مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های مخابراتی برای نصب دکل‌ها ملزم به اخذ مجوز از شهرداری شدند.

دکل

 اين مسئله با پيگيري اداره كل حقوقي شهرداري تهران و با رأي هيأت عمومي ديوان عدالت اداري محقق شده است.

  • قانون مصوب شورا

اينكه اپراتورهاي تلفن همراه بايد ضوابط شهرسازي درخصوص نصب سايت، آنتن و دكل را رعايت كنند پيش از اين نيز در شوراي شهر تهران به تصويب رسيده بود. آنطور كه در دويست و هفدهمين جلسه شوراي دوره قبل شهر تهران، اپراتورها را ملزم به چنين امري كرده بود. با وجود اين، درخصوص مصوبه فوق شكايتي در ديوان عدالت اداري مطرح شد و هيأت عمومي ديوان عدالت اداري نيز طي دادنامه شماره 209بر لزوم اخذ مجوز از شهرداري از سوي اين اپراتورها تأكيد كرده است.

حال سيدمحمد طباطبايي‌نژاد، مديركل حقوقي شهرداري تهران از رد شكايت اپراتورها در ديوان عدالت اداري خبر مي‌دهد. وي با اشاره به گزارش‌هاي متعدد مبني بر تخلفات صورت گرفته از سوي اپراتورهاي تلفن شهر و شركت‌هاي مخابراتي در احداث و نصب آنتن‌ها و تجهيزات مخابراتي برخلاف اصول و ضوابط شهرسازي، فني و بهداشتي در معابر و پشت بام برخي از اماكن و ساختمان‌ها و شكايات متعدد مردمي گفت: با توجه به مباحث مطروحه مراتب از سوي شهرداري‌هاي مناطق به كميسيون ماده 100قانون شهرداري‌ها ارسال و آراي متعددي از سوي اين كميسيون مبني بر جمع‌آوري تجهيزات غيرمجاز و لزوم رعايت اصول و ضوابط فني و شهرسازي و بهداشتي صادر شد.

  • تاييد قضايي آراي كميسيون ماده 100

مديركل حقوقي شهرداري تهران در خصوص الزام اپراتورهاي تلفن همراه و شركت‌هاي مخابراتي براي گرفتن مجوز از شهرداري در نصب دكل‌ها گفت: با توجه به شكايت اپراتورهاي تلفن شهر در ديوان عدالت اداري و با توجه به تبيين مشكلات در لوايح ارسالي و مستند‌هاي مربوطه، آراي متعددي از سوي شعب بدوي و تجديد نظر ديوان مبني بر رد شكايت اپراتورها و تأييد آراي كميسيون ماده 100 صادر و مراتب جهت اجرا به مناطق 22گانه شهرداري ابلاغ شد. گفتني است طي سال‌هاي اخير مباحثي پيرامون نصب تعدادي دكل و آنتن‌هاي مخابراتي بدون اخذ مجوز از شركت ارتباط شهر مطرح شده است.

اين سبب شده تا اولا نماي شهر به‌خاطر از بين رفتن زيبايي بصري خدشه‌دار شود و از سوي ديگر اطلاعات مناسبي از دكل‌ها موجود نباشد. به هرترتيب با توجه به رد شكايت اپراتورها در ديوان و مصوبه‌هاي موجود شوراي شهر تهران، قابليت جمع‌آوري آنتن و دكل‌هاي غيراستاندارد با ارجاع به كميسيون ماده ۱۰۰ شهرداري‌ها فراهم آمده است. البته پايش پرتوافكني آنتن‌ها نيز بايد به‌صورت مستمر صورت بپذيرد و اگر پرتوافكني بيش از حد مجاز ملي (حد مجاز 440ميكروات بر سانتي‌مترمربع است) باشد وزارت بهداشت نيز مي‌تواند وارد عمل شود.

  • اپراتورها تجميع نمي‌كنند

در تهران نزديك به 10هزار دكل مخابراتي وجود دارد. اين در حالي است كه 2سال پيش در پايتخت بيش از 11هزار دكل مخابراتي وجود داشت كه با پيگيري‌هاي شوراي شهر تهران از يكسو و شركت ارتباطات شهر از سوي ديگر برخي از آنها جمع شدند. حال اگرچه مقايسه كلانشهرهاي ايران با ديگر شهرهاي بزرگ جهان نشان مي‌دهد كه تعداد دكل‌هاي موجود در شهرهاي كشور به نسبت بسيار كمتر از آنهاست اما مشكل اصلي به اين برمي‌گردد كه هنوز استانداردهاي مناسبي براي نصب صحيح دكل‌ها در ايران رعايت نمي‌شود. به طور مثال در كشور چين تا پايان سال 2016 حدود 1.4ميليون دكل مخابراتي وجود داشته و در هند نيز بالغ بر 800هزار دكل نصب بوده است.

اما در ايران زير 50هزار دكل فعال است. البته براي اين منظور بايد وسعت و مناطقي كه از آنتن‌دهي مناسب برخوردار هستند را نيز در نظر گرفت. به اين معنا كه در ايران هنوز مناطقي هستند كه از عدم‌آنتن‌دهي رنج مي‌برند؛ در عين حال در برخي از نقاط شهرهاي بزرگ انبوهي از دكل‌ها وجود دارد. اصلي‌ترين دليل اين مسئله نيز به مشكلات بخش فيبرنوري و همچنين عدم‌تمايل اپراتورهاي گوناگون به استفاده از يك‌دكل BTS و تجميع برمي‌گردد. اگرچه اپراتورها نيز اعلام مي‌كنند با مشکلاتی در رابطه با نصب آنتن های جدید یا حتی جا به جایی آنها رو به رو هستند.

  • الزام اصلاح وضعيت دكل‌ها

با اين حال شرکت ارتباط مشترک شهر از خرداد سال 90 از سوي شورای شهر تهران ملزم به اصلاح وضعیت دکل‌های مخابراتی تهران با روش‌های اشتراک‌گذاری دکل یا جابه‌جایی دکل‌های غیرمجاز به نقاط مناسب یا واگذاری فضاهای شهری برای ایجاد سایت‌های دارای چارچوب ضوابط نصب، شده است. همچنين بر اساس ابلاغيه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت‌های صاحب دکل بايد هرساله حداقل 10 درصد ارتباطات رادیویی را به بستر فیبر نوری منتقل کنند و ارتباطات اینترنتی با اهمیت خصوصاً ارتباطات دولتی و حاکمیتی را قطعاً از طریق ارتباطات فیبر نوری و از طريق دیتاسنتر ملی ارائه كنند. اما در عمل به نظر مي‌رسد كه اين اقدام هنوز به معناي واقعي اجرا نشده است.

کد خبر 382499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha