جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

فهرست نامزدهای نهایی جایزه من‌بوکر اعلام شد که در میان آنها نام ۲ نویسنده زن تازه‌کار به چشم می‌خورد. ضمن اینکه بزرگانی چون مایک مک‌کورمک و سباستین بری از حضور در این فهرست بازمانده‌اند.

بوکر من جایزه

به گزارش همشهري، به نقل از آيريش‌تايمز، علاوه بر فيونا موزلي 29ساله و اميلي فريدلوند 38ساله كه براي نخستين‌بار بخت خود را براي بردن يكي از معتبرترين جوايز ادبي دنيا مي‌آزمايند، الي اسميت سومين نويسنده زن امسال است كه براي چهارمين مرتبه نامزد دريافت من بوكر شده است. پل آستر، محسن حميد و جورج سندرز ديگر نامزدهاي اين جايزه براي سال 2017هستند. به اين ترتيب، 2بريتانيايي، يك بريتانيايي پاكستاني‌تبار و 3آمريكايي با هم رقابت مي‌كنند.

اين براي چهارمين سال است كه نويسندگان از تمام دنيا مي‌توانند نامزد كسب من بوكر شوند؛ يك جايزه ادبي بسيار معتبر به ارزش 50هزار پوند يا 66هزار و 400دلار كه تأثير خود را بيشتر در استقبال مردم و افزايش خيره‌كننده شمارگان كتاب‌هاي نامزدشده و برنده نشان مي‌دهد. اين جايزه هر سال به بهترين رمان به زبان انگليسي و چاپ‌شده در بريتانيا اهدا مي‌شود و برنده اين دوره نشان و چك خود را روز 17اكتبر در لندن دريافت مي‌كند.

«4321» آستر چهار بخش از زندگي يك مرد جوان را روايت مي‌كند و فريدلوند در نخستين رمان خود «تاريخچه گرگ‌ها» داستان تلاش دختركي براي يافتن جاي زندگي را به تصوير مي‌كشد. موزلي هم كه كتاب‌فروش پاره‌وقت است، در كتاب اول خود «المت» داستان چالش پدري با 2فرزند را براي نگه‌داشتن خانه و زندگي روايت كرده است. «خروج به غرب» حميد داستان فرار پناهجويان است و ساندرز در رمان «لينكلن در باردو» به ماجراي مرگ پسر 11ساله آبراهام لينكلن در آستانه آغاز جنگ‌هاي داخلي آمريكا مي‌پردازد. «پاييز» اسميت هم مراقبه‌اي است در دنياي امروز.

غيبت چهره‌هايي چون كالسن وايت‌هد كه با «راه‌آهن زيرزميني» برنده جايزه پوليتزر شده و البته زيدي اسميت و آرونداتي روي برخي كارشناسان را نسبت به عملكرد اعضاي هيأت داوران من‌بوكر بدبين كرده است. سال گذشته پال بيتي نخستين نويسنده آمريكايي لقب گرفت كه جايزه من‌بوكر را با «بليت تمام شد» مي‌برد. فروش اين رمان پس از بردن من‌بوكر حدود 700درصد افزايش يافت و تا امروز ۳۶۰ هزار نسخه مكتوب آن در دنيا فروخته شده است.

کد خبر 382200

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha