همشهری آنلاین: یک گزارش جدید می‌گوید دخانیات در سال ۲۰۱۶ باعث مرگ ۷.۱ میلیون نفر در سراسر جهان شد و از هر ۵ مورد مرگ یک مورد به رژیم غذایی بد مرتبط است.

به گزارش هلث‌دی گزارش بررسی «بار جهانی بیماری‌ها» همچنین نشان می‌دهد ۱.۱ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۶ دچار اختلالات بهداشت روانی و اختلالات مربوط به مصرف مواد روان‌گردان هستند و افسردگی عمده در همه کشورها به‌جز چهار کشور در میان ۱۰ علت اصلی ناسالم بودن افراد است.

بیماری‌های غیر واگیردار باعث ۷۲ درصد همه مرگ‌ها در سراسر جهان بودند. بیماری قلبی علت اصلی مرگ زودرس در اغلب نقاط جهان بود و به مرگ ۹.۵ میلیون نفر انجامیده بود که افزایشی ۱۹ درصدی را از سال ۲۰۰۶ نشان می‌دهد.

دیابت در سال ۲۰۱۶ باعث مرگ یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سراسر جهان شد که افزایشی ۳۱ درصد نسبت به سال ۲۰۰۶ را نشان می‌دهد. این بررسی همچنین نشان داد که مرگ‌های ناشی از سلاح‌های گرم، جنگ و تروریسم افزایش یافته است.

اما در مجموع این گزارش نشان می‌دهد که میزان‌های مرگ در همه گروه‌های سنی کاهش یافته است. بزرگ‌ترین کاهش دریمان کودکان زیر ۵ سال مشاهده شد که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ به کمتر از ۵ میلیون نفر رسید که کاهش چشمگیری را نسبت به ۱۶.۴ میلیون مرگ کودکان زیر پنج سال در سال ۱۹۷۰ نشان می‌دهد.

این گزارش در ۱۴ سپتامبر در ژورنال لنست منتشر شده است و بر اساس داده‌ها از ۱۹۵ کشور و قلمرو است. انستیتوی سنجش و ارزیابی بهداشت (IHME) در دانشگاه واشنگتن در سیاتل هماهنگ‌کننده تهیه این گزارش بود.

کد خبر 382206

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha