دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

الهام فیروزبخت: هر وقت درباره خصوصیت ایرانی‌ها حرف زده​ می​شود، از شعر و روحیه شاعرانه هم ‌سخنی به میان می​آید.

شعر

اين مسئله، هم به روحيه شاعرانه ما برمي‌گردد و هم تعداد زياد شاعران شناخته‌شده و شناخته‌نشده ما؛ شاعراني كه ميراث مكتوب و گرانسنگي را از قرن​ها پيش براي ما به يادگار گذاشته​اند. اين وجه فرهنگ ايران باعث شده كه شعر به‌عنوان هنر ملي اين سرزمين، پايش به تقويم رسمي كشور هم باز صاحب روز شود.

 دليل انتخاب 27شهريور به‌عنوان روز ملي شعر و ادب، سالگرد درگذشت محمدحسين بهجت‌تبريزي، متخلص به «شهريار» است. به همين بهانه دكتر مهدي طباطبايي، استاد ادبيات دانشگاه شهيد بهشتي، كتاب‌هايي را به ما معرفي كرده است كه خواندنشان حتي براي يك‌بار هم كه شده، لازم است.

  • ديوان اشعار شهريار

در ابتداي اين ديوان شما مختصري درباره زندگي استاد شهريار و مقدمه‌اي به قلم خود استاد خواهيد خواند و در اين دوره سه‌جلدي علاوه بر اشعار ايشان، با سبك‌ها و مكتب‌هاي شعر ايران آشنا خواهيد شد. اين 3 جلد كتاب را انتشارات نگاه در 606 صفحه چاپ كرده است.قيمت: 40هزار تومان

  • مكتب شهريار/ تأملي بر زندگاني، شعر و انديشه استاد شهريار

اين كتاب به بيان زندگي، شعر، انديشه‌ها و تفكرات استاد شهريار مي‌پردازد. فصل اول به شرح زندگي شهريار پرداخته و در 3فصل بعدي به‌ترتيب غزليات، قصايد و مثنويات ايشان مورد بررسي قرار گرفته است. در فصل پنجم اشعار «دو مرغ بهشتي»، «هذيان دل»، «افسانه شب» و «پيام به انيشتين» مورد بحث قرار گرفته‌اند. در فصول بعدي،منظومه «حيدربابا»، تأثير شهريار از گذشتگان، تأثير نيما بر اشعار شهريار، تأثير موسيقي بر اشعار شهريار، تأثير شهريار بر ادبيات و شعر معاصر فارسي و اصطلاحات عاميانه در شعر شهريار توضيح داده شده است. اين كتاب را محمدتقي سبك‌دل نوشته و انتشارات بهاردخت در 744صفحه منتشر كرده است.
قيمت: 40هزار تومان

  • با چراغ و آئينه

بخش‌هاي اصلي كتاب حاصل تأملات شخصي دكتر شفيعي كدكني درباره شعر معاصر و ريشه‌هاي تحول آن است. به‌عبارت ديگر جز آنكه كتاب به قسمت‌هاي اصلي و مهم تاريخ ادبيات مشروطه مي‌پردازد، به‌طور كلي ريشه‌هاي تحولات آن‌ را هم با جزئيات بررسي كرده و بعد به شعر نو و شعر سپيد و بنيانگذاران آن‌ پرداخته است. در اين كتاب فصل به فصل ما با ريشه‌هاي تحول در شعر آشنا مي‌شويم و مي‌بينيم كه چگونه شاعران ما با تأثير از شاعران فرنگي مثل لافونتن فرانسوي يا كريلف روسي،تحولي در شعر و شاعري ايجاد كرده‌اند. نويسنده كتاب استاد محمدرضا شفيعي كدكني است و نشر سخن آن را در 680 صفحه به چاپ رسانده است.قيمت: 65هزار تومان

  • بحر در كوزه

كتاب «بحر در كوزه: نقد و تفسير قصه‌ها و تمثيلات مثنوي» نوشته تاريخ‌نگار و منتقد ادبي برجسته معاصر، عبدالحسين زرين‌كوب است. اين كتاب بر تمثيلات و داستان‌هاي يكي از گنجينه‌هاي ادبيات ايران، يعني «مثنوي معنوي» دست گذاشته است. زرين‌كوب با اشراف كامل بر اين اثر برجسته مولانا، داستان‌هاي آورده‌شده در مثنوي را نقد و تفسير مي‌كند. او اين كتاب را در 15فصل نگاشته است. «مثنوي و مولانا در قصه‌ها»، «داستان‌هاي انبيا»، «سيماي خاتم رسولان»، «صحابه و مشايخ در قصه‌ها»، «حكايات امثال»، «تمثيلات در مثنوي»، «سؤال و جواب و زبان حال»، «قصه‌هاي تمثيلي»، «داستان‌هاي امثال»، «داستان‌هايي از تفسيرها»، «قصه‌هاي نوادر»، «جد و هزل در لطايف»، «لطيفه‌ها و طنزها»، «هزل يا تعليم» و «قصه و نقد حال» عناوين فصل‌هاي اين كتاب هستند. نام كتاب از بيت بيستم مثنوي معنوي كه تبديل به يك ضرب‌المثل بين مردم شده، گرفته شده است: «گر بريزي بحر را در كوزه‌اي/ چند گنجد قسمت يك روزه‌اي». زرين‌كوب در گردآوري منابع مرجع در حوزه مولاناشناسي و تصوف،صاحب‌نام است. كتاب 616 صفحه دارد و انتشارات علمي آن را چاپ كرده است.
قيمت: 33هزار تومان

  • خانه‌ام ابري است/ شعر نيما از سنت تا تجدد

در ابتداي اين كتاب مختصري با زندگي نيما يوشيج، قالب و صورت در شعر نيمايي، زمينه‌هاي عاطفي و مسئله زبان در شعر نيما آشنا خواهيد شد. در ادامه اين كتاب به «اسباب و علل هنجارگريزي‌هاي زباني» پرداخته و «مسئله معني در شعر كهن و شعر آزاد نيمايي» بررسي شده است. نويسنده در بخش ديگري از اين كتاب موضوع «سبك‌هاي شعر كهن و شعر نيما و ابهام» را براي شما توضيح مي‌دهد تا خيلي خوب شعر نيمايي را بشناسيد.

شما در اين كتاب «شعرهاي برگزيده» نيما، البته به انتخاب نويسنده را مي‌خوانيد. در بخش اشعار، برگزيده‌اي از شعرهاي نيما از سال 1316به بعد، يعني از سال سرايش نخستين شعر آزاد نيمايي، براي شما آماده شده است. در كل، ساختار اين كتاب مبتني بر تجددي است كه نيما يوشيج در شعر فارسي و در مقايسه با شعر كلاسيك فارسي به‌وجود آورده است. نويسنده اين كتاب تقي پورنامداريان است و انتشارات مرواريد آن را در 472صفحه منتشر و روانه بازار كرده است.قيمت: 12هزار و 500 تومان

کد خبر 382444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha