چهارشنبه 26 مهر 1396 | به روز شده: 7 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
سه شنبه 28 شهریور 1396 - 09:18:47 | کد مطلب: 382612 چاپ

آشنایی با سینمای صامت

سینما و تلویزیون > سینمای‌ جهان - همشهری آنلاین - مهدی تهرانی:
فیلم صامت به فیلمی بدون صدا و اختصاصاً بدون دیالوگ می‌گویند. فکر ترکیب‌کردن فیلم‌ها با صدا یک ایده به قدمت خودِ سینماست، ولی به دلایل فنی، این امر تا قبل از سال ۱۹۲۰ میسر نشد. دوران فیلم‌های صامت به «عصر پردهٔ نقره‌ای» مشهور است.

در دوران صامت پیوند تصویر با صدای همزمان برای مبدعین این امر ممکن نبود، در واقع روشی برای این کار تا اواخر ۱۹۲۰ پیدا نشده بود. از این جهت در ۳۰ سال اول عمر سینما، فیلم‌ها صامت بودند هرچند که با موسیقی زنده و حتی گاهی هم جلوه‌های صوتی محیطی و حتی تفسیرهایی که توسط نمایش دهنده فیلم ارائه می‌شد همراه بود.

رشد و توسعه سينماي صامت با آثار كمدي گره خورده است.در میان غول‌های سینمای کمدی کلاسیک، همواره نام‌های چارلی چاپلین، هارولد لوید، فورد استرلینگ و زوج استن لورل و اولیور هاردی و تعدادی دیگر بر سر زبانهاست.

بين عامه مردم و در باره سينماي كمدي كلاسيك؛ آنچه هرگز مورد توجه نبوده نام‌های اشخاصی است که در کسوت استاد یا مربی نقش اصلی را در بروز و شکوفایی استعدادهای نام‌هاي بالا ایفا کرده‌اند که در راس آنها باید از مک سنت (Mack Sennett) سینماگر پیشگام نام برد.

مک سنت  با تاسیس شرکت معروف کیستون در ابتدای دهه دوم قرن بیستم بسیاری از استعدادهای کمدی را در اطراف خود گردآوری کرد و تحت آموزش قرار داد.

 چارلی چاپلین، هارولد لوید، فتی آربوکل، بن تورپین، چستر کانکلین و چند نفر دیگر در آن زمان از افرادی بودند که مدتها تحت آموزش مک سنت در کیستون به فعالیت‌های سینمایی در ژانر کمدی پرداختند.در سبکی که مبدع آن مک سنت بود و به کمدی بزن بکوب یا اسلپ استیک معروف شد.

او پس از کیستون و از سال 1915 با تاسیس استودیوهای دیگری مانند تریانگل و مک سنت کمدیزاز (1917) همچنان به گسترش سبک ابداعی خود - اسلپ استیک - ادامه داد و عمده فیلمهای تولیدی‌اش بسیار با استقبال تماشاگران روبه رو گردید. همچنین کشفهای سینمایی مک سنت در سينماي آمريكا هرگز تعطیل بردار نبود و در سالهای پایانی دهه دوم قرن بیستم ، "هری لنگدون" و "فرانک کاپرا" که بعدها از غولهای سینمای کمدی شدند و کاپرا کارگردانی بسیار مطرح نیز شد از سوی او معرفی شدند.

  • سالهاي اوليه

يازده سال اولیه عمر تصاویر متحرک سیر تحول سینما از یک ابداع تازه به یک تفریح عمومی و همگانی بود. خود فیلم‌ها تحولی را از فیلم‌های تک شات که کاملاً توسط یک نفر و تعداد محدودی همکار ساخته می‌شد به فیلم‌های چند دقیقه‌ای و چند شاته، که توسط کمپانی‌های بزرگ با قواعد صنعتی ساخته می‌شد را نشان می‌دهد.

اولین نمایش تجاری فیلم در ۱۴ آوریل ۱۸۹۴ در اتاقک کینتوسکوپ صورت گرفت. مشهود است که ادیسون در پی اختراع سیستم صوتی فیلم بوده، اتفاقی که تا ۱۹۲۷ و در فیلم خواننده جاز صورت نگرفت. در ۱۸۹۶ فهمیدند که در صورت نمایش برای افراد بیشتر پول بیشتری حاصل خواهد شد. از این رو کمپانی ادیسون پروژکتوری که توسط آرمات و ژنکینز ساخته شده بود و نامش فانتسکوپ بود را گرفتند و به ویتاسکوپ تغییر نام دادند.

از 1927 به بعد كم كم صدا جزو جداناپذير سينما شد و پيشرفت فني در اين عرصه باعث گرديد سينما غني‌تر شود.

مديران كمپاني يونايتد آرتيستز؛ چارلي چاپلين در مقام رئيس كمپاني نشسته در وسط

سینما