنواره خبرساز شد. نفس هم در جشن خانه سينما با يك اشكال تبصره‌اي مواجه شد و از فهرست نامزدهاي بهترين فيلم خط خورد و البته در جشن نوزدهم خانه سينما هم به‌رغم كانديدابودن در بخش‌هاي متعدد دست خالي به خانه برگشت.اعتراض تهيه‌كننده نفس براي همين مشكل تبصره‌اي، براي نرگس آبيار و فيلمش بي‌حاشيه نبود.گزينه چهارم مربوط بود به فيلمي كه تهيه‌كننده‌اش يك تنه فيلم را به كورس رقابت بازگرداند.

  • ناگهان نيش مالاريا

همه‌‌چيز از 10روز پيش شروع شد.يك خبر كوتاه حكايت از اين داشت كه مالاريا به كارگرداني پرويز شهبازي بي‌سر و صدا به‌مدت يك هفته در شهر يزد اكران شده تا بتواند بحران الزام نمايش عمومي فيلم‌هاي معرفي شده به آكادمي اسكار را از سر راه هيأت انتخاب ايراني بردارد. تهيه‌كننده فيلم با اين تدبير تلاش كرد تا معادلات انتخاب فيلم ايراني براي معرفي به اسكار را به‌هم بزند وبتواند فيلمي را كه در جشنواره سي‌وچهارم خيلي براي علاقه‌مندان سينماي شهبازي دلربا نبود به جمع رقبا بازگرداند.مسعود ردايي با تكيه بر شركت داشتن مالاريا در 25رويداد سينمايي دنيا و دريافت 5جايزه غيرايراني معتقد بود كه مالاريا مي‌تواند فيلم قابل اعتنايي براي اعضاي آكادمي اسكار باشد.

  • منو بيبين

حالا هيأت انتخاب فيلم ايراني براي رقابت در بخش مقدماتي بهترين فيلم خارجي زبان اسكار 2018روي فيلم نرگس آبيار توافق كرده است و نفس مسافر ايران به اسكار خواهد بود. شايد اين انتخاب شبيه‌ترين موضع‌گيري به يكي از پلان‌هاي فيلم نفس باشد كه در آن شبنم مقدمي در جمعي خانوادگي خطاب به همسرش با لهجه‌اي شيرين مي‌گويد: منو بيبين...
حالا نفس ديده شده و قرار است بهار و خواهرو برادرانش در دهه50 نماينده ايران پيش چشم اعضاي اسكار باشند.

  • سال كم رمق

ماجرا تمام‌شده و نفس با ضعف‌ها و قوت‌هايش دررقابت با رگ خواب، ويلايي‌ها و مالاريا عنوان پيروز را كسب كرده است. حالا بماند هنوز گروهي معتقدند كه شايد فيلم‌هاي ديگري مي‌توانستند در اين فهرست رقابت گنجانده شوند و شرايط را تغيير دهند. با اين همه اما نبايد از ياد برد كه هر كدام از 4فيلم اصلي و حتي همان فهرست ده‌تايي قبلي همگي براي مطرح شدن در اسكار امسال يك ضعف عمومي دارند؛ ضعفي به نام مشخص نبودن پخش‌كننده بين‌المللي و البته پخش جو نمايش جهاني كه مي‌تواند از همين حالا آب پاكي را روي دست سينماي ايران بريزد.

کد خبر 382790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha