همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه گفت، ظریف در سفر به سازمان ملل برنامه‌ای برای دیدار با همتای آمریکایی خود ندارد.

قاسمی سخنگوی وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ايسنا، اعلام کرد: محمدجواد ظریف در نخستین روزهای هفته پیش رو ،برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می‌کند .

بهرام قاسمی با بیان اینکه ظریف بیش از ۱۰ روز در نیویورک خواهد بود و در جریان این سفر، برنامه‌های متعدد و فشرده‌ای برای وی جهت رایزنی‌های دیپلماتیک تدارک دیده شده است، خاطرنشان کرد: در بخشی از این سفر که همزمان با سفر آقای رئیس جمهور به نیویورک است؛ وزیر امور خارجه، آقای روحانی را در ملاقات‌ها و دیدارهایی که برای ایشان ترتیب داده شده است ، همراهی می‌کند و بعد از آن، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، آقای ظریف با تعداد قابل توجهی از همتایان خود دیدار و رایزنی خواهد داشت.

این دیپلمات ارشد کشورمان،با بیان اینکه هیأتی عالیرتبه از وزارت امور خارجه،آقای ظریف را در جریان این سفر همراهی می‌کند،گفت: وزیر امور خارجه در این سفر با تعدادی از وزرای خارجه کشورهای همسایه،آسیایی و اروپایی از جمله وزرای خارجه برخی از کشورهای عضو ۱+۵ و همچنین خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحاديه اروپا در ارتباط با موضوعات دو جانبه،منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین برجام رایزنی و گفت‌وگو خواهد کرد .

وی همچنین با بیان این که آقای ظریف در این سفر با تعدادی از نخبگان و همچنین اصحاب رسانه‌های معتبر آمریکایی، دیدار و گفت‌وگو می‌کند و در جمع آنها به تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد پرداخت،خاطرنشان کرد:احتمالا آقای ظریف در برخی از اندیشکده‌های مطرح آمریکایی نیز سخنرانی می‌کند که البته جزئیات آن در حال برنامه‌ریزی است .

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ظریف در جریان این سفر دیداری با تیلرسون همتای آمریکایی خود خواهد داشت و در این ارتباط از سوی دولت واشنگتن در خواستی مطرح شده است یا نه ؟ تأکید کرد: هیچ برنامه‌ای برای انجام چنین دیداری در نظر گرفته نشده است و تا آنجا که اطلاع دارم چنین در خواستی نیز مطرح نشده است .

به گزارش ایسنا، براساس برخی از اخبار اعلام شده،احتمالا تیم وزارت خارجه متشکل از آقایان سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و همچنین تعدادی از کارشناسان ارشد دستگاه دیپلماسی، زودتر از محمد جواد ظریف راهی نیویورک می‌شوند و وزیر امور خارجه به همراه رئیس جمهور برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا سفر می‌کند .

پیش از این مباحثی مطرح شده بود مبنی بر اینکه احتمالا نشست وزرای خارجه ۱+۵ و ایران همچون سال گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود ولی به نظر می‌رسد که برگزاری چنین نشستی برای سال جاری تاکنون قطعی نشده است و براساس برخی از گمانه زنی‌ها اگر نشست فوق برگزار نشود ، این احتمال می‌تواند وجود داشته باشد که نشست کمیسیون برجام در سطح معاونان وزرای خارجه ایران و 5+1 برگزار شود.

کد خبر 382139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha