چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

آماده باشی که حسن روحانی، رئیس‌جمهور به تمامی استانداران داد تا پیگیر و محقق‌کننده برنامه انتخاباتی باشند که مردم در ۲۹ اردیبهشت‌ماه به آن رأی دادند، خط پایانی بر استانداران پروازی هم بود.

روحاني ديروز در نشست هيأت دولت با تأكيد بر حضور كامل و تمام وقت استانداران در استان محل مأموريت خود، گفت: استاندار و خانواده وي بايستي در محل مأموريت خود به‌طور كامل و با همه وجود براي خدمتگزاري مستقر شود. به فاصله يكي دو ساعت هم محمود واعظي، رئيس دفتر رئيس‌جمهور در توضيح سخنان رئيس‌جمهور صراحت كلام بيشتري به خرج داد و گفت: هر استانداري هر جا مي‌رود حتما بايد با خانواده خود برود و استاندار پروازي نمي‌تواند به مردم يك استان خدمت كند.

  • اهميت استاندار چيست؟

از آنجا كه استاندار عالي‌ترين مقام دولت در هر استان محل ماموريتش به‌حساب مي‌آيد و ساير مديران استاني انجام كارها را با استاندار هماهنگ مي‌كنند، لذا اهميت و جايگاه استاندار روشن است. به‌عبارت بهتر استاندار يك رئيس‌جمهور استاني است و به نمايندگي از دولت مركزي به اداره امور استان مي‌پردازد.

  • معضلي به نام مديران پروازي

طي سال‌هاي گذشته با مقوله‌اي به نام «مديران پروازي» مواجه بوده‌ايم. مديران پروازي شامل تمامي مديران استاني مي‌شود كه محل سكونتشان غير از محل ماموريتشان است. خانواده اين مديران غالبا در تهران زندگي مي‌كنند اما شخص مدير بين محل زندگي و محل ماموريتش در حال رفت‌وآمد يا به‌عبارت بهتر شناور است.

در راس چنين مديراني برخي استانداران قرار دارند. طي سال‌هاي گذشته انتقاد از چنين مديراني فراوان بود. ظاهرا مديران پروازي ساير دستگاه‌ها در جايي بيشتر بوده كه استاندار آن استان هم خود در شمار مديران پروازي قرار داشته است. استدلال اين است كه اگر استاندار پروازي نباشد آنگاه مي‌تواند به‌عنوان نماينده عالي دولت در استان محل ماموريتش از ساير مديران بخواهد كه محل سكونت را به استان محل ماموريتشان منتقل كرده و مدير پروازي نباشند.

  • يك نمونه

تير‌ماه امسال بود كه اسماعيل جبارزاده، استاندار قبلي استان آذربايجان شرقي و معاون فعلي سياسي وزارت كشور به تشريح يك نمونه از مشكلاتي كه مديران پروازي به‌وجود مي‌‌آورند، اشاره كرد. او در ديدار مديران سازمان تأمين اجتماعي و با اشاره به بلاتكليفي برخي از واحدهاي توليدي سازمان تأمين اجتماعي در استان گفت: جاي تعجب است كه يك كارخانه 8ماه مديرعامل نداشته باشد. مديران تهران نشين گاهي مديري را براي كارخانه‎هاي ديگر انتخاب مي‎كنند كه مدير پروازي است و در‌ماه يك‌بار به آن استان سفر مي‌كند كه هيچ تأثيري به حال آن كارخانه ندارد.

جبارزاده خطاب به مديران تهران نشين با لحني منتقدانه گفت: اگر فرصت و حوصله اداره اين كارخانجات را نداريد، اداره واحدهاي توليدي آذربايجان‌شرقي را به مديران غيرتمند، باهمت و توانمند استان واگذار كنيد.سخنان انتقادي كه جبارزاده بر زبان آورد در واقع حرف دل مردم تمام استان‌هايي است كه شاهد مديران پروازي هستند.

سخنان روز گذشته رئيس‌جمهور در نفي استانداران پروازي هم مي‌تواند به طريق اولي شامل حال ساير مديران استاني هم باشد چرا كه مدير برزخي و در حال پرواز بين محل كار و ماموريتش نمي‌تواند بر انجام بهينه كارها تمركز كافي داشته باشد.

شايسته‌سالاري، رشد و رونق اقتصادي، ايجاد اشتغال پايدار و توجه به اقتصاد مقاومتي كه به دستور روز گذشته حسن روحاني سر لوحه ماموريت استانداران و مديران استاني قرار گرفته است، به قدري سنگين و كاربر است كه نياز به وقت گذاشتن كامل مدير مربوطه دارد. درست به همين دليل است كه واعظي، رئيس دفتر رئيس‌جمهور تأكيد كرده است: هر استانداري هر جا مي‌رود حتما بايد با خانواده خود برود و استاندار پروازي نمي‌تواند به مردم يك استان خدمت كند.

کد خبر 382101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha