همشهری آنلاین: کنگره آمریکا طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن مانع اعطای مجوز فروش هواپیما به ایران شود اما این مصوبه در صورت نهایی شدن هم تاثیری بر فروش‌های قبلی بوئینگ به ایران ندارد.

بوئینگ

به گزارش مهر، کنگره آمریکا چهارشنبه ( 23 شهريور) به طرحی که یکی از اعضای جمهوری خواه در برابر اعتراض نمایندگان دموکرات کنگره، درباره متمم قانون بودجه ۲۰۱۸ این کشور تهیه کرده بود رأی مثبت داد و به این ترتیب دفتر کنترل اموال خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) از اعطای مجوز فروش به هواپیماسازان آمریکایی (که در رأس آنها بوئینگ قرار دارد) یا هر شرکت هواپیماساز دیگری در دنیا که آمریکا در آن سهم دارد از قبیل ایرباس (فرانسه)، میتسوبیشی (ژاپن)، سوخو (روسیه)، بمباردیر (کانادا)، امبرائر (برزیل)، ای تی آر (ایتالیا ـ فرانسه) و چند شرکت هواپیماسازی دیگر منع شده است.

  • همه ۲۰۰ هواپیمای خریداری شده مجوز اوفک دارند

از آنجایی یکی از نگرانی های متولیان صنعت هوانوردی ایران، سنگ اندازی های دولت آمریکا در خصوص اجرای برجام و فروش هواپیمای جدید به ایران بود، در زمان امضای قرارداد خرید هواپیما توانستند با شرکت‌های تولیدکننده به توافق برسند تا آنها خود راسا، مجوز اوفک را دریافت کرده و این مجوز منوط به ساخت نباشد بلکه به اصل قرارداد برگردد.

در این ارتباط، یک مقام مسئول به استناد همین موضوع گفت: بنابراین با توجه به صدور مجوز وزارت خزانه داری آمریکا به شرکت بوئینگ برای ساخت و فروش ۸۰ فروند هواپیما و همچنین با توجه به اینکه ۱۰ درصد قطعات ایرباس تولید آمریکاست، دفتر کنترل اموال خارجی وزارت خزانه داری این کشور، مجوز فروش ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس و ۲۰ فروند هواپیمای ای تی آر (به عنوان یکی از شرکت های تابعه ایرباس) را صادر کرده، همه ۲۰۰ فروند هواپیمایی که ایران ایر آنها را مستقیما از تولیدکننده خریداری کرده، بدون هیچ مشکلی به ایران می آیند.

  • مصوبه جدید، عطف به ماسبق ندارد

طبق قانون اساسی آمریکا، مصوبات کنگره این کشور می‌بایست از سوی رئیس جمهور مورد تأیید قرار گیرند. بنابراین مصوبه اخیر کنگره هنوز به امضای دونالد ترامپ نرسیده اما با توجه به اقدامات گذشته آمریکا به خصوص اقدام تازه آنها و وارد کردن ۷ فرد و ۲ شرکت جدید به لیست تحریم‌های ایران به بهانه‌های غیر هسته‌ای و حقوق بشری، انتظار می‌رود این مصوبه کنگره نیز به امضای ترامپ برسد؛ این در حالی است که اوباما در زمان ریاست جمهوری خود مصوبه کنگره و سپس سنای آمریکا در خصوص منع فروش هواپیما به ایران پس از امضای برجام را وتو کرد.

این مقام مسئول که خواست نامش ذکر نشود، گفت: از آنجایی که در مصوبه روز چهارشنبه کنگره آمریکا مبنی بر منع فروش هواپیمای مسافری به ایران، عطف به ماسبق لحاظ نشده، بنابراین مجوزهای صادر شده اوفک، ابطال نخواهد شد.

  • هواپیماهای تازه خریداری شده مشکل پرواز خارجی ندارند

یکی دیگر از نگرانی‌هایی که پیش از تحریم تازه روزچهارشنبه نیز مطرح بود، این بود که با توجه به خرید لیزینگی و اجاره به شرط تملیک هواپیماها، اگر پیش از اتمام اقساط، هر زمان که دولت آمریکا بخواهد، می‌تواند جلوی پرواز هواپیماهای برجامی را بگیرد و مانع از تردد آنها به خارج از کشور شود اما این مقام مسئول گفت: همه ۷ فروند هواپیمایی که تا به حال از اسفند ۹۵ وارد کشور شده‌اند، هیچ کدام خرید لیزینگی ندارند و هزینه این هواپیماها یک جا از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شده است. به همین دلیل اسناد مالکیتی آنها به همراه ضمانت نامه‌ها و گارانتی و وارانتی‌های لازم به طور کامل به ایران واگذار شده و رجیستر این هواپیماها در ایرولیست (Aero List) به عنوان مرجع جهانی ثبت رجیستر هواپیماها، به ثبت رسیده است.

کد خبر 382171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha