مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

معصومه حیدری‌پارسا: آثار و مضرات دکل‌های برق، مخابرات و گوشی تلفن همراه بر سلامتی در چند سال اخیر از جنجالی‌ترین موضوعاتی بوده که با وجود مخالفان و موافقان مختلف هرگز نتیجه قاطعی برای آن به‌دست نیامده است.

دکل

اما بار ديگر اين موضوع نه‌تنها با جديت بيشتر در صدر خبرها قرار گرفته و حتي شوراي اسلامي شهر تهران نيز بر آن تأكيد كرده است بلكه قرار است نماينده‌هاي مردم در نخستين روز كاري خود يعني اول مهرماه وزارت بهداشت را ملزم به اعلام موضع درخصوص آسيب‌زا بودن دكل‌هاي مخابراتي كنند. اين در حالي است كه سخنگوي وزارت بهداشت همچنان مواضع اين وزارتخانه را به‌طور روشن اعلام نكرده است.
گزارش همشهري را در گفت‌وگو با نماينده‌هاي مجلس و سخنگوي وزارت بهداشت در اين‌باره مي‌خوانيد.

  • وزارت بهداشت اعلام موضع كند

محمدنعيم اميني فرد با بيان اينكه وزارت بهداشت به‌عنوان مرجع رسمي درمورد موضوع آسيب‌زايي دكل هاي‌مخابراتي اعلام موضع كند، گفت: در رابطه با آسيب‌هاي ناشي از دكل‌هاي مخابراتي و برق فشار قوي براي سلامت افراد، مطالعات كارشناسان نشان از تأثير منفي فركانس‌هاي ناشي از اين دكل‌ها روي سلامت انسان داشته و متأسفانه عدم‌رعايت استانداردهاي نصب اين دكل‌ها مشكلاتي را براي شهروندان به‌وجود آورده است.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلسدر ادامه افزود: در‌خواستمان اين است كه وزارت بهداشت يك‌بار براي هميشه به‌صورت قاطع آسيب زا بودن يا نبودن دكل‌هاي مخابراتي را اعلام و دغدغه مردم را رفع كند. هر چند به‌نظر مي‌رسد دستگاه‌هايي كه اقدام به نصب اين دكل‌ها مي‌كنند هيچ‌گونه همراهي و تبعيتي از وزارت بهداشت نداشته باشند. وي با اشاره به اجاره پشت بام‌ها براي نصب دكل موبايل ادامه داد:

به‌دليل نبود سيستم يكپارچه مديريت شهري سازمان‌ها و ارگان‌هاي مختلف از زير بار مسئوليت شانه خالي كرده و
هر كدام از دستگاه‌ها ساماندهي دكل‌هاي مخابراتي را به ديگري واگذار مي‌كند. اين در حالي است كه در كشورهاي پيشرفته تنها يك دستگاه وظيفه ساماندهي مشكلات شهري را برعهده داشته و از يك سيستم واحد پيروي مي‌كند اما در ايران به‌دليل پراكندگي مسئوليت‌ها و نبود متولي واحد مشكلات فراواني در حوزه شهري وجود دارد. اميني فرد افزود‌: بايد تصميم قاطعي براي ساماندهي مديريت شهري اتخاذ شود. خلأ قانوني در ارتباط با هويت شهري وجود دارد و نياز است شوراي شهر آسيب‌هاي ناشي از دكل‌هاي مخابراتي را بررسي و نسبت به ساماندهي آنها اقدام كند زيرا آسيب‌هاي ناشي از آنها سلامت مردم را در معرض تهديد قرار مي‌دهد.

  • وزارت بهداشت پاسخگو باشد

در اين‌باره بشير خالقي هم مي‌گويد: افزايش چشمگير مشتركان تلفن همراه در سال‌هاي اخير، افزايش شمار ايستگاه‌هاي آنتن موبايل در مناطق مسكوني را به امري اجتناب‌ناپذير و اجباري تبديل كرده؛ اما اين امر با توجه به امواجي كه اين آنتن‌ها ساطع مي‌كنند، نگراني‌هايي را از حيث خطرسازبودن اين امواج پديد آورده كه آيا اين موضوع براي شهروندان مضر است يا نه؟ اين اساسي‌ترين پرسشي است كه اكنون مردم با آن روبه‌رو هستند و ما به‌عنوان نمايندگان مردم در خانه ملت مسئول هستيم كه از وزارت بهداشت بخواهيم در اين‌باره تحقيق و تفحص داشته باشد. اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس افزود: برخي گزارش‌هاي ارائه‌ شده حكايت از آن دارند كه امواج الكترومغناطيسي اثر سوئي بر سلامت انسان دارد و در همين ارتباط ما از مسئولان در وزارت بهداشت درخواست داريم كه در اين‌باره پاسخگو باشند.

  • دكل‌ها سلامت مردم را نشانه رفته اند

همايون هاشمي،عضو ديگر كميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اينكه افرادي كه در معرض امواج الكترومغناطيسي هستند دچار مشكلات عصبي و سرطان خون مي‌شوند هم در اين‌باره نسبت به آسيب‌هاي ناشي از دكل‌هاي مخابراتي براي سلامت انسان هشدار داد و گفت:

نصب دكل‌هاي تلفن همراه سلامت شهروندان را در معرض تهديد قرار مي‌دهد بنابراين بايد پيگيري آسيب‌هاي اين امواج در دستور كار كارشناسان قرار گيرد. وي با بيان اينكه شواهد علمي نشان مي‌دهد كه دكل‌هاي مخصوص تلفن همراه با انتشار امواج، آسيبي جدي براي سلامت انسان‌ها محسوب مي‌شوند، افزود: مطالعات كارشناسان نشان از تأثيرات قطعي منفي امواج الكترومغناطيسي و فركانس‌هاي ناشي از دكل‌هاي مخابراتي روي سلامت انسان‌ها دارد؛ ضمن اينكه آسيب‌هاي ناشي از دكل‌هاي مخابراتي در دنيا اثبات شده و مسئولان نبايد از كنار اين دست آسيب‌ها به راحتي بگذرند.

البته ممكن است افرادي كه در اين موضوع ذينفع هستند آسيب‌هاي ناشي از دكل‌هاي مخابراتي را رد و پاسخ‌هايي را ارائه كنند اما اين اظهارات نمي‌تواند پاسخ نهايي باشد زيرا امواج ناشي از دكل‌ها سلامت هموطنان را تهديد مي‌كند و مي‌طلبد دكل‌هاي مخابراتي ساماندهي شوند. بدون شك آسيب‌هاي اندك ناشي از دكل‌هاي مخابراتي در بستر زمان مي‌توانند بسيار تهديد‌كننده و مخرب باشند.
نظر ما اين است كه بايد از نصب دكل‌هاي مخابراتي در جوار مناطق مسكوني خودداري كرد. متأسفانه برخي با اجاره پشت‌بام منازل مسكوني اقدام به نصب دكل موبايل مي‌كنند و اين در حالي است كه آسيب‌هاي ناشي از دكل‌ها براي ساكنان منازل بسيار زياد خواهد بود. نياز است دولت به‌صورت شفاف به موضوع آسيب‌هاي ناشي از دكل‌هاي مخابراتي ورود كند.

  • سنجش وضعيت آسيب‌رساني دكل‌هاي مخابراتي

حريرچي درباره وضعيت بررسي آسيب‌هايي كه دكل‌هاي مخابراتي به سلامت مردم وارد مي‌كنند، گفت: ما در عصر اطلاعات زندگي مي‌كنيم و تبادل اطلاعات و استفاده از اين دكل‌ها يكي از ضرورت‌هاي امروز جامعه است. حال اينها مي‌توانند چندين ضرر ايجاد كنند به‌عنوان مثال تشعشعات آنها مي‌تواند منجر به آسيب شود و يا حادثه‌خيز باشند البته طبق بررسي‌هاي متعددي كه در اين زمينه و در كميته‌اي متشكل از وزارت بهداشت، سازمان انرژي اتمي، سازمان حفاظت از محيط‌زيست و... درباره تلفن‌هاي همراه و بي‌سيم‌هاي نيروهاي انتظامي و ماهواره‌اي بررسي شده در هيچ موردي تعداد آنها بيش از استانداردهاي ملي‌مان نبوده است.

از طرفي وزارت ارتباطات خود را ملزم كرده كه در هر كجا دكل جديدي نصب شد، به ما اطلاع دهد تا آن را سنجش كنيم. قائم‌مقام وزير بهداشت افزود: وزارت بهداشت نيز 70مركز سنجش ثابت در سطح تهران قرار داده كه دائما اين دكل‌ها را سنجش مي‌كنند. همچنين مناقصه‌اي برگزار كرديم تا دستگاه‌هاي سنجش متحرك را هم در سطح شهر قرار دهيم و دكل‌ها و تشعشعات‌شان را بررسي كنيم.

بايد توجه كرد كه دكل‌هايي كه در فواصل مجاز قرار مي‌گيرند مشكلي ندارند و هر دكلي كه دچار مشكل بوده با اعلام رسمي ما برداشته شده است. وي در پاسخ به سؤالي درباره آسيب‌رسان بودن پارازيت‌ها گفت: در اين زمينه بررسي‌هاي مختلفي در وزارت بهداشت انجام شده و آخرين بررسي آن نيز مربوط به چند‌ماه پيش است.

  • ميزان مضربودن دكل‌هاي مخابراتي سطح شهر مشخص شود

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران تأكيد كرد كه عوارض و ميزان مضر بودن دكل‌هاي مخابراتي سطح شهر بايد تعيين و مشخص شود. محسن هاشمي افزود: شهرداري تهران مي‌تواند با رعايت طرحي جامع، نسبت به واگذاري نصب دكل‌هاي مخابراتي به اشخاص حقيقي و حقوقي اقدام كند. همچنين موضوع ضرر دكل‌هاي نصب شده فعلي در سطح شهر تهران و امواج آنها، بحثي كلي است و هنوز تأييد يا رد نشده است. وي ادامه داد: عده‌اي مدعي هستند كه امواج آنتن‌هاي مخابراتي سرطان زا بوده و اين امر گاهي از ارزش مالي يك ملك مي‌كاهد؛ درحالي‌كه صحت يا رد اين مسئله هنوز مشخص نشده است.

کد خبر 382645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha