شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

غلامرضا فرجی: اجرای طرح بلیت نیم‌بهای سینماها با آغاز فصل مدارس و‌ ماه محرم همزمان شده و در شرایطی خاص به مرحله اجرا رسیده است.

در اين طرح اگر شرايط اكران براساس چينش فيلم‌ها و ظرفيت‌ها به‌صورت درست برنامه‌ريزي شود، تأثير خود را مي‌گذارد و قطعا تهيه‌كنندگان و سينماداران بيشتر از آن استقبال مي‌كنند.ما اگر بخواهيم روند فعلي استقبال مردم از نيم‌بها شدن بليت‌ها را تغيير بدهيم، به بحث‌ها و اطلاعات مناسب چون تبليغات، آسيب‌شناسي مخاطب و... نيازمنديم. نيم‌بها شدن بليت‌هاي سينما به موقعيت‌ سينماها و شرايط هم بستگي دارد.

در تحقيقات انجام‌شده در روزهاي ابتدايي اجرايي‌شدن طرح، در برخي سالن‌ها بين 10تا 30درصد افزايش مخاطب و افزايش فروش داشته‌ايم؛ فقط نكته اينجاست كه اين روند بايد پخته‌تر و كامل‌تر به مرحله اجرا مي‌رسيد.شايد اگر زمان بيشتري براي نهايي شدن طرح اختصاص مي‌يافت، به اين نتيجه مي‌رسيديم كه 2روز پاياني هفته بليت‌ها نيم‌بها نباشد يا برخي پرديس‌ها بليت نيم‌بها را اجرايي كنند.

نكته ديگر در طرح بليت نيم‌بها لزوم حمايت دولت از سينما‌داران است؛ چراكه در اين ميان سينماداران سودي نمي‌برند؛ نه يارانه‌اي به آنها تعلق مي‌گيرد و نه هزينه‌هاي ديگر شامل حال‌شان مي‌شود. قولي كه براي معرفي و تبليغ طرح داده شده بود، بايسته و شايسته عملي نشد.

از سوي ديگر و با توجه به اينكه پيشنهاددهنده و متولي طرح خانه سينما بود، كاش زماني بيشتر در اختيار صنوف سينمايي قرار مي‌داد و براساس پيشنهادها درباره طرح تصميم‌گيري مي‌شد. البته نمي‌توان اين طرح را در همه پرديس‌ها و سالن‌هاي سينمايي به يك شكل محاسبه كرد.

موفقيت يا ناكامي بليت نيم‌بها بستگي به وضعيت و جايگاه پرديس‌هاي سينمايي و تك‌سالن‌ها دارد و نمي‌توان كورش را با پرديس‌هاي تماشا و راگا مقايسه كرد.موفقيت طرح بايد براساس شرايط موجود سنجيده شود و در اين ميان پژوهش درباره مخاطبان و مخاطب‌شناسي هم مورد نياز است. نكته پاياني اينكه چرخه توليد و اكران فيلم‌ها در جشنواره فجر هر سال مشخص مي‌شود.

به‌طور مثال، از حالا نمي‌توان اكران سال آينده را پيش‌بيني و براي آن برنامه‌ريزي كرد؛ از اين رو، براي مقطع اجرايي شدن طرح‌هايي چون بليت نيم‌بها هم بايد تدبيري انديشيده شود تا با چيدمان مناسب فيلم‌ها تأثير آن به بيشترين حد ممكن برسد. درواقع، نوع فيلم‌هاي روي پرده هم در موفقيت طرح مؤثر است.

  • سخنگوي شوراي صنفي نمايش
کد خبر 382336

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha