سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سید علی ضیاء که در «فرمول یک» میزبان عادل بزدوده بود از او درباره جناب خان سوال کرد و این عروسک ساز با سابقه با بیان اینکه جناب خان دو میلیون می‌ارزید، این که کسی بخواهد بابت این عروسک ایکس میلیارد تقاضا کند را نادرست دانست.

سریال

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی برنامه «فرمول یک»، بزدوده که ساخت عروسک‌های بسیار در مجموعه‌هایی چون قصه های تابه تا، شهر موش ها، خونه مادر بزرگه، الو الو من جوجوام و گلنار را در کارنامه اش دارد، در این خصوص گفت: شانس من بود جزوی از گروهی بودم که همه دغدغه کودک داشتیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغازگر فعالیتی شد که اکنون به عنوان تئاتر کودک و نوجوان آن را می شناسیم. بعد از تغییراتی که در کانون پیش آمد رویکرد دوباره به عرصه تئاتر کودک ایجاد شد.

این هنرمند ادامه داد: امیدوارم مدیران کانون، ارشاد و آموزش و پرورش سرمایه تئاتر را گسترش بدهند تا حداقل کسانی که زندگی شان از تئاتر می گذرد، چند گروه بشوند و بتوانند بیشتر کار کنند. کانون چه قبل انقلاب و چه بعد از آن بی سرو صدا کارهای فرهنگی بسیاری انجام می دهد. ما نیازی به شلوغ کردن نداریم. کارهای فرهنگی در کتابخانه ها است و بچه ها آنجا شکل می گیرند.

  • ۳۰۰ طرح زدم تا زی زی گولو متولد شد

بزدوده درباره روال ساخت عروسکها از جمله زی زی گولو توضیح داد: معمولا بعد از اوکی دادن کارگردان و تهیه کننده ساخت عروسک را شروع می کنم. زی زی گولو با دیگران فرق داشت و خانم برومند موجودی می خواست که شکل همه باشد و شکل هیچ کس نباشد! این چالش بزرگی بود و من ۳۰۰ طرح مختلف زدم و آخر سر به مرضیه که خواهر زن عزیز من است گفتم بیا با خمیر شروع به طرح زدن کنیم. خانم برومند یک خمیر را گرد کرد و پس سر و گردن را چند سانت بالا برد و به یک دایره بزرگ تبدیل شد و آخر سر گفت موجودمان همین است.

وی اضافه کرد: قرار شد من روی این طرح کار کنم و با در نظر گرفتن ویژگی های این شخصیت همچون مهربانی، مودب بودن، زیبا حرف زدن، به همه علاقه داشتن و... به قلب که نماد مهربانی است فکر کردم. اینطور شد که یک پنج بزرگ یا همان قلب ساختم.  سپس یک گوش را کوچکتر از دیگری کردم و صورت عروسک را هم گرد کردم. خانم برومند تا این طرح را دید گفت همین است.

عروسک ساز شهر موش ها یادآور شد: خیلی قیچی زدم تا ظرافت کار درست دربیاید و ۱۴ عروسک مختلف ساختم تا بالاخره یکی مورد قبول قرار گرفت. سه ماه چهار ماه درگیر ساخت عروسک بودم. در حالی که شاید خیلی ها فکر کنند این کار ساده است. به جای زی زی گولو خانم آزاده پورمختار صحبت می کرد و ما از قبل چون همگی با هم کار می کنیم و هم را می شناسیم، صدای او را در نظر گرفته بودیم.

  • اگر بخواهیم برای تلویزیون شاخ و شانه بکشیم، تلویزیون شاخمان را می‌شکند

وی در پاسخ به سوال ضیاء مبنی بر نحوه مالکیت عروسکها و اظهارنظر او درباره جناب خان با اشاره به اینکه صاحب عروسک‌های تلویزیون، تهیه‌کننده برنامه‌ها به حساب می آید، تصریح کرد: من همیشه راحت حرف می زنم چون می خواهم مسائل حل شود. کار غلط را نباید با غلط جواب داد. تلویزیون محل عرض اندام ما است و اگر بخواهیم برای تلویزیون شاخ و شانه بکشیم، تلویزیون شاخمان را می شکند.

وی تأکید کرد: اگر برنامه رامبد نبود جناب خان، جناب خان نمی شد و اگر من نوعی بخواهم بگویم عروسکی که با کل متریال و طراحی اش ۲ میلیون قیمت دارد، ایکس میلیارد می ارزد، خیلی بد است، تلویزیون کارش در مقابل این زیاده‌خواهی خوب بوده است.

  • جناب خان را شهید کردند

بزدوده اذعان کرد: متاسف می شوم که عروسک را به کِرِم می فروشند و عکسش را روی اتوبوس ها می زنند. اینگونه آن عروسک شهید می‌شود؛ البته تبلیغ عیبی ندارد اما نه اینگونه.

وی ادامه داد: هرکسی فکر کند که می تواند یک برنامه تلویزیونی را زمین بزند، در اشتباه محض است. فکر و اندیشه و خلاقیت آنقدر در تلویزیون زیاد است که سریع جایگزین می شود. جلوی درآمد زندگی بچه های من را هم با این کارشان گرفتند.

این هنرمند در پاسخ به طرح این مساله از جانب ضیاء که شنیده می شود جناب خان در فصل ۵ برمی گردد، گفت: اگر جناب خان در سری پنجم برگردد هم فایده ای ندارد. دیگر ماجرا رسانه‌ای شده است و حتی من که ربطی به ماجرا ندارم، اظهارنظر کرده‌ام.

وی درباره ویژگی های عروسک گردان و زنده یاد دنیا فنی زاده اظهار کرد: کسی که عروسک گردانی می کند باید حتما بازیگر باشد و بازیگری کند. زنده یاد دنیا فنی زاده از شاگردان من بود و او را از زمانی که هفت ساله بود و برای دیدن نمایش ما می آمد، می شناختم. کاملا معلوم می‌شود که کدام عروسک در دست چه کسی است. هر کسی استیل عروسک گردانی خودش را دارد.

وی افزود: در زی زی گولو بیشترین عروسک گردانی را من انجام دادم اما مریم سعادت عزیز که در نقاشی زی زی گولو هم نقش داشت، وقتهایی که نمی توانستم سر صحنه بیایم، عروسک را می‌گرداند. ما یک خانواده هستیم و کار غریبه‌ای که بخواهد بیاید عروسک‌گردانی کند، با منی که با عروسک سال‌هاست زندگی کرده‌ام، فرق می‌کند.

  • امیدوارم بتوانم اولین نمایش غیرعروسکی‌ام را روی صحنه ببرم

وی همچنین با بیان اینکه درود بر شما و برنامه تان که حس دوست داشتنی را در من ایجاد کرد، در پایان گفت: امیدوارم بتوانم اولین نمایش غیرعروسکی ام را روی صحنه ببرم.

«فرمول یک» با اجرای سیدعلی ضیاء به تهیه کنندگی افشین حسین خانی، شنبه تا چهارشنبه بین ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹ از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.

کد خبر 382757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha