مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

آزاده باقری: بوی کتاب، دفتر، مداد و پاک‌کن همیشه زودتر از مهر به مشام می‌رسد.

نوشت افزار

ذوق و شوق خريد محصولات اول سال تحصيلي يكي از لذت‌هايي است كه نمي‌شود آن را از دوران كودكي و نوجواني جدا كرد. لذت خريد نوشت‌افزارهاي نو در طرح‌ها و مدل‌هاي مختلف هميشه در يادها مي‌ماند و با بوي‌ ماه مهر عجين مي‌شود. چهاردهم شهريور‌ماه امسال براي پنجمين بار، نمايشگاه ايران‌نوشت با هدف حمايت از كالاي ايراني در خيابان حجاب برگزار شده است كه تا آخرين روز شهريور ادامه پيدا خواهد كرد.

در اين نمايشگاه بيش از 60 غرفه حضور دارند كه همگي برچسب افتخار آميز كالاي ايراني را با خود يدك مي‌كشند و تمام تلاش خود را مي‌كنند تا شخصيت‌هاي ايراني در محصولاتشان جاي ويژه‌اي داشته باشند؛ از شخصيت‌هاي كارتوني و عروسكي گرفته تا شخصيت‌هاي تاريخي، اسطوره‌اي و شهداي دفاع‌مقدس، مدافع حرم و هسته‌اي. حتي بين توليدكنندگان كساني هستند كه تلاش كرده‌اند از طريق محصولاتي كه توليد مي‌كنند اماكن تاريخي و طبيعت بكر و زيباي كشور را هم معرفي كنند.

پنجمين دوره نمايشگاه ايران نوشت با استقبال خوبي هم از طرف توليدكننده‌‌ها و هم مصرف‌كننده‌ها روبه‌رو شده است. اين را از ميزان حضور برندها مي‌شود ديد. در سال چهارم 40برند ايراني حضور داشتند و امسال نزديك به 60 برند حضور دارند. توليدكننده‌هايي از نقاط مختلف كشور مانند يزد، خرم‌آباد، كرمانشاه، تبريز، مازندران، گيلان، بوشهر، اهواز، خرمشهر، آبادان، كرمان و... كه براي فروش محصولاتشان به‌دنبال شخصيت‌هاي خارجي مانند مردعنكبوتي، بتمن، بن‌تن، باربي، سيندرلا، سفيدبرفي و هزاران شخصيت خارجي نرفته‌اند بلكه سعي مي‌كنند با كلاه‌قرمزي، شكرستان،

ديرين‌ديرين، پادشاه رم، جناب‌خان و شخصيت‌هاي تاريخي مانند رستم و سهراب، ابوعلي‌سينا، فردوسي، حافظ، سعدي و... همچنين شخصيت‌هاي معاصر و شهداي دوران دفاع‌مقدس، شهداي هسته‌اي و شهداي مدافع حرم، مخاطب را به سمت محصولات خود بكشانند و البته تلاش آنها در بالا‌بردن سطح كيفي محصولاتشان هم تحسين‌برانگيز است.

عمو مهربان و خاله ‌رؤيا ازجمله كساني هستند كه هر روز به اين نمايشگاه مي‌آيند و برنامه زنده اجرا مي‌كنند .آنطور كه مدير روابط عمومي و اطلاع‌رساني ايران‌نوشت مي‌گويد اين برنامه‌ها هر روز بعدازظهر به‌طور زنده از شبكه‌هاي پويا، نهال و 2 پخش مي‌شود تا كساني كه اطلاع از برگزاري چنين نمايشگاهي در حمايت از محصولات ايراني ندارند هم مطلع شوند.

  • تلاش براي بالا بردن سواد بصري

يكي از غرفه‌هاي نمايشگاه پر است از دفتر و كتاب‌هايي كه با طرح‌هاي رنگي و گرافيكي چشم هر بيننده‌اي را به سمت خود مي‌كشاند. وقتي به سراغشان مي‌رويم مسئول غرفه مي‌گويد كه سال‌هاست در بخش توليدات نوشت‌افزاري فعاليت مي‌كنند و 2‌سال مي‌شود كه در بخش سواد بصري مخاطب به شكل جدي‌تري مطالعات دارند؛ «بار اول است كه در اين نمايشگاه حضور پيدا كرد‌ه‌ايم. تمام تلاش ما بر اين است كه محصولاتي توليد كنيم تا خاص و متفاوت باشد.

در كنار اين متفاوت بودن به فكر بالا بردن كيفيت هم هستيم به‌طوري كه از 5سال فعاليت كاريمان 2سال مي‌شود كه با طرح‌هاي جديد كه از طريق رنگ‌هاي فلورانس شكل گرفته كار مي‌كنيم تا سواد بصري مخاطب را بالا ببريم. حتي نگاه ما در اين زمينه بين‌المللي است به‌طوري كه 2سال پيش در نمايشگاه امارات و سال گذشته در نمايشگاه فرانكفورت شركت كرديم كه با استقبال خوبي هم مواجه شديم. در حال حاضر استقبال مردم هم خوب است و تا زماني كه اين استقبال وجود دارد ما هم تلاش مي‌كنيم تا كيفيت محصولاتمان را هر روز بالاتر ببريم».

  • نمي‌توانيم با محصولات خارجي رقابت كنيم

غرفه ديگر دفتر، كلاسور، ماگ‌ها و جامدادي‌هايش همگي با گل‌مرغي‌هاي زيبايي تزئين شده‌اند. به‌طوري كه بعيد مي‌دانيم دختري از اين غرفه گذر كند و دلش نخواهد يكي از اين دفترها را به‌عنوان دفتر سال جديدش انتخاب كند. صاحب غرفه مي‌گويد: «سال اول است كه به اين نمايشگاه آمده‌‌ايم اما از سال90 توليدات نوشت‌افزاري‌مان را آغاز كرده‌ايم.

تلاش‌مان بر اين بوده كه هم طرح‌هاي زيبا در كارمان داشته باشيم و هم با كيفيت باشند اما متأسفانه براي آن كه هر دوي اين ويژگي‌ها را داشته باشيم نمي‌توانيم از نظر قيمتي با محصولات خارجي رقابت كنيم چون آنها توليدات‌شان انبوه است و اين قيمت‌ها برايشان صرف مي‌كند اما براي ما اصلا به صرفه نيست تا به قيمتي كمتر از اين، محصولاتمان را به فروش برسانيم».

  • بچه‌هاي مناطق صعب‌العبور را فراموش نكنيد

«آياحاضريد براي فرزندانمان در مناطق محروم نوشت‌افزار بخريم؟»؛ اين جمله‌اي است كه روي ديوار از غرفه‌هاي نمايشگاه نوشته شده است. جعبه‌اي بزرگ در كنار غرفه وجود دارد كه پر است از لوازم التحرير و توجه‌ها را به سمت خود جلب مي‌كند. مسئول اين غرفه حسين شيرازي است و درباره فعاليت خيري كه انجام مي‌دهند مي‌گويد: «نزديك به 20روز مي‌شود كه فعاليت خيريه‌مان را با عنوان «صدبرگ» براي محصلان محروم آغاز كرده‌ايم. گروه ما به اسم «خيرانت» است كه به‌صورت مجازي فعاليت مي‌كنيم.

اما حضور فيزيكي هم داريم. مانند اين طرح كه آمدن به نمايشگاه و تشويق مردم به كمك كردن است تا به كودكان نيازمندي كه در مناطق صعب العبور كشور هستند هم كمك شود. ما با كساني كار مي‌كنيم كه متخصص در زمينه شناسايي مناطق محروم و صعب‌العبورند؛ مناطقي كه كمتر كسي مي‌تواند برود. ما اين كمك‌هاي خرد مردم را چه نقدي چه لوازم‌التحريري جمع مي‌كنيم براي يك هدف بزرگ و تمام فعاليت‌هايمان را به‌صورت شفاف در سايت مي‌گذاريم تا كسي كه كمك مي‌كند بداند مبلغ يا هديه‌اي كه كمك كرده به كجا رفته و به‌دست چه كساني رسيده است».

  • مردم شخصيت‌هاي ايراني را دوست دارند

يكي از برندهاي معروف ايراني كه 27سال از زمان فعاليتش مي‌گذرد و در هر 5 دوره نمايشگاه ايران‌نوشت حضور داشته از استقبال مردمي مي‌گويد كه با ديدن كاراكترهاي ايراني روي دفتر، كتاب، مداد و جامدادي حسابي هيجان‌زده مي‌شوند و با اشتياق از محصولات باكيفيت ايراني خريد مي‌كنند؛ «شكرستان، ديرين‌ديرين، كلاه قرمزي و... را همه بچه‌ها دوست دارند؛

برنامه‌هايي كه از رسانه ملي پخش شده و بسياري آنها را مي‌شناسند. براي همين وقتي اين شخصيت‌هاي محبوب روي صفحات دفتر، كتاب، مدادرنگي و جامدادي جاخوش مي‌كنند مردم با اشتياق آنها را مي‌خرند. به همين دليل در طول اين 27سال فعاليت و 5دوره حضورمان در نمايشگاه ايران‌نوشت هميشه با استقبال خوب مردم روبه‌رو بوده‌ايم».

  • خانواده ايراني در محصولات ايراني

هانيه، حنانه، حميد و حامد 4‌شخصيت يكي از برندهايي است كه در نمايشگاه غرفه دارند و سومين دوره حضورشان در نمايشگاه است. آنها با شخصيت‌سازي‌ از خانواده‌اي كه 4‌فرزند دارند سعي كرده‌اند تا فرهنگ يك خانواده ايراني- اسلامي را در قالب دفتر و نوشت‌افزارهاي مختلف به دانش‌آموزان آموزش دهند؛ كاري كه از سال89 شروع كرده‌اند و از سال91 به‌طوري جدي‌تر آن را دنبال مي‌كنند.

  • از هر قشري مشتري داريم

كيف‌ها، جامدادي‌ها و دفترهايي با تصوير شهدا يكي از طرح‌هايي است كه چند سال‌ است پياده شده و اتفاقا مورد استقبال هم قرار گرفته. مسئول يكي از اين غرفه‌ها مي‌گويد: «٥سالي مي‌شود كه فعاليت خود را با موضوعيت شهدا آغاز كرده‌ايم و فروش تا‌كنون خوب بوده و با وجود آن‌كه تصور مي‌كرديم فقط قشر خاصي مخاطب محصولات ما بشوند اما از تمام قشرها مشتري داريم. با وجود اين نمي‌توان مشكلات را كتمان كرد. رقابت در بازاري كه پر است از محصولات زيرزميني، وارداتي و قاچاق آن هم با قيمت‌هاي پايين بسيار سخت است».

  • به داد سراج‌ها برسيد

يكي از غرفه‌ها پر است از كيف‌هايي با طرح‌هايي از شخصيت‌ها و انيميشن‌هاي داخلي. مسئول اين غرفه كه هر سال در نمايشگاه نوشت‌افزار ايران نوشت شركت كرده، مي‌گويد از معدود توليدكننده كيف‌هاي اسلامي با شخصيت‌هاي اسلامي و كاراكترهاي تلويزيوني است؛«زماني فروش خوب مي‌شود كه تبليغات به اندازه كافي صورت گيرد.

در حال حاضر بيشتر مردم تصورشان بر اين است كه نمايشگاه‌ها در مصلي برگزار مي‌شود و كمتر كسي از وجود اين نمايشگاه خبر دارد. بايد تبليغات ميداني به شكل بهتري انجام گيرد. در حال حاضر فروش خوبي داريم اما قابل‌قبول نيست. وضعيت سراج‌ها (كيف دوزها) مناسب نيست و نمي‌توانند با محصولات چيني رقابت كنند.

آنها با كارگر ارزان كار مي‌كنند و مثلا كيفي كه براي ما ٢٠ هزار تومان تمام مي‌شود آنها با ٧ هزار تومان توليد مي‌كنند. چند روز پيش هم اعتراض‌مان را به در مجلس برديم. از طرف ديگر اين خانواده‌ها هستند كه با شخصيت‌هاي خارجي ارتباط برقرار مي‌كنند. اين خانواده‌ها هستند كه از كاراكترهاي ايراني استقبال نمي‌كنند و بچه‌هايشان را به سمت سلايق خودشان سوق مي‌دهند».

  • از محصولات ايراني استقبال مي‌كنيم

امسال برخلاف سال گذشته كه نمايشگاه يك هفته برگزار شد به‌دليل استقبال مردم روزهاي آن افزايش پيدا كرده و به 2 هفته رسيده است. خانواده‌هايي كه به همراه فرزندانشان براي تهيه نوشت‌افزارهاي سال جديد راهي اين نمايشگاه شده‌اند، مي‌خواهند سال جديدشان را با محصولات توليدكننده‌هاي داخلي آغاز كنند.

پدر و مادري به همراه دخترشان كه سال اول است و مي‌خواهد به مدرسه برود به نمايشگاه آمده‌اند و همه آنها به‌دليل آنكه تجربه اولشان است خوشحالند. مادر خانواده مي‌گويد: «ما هميشه از توليدات داخلي استقبال مي‌كنيم. امسال هم دخترمان مي‌خواهد به كلاس اول دبستان برود. آمده‌ايم تا او را از همان گام‌هاي نخست با محصولات ايراني آشنا كنيم؛ محصولاتي كه واقعا بد نيستند. دخترم عاشق شخصيت كلاه قرمزي است. براي همين خودش مشتاقانه به سمت محصولاتي مي‌رود كه طرح اين شخصيت را دارد».

  • باور كردني نيست كه خبري از محصولات خارجي نباشد

خانواده ديگري كه به همراه دختر و پسرشان آمده‌اند مشغول انتخاب كيف مدرسه هستند. پدر مي‌گويد: «در زمان ما و حتي تا 10سال پيش خبري از اين همه تنوع محصولات ايراني نبود. الان اصلا بچه‌ها برايشان فرقي نمي‌كند محصولي كه براي مدرسه‌شان مي‌خرند ايراني باشد يا خارجي. ما هم براي آن كه كمكي به توليدات داخلي كنيم تصميم گرفته‌ايم كه محصولاتي كه تهيه مي‌كنيم ايراني باشند. بچه‌ها هم دوست دارند».

دخترشان كه 13ساله است مي‌گويد: «من هميشه دوست دارم دفتر، مداد و جامدادي‌ام طرح‌هاي خاص و متفاوت داشته باشد. در اينجا تنوع بسيار زياد است». مادر ديگري كه دست دختر و پسر خردسالش را گرفته و به سمت برنامه عمومهربان مي‌رود مي‌گويد: «من از طريق تلويزيون متوجه شدم چنين نمايشگاهي وجود دارد. بچه‌هايم عاشق عمومهربان هستند. براي همين آنها را آورده‌ام كه هم برنامه را از نزديك ببينند هم اگر بشود كمي خريد كنيم. باورم نمي‌شود 2 طبقه نمايشگاه وجود داشته باشد كه در آن خبري از محصولات خارجي نيست».

کد خبر 382312

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha