همشهری آنلاین: مدیرعامل انجمن پرنده‌شناسی طرلان با اشاره به این که در حال حاضر کم‌تر از ۵۰ فرد گونه پرنده‌ای میش مرغ در کشور باقی مانده است، گفت: حفاظت از این پرنده کار دشواری نیست و با سختگیرانه‌تر کردن قوانین می‌توانیم جلوی انقراض این گونه را در کشور بگیریم.

کم‌تر از ۵۰ میش مرغ در کشور باقی مانده است

به گزارش ايسنا، علیرضا هاشمی با بیان این که میش‌مرغ سنگین وزن‌ترین پرنده قادر به پرواز کشور است، اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای دیگر با روش تکثیر در اسارت تعداد این گونه را افزایش داده و جلوی انقراض آن را گرفته‌اند ولی متاسفانه در کشور ما میش‌مرغ وضعیت مناسبی ندارد و تنها تعداد اندکی از آن در زیستگاه بوکان وجود دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: علت اصلی کاهش جمعیت میش‌مرغ در کشور ما تعارض داشتن فعالیت‌های انسانی و کشاورزی با زیستگاه این پرونده و شکار غیرمجاز آن است. سازمان حفاظت محیط زیست نیز برنامه‌ عمل ملی برای حفاظت از این گونه تهیه کرده است ولی متاسفانه این پرنده در حال حاضر وضعیت خوبی در کشور ما ندارد. از آنجایی که زیستگاه‌های میش‌مرغ در کشور ما مزارع هستند گاهی اوقات موقع برداشت محصول، جوجه این پرندگان در دستگاه درو محصولات کشاورزی می‌ماند و از بین می‌روند.

هاشمی با اشاره به این که جامعه جهانی برای حفاظت از این پرنده برنامه‌هایی دارد و برای بقای نسل آن تلاش می‌کند، گفت: در حال حاضر مسئولان کشور ما نیز به حفاظت از میش‌مرغ توجه کرده‌اند ولی کاش زودتر پی می‌بردیم که با اقدامات نابخردانه چه بلایی بر سر این گونه می‌آوریم.

مدیرعامل انجمن پرنده‌شناسی طرلان با بیان این که به نظر نمی‌رسد که هنوز یک عزم ملی برای حفاظت از این پرنده به وجود آمده باشد، اظهار کرد: در حال حاضر به کشاورزان درباره میش‌مرغ توضیح داده و از آنان خواسته می‌شود که ملاحظات زیست‌محیطی را رعایت کنند. امیدوارم برنامه‌ای که برای حفاظت اینگونه تهیه شده است هرچه زوتر اجرایی شود.

هاشمی در پایان گفت: در کشور ما تاکنون مشاهده نشده است که برای حفاظت گونه‌های پرنده یک برنامه عمل مناسب پیاده شود چرا که ما در اجرایی کردن برنامه‌های حفاظتی دچار مشکل هستیم. میش‌مرغ گونه‌ای است که با امن کردن زیستگاه‌ها، افزایش فرهنگ عمومی و اجرای درست قوانین می‌توانیم از آن حفاظت کنیم.

کد خبر 382724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha