چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانش برای اولین‌بار تایید کرده‌است که نانوذراتی که به واسطه جوهر خالکوبی وارد بدن می‌شوند، درون غدد لنفاوی رسوب می‌کنند.

خالکوبی

براساس گزارش ساينس الرت، خالكوبي يا تتو تاريخچه‌اي 5000 ساله دارد اما تا به امروز كسي درباره عوارض آن در بدن اطلاعي نداشت.

اكنون دانشمندان براي اولين‌بار شواهدي به دست آورده‌اند كه نشان مي‌دهند كه رنگدانه‌ها و ناخالصي‌هاي موجود در جوهر خالكوبي به شكل نانوذرات درون بدن انسان به حركت در‌مي‌آيند و به غدد لنفاوی که اجزای مهم سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس‌ها و باکتری ها هستند، راه پیدا مي‌كنند.

تركيب جوهر خالكوبي مي‌تواند عوارض ناشناخته‌اي بر بدن داشته باشد. اين جوهر شامل نگه‌دارنده‌ها و مواد مانند كبالت، كروميوم، منگنز و نيكل است. يكي از رايج‌ترين تركيبات اين ماده دي‌اكسيد تيتانيوم است كه در جوهر سفيد يا روشن‌ساختن ديگر رنگ‌ها استفاده مي‌شود. محققان چندين نمونه از رنگدانه‌هاي جوهر خالكوبي را با كمك ميكروسكوپ‌هاي ليزري و كاوشگرهاي نانويي مورد بررسي قرار دادند.

محققان تا پيش از اين مي‌دانستند كه رنگدانه‌ها وارد غدد لنفاوي شده و آنها را رنگي مي‌كنند،‌آنچه تاكنون ناشناخته بود كه اين واكنش در قالب نانو انجام مي‌شود،‌ و اين به آن معني است كه رفتار اين رنگدانه‌ها در قالب نانو با رفتار آنها در قالب ريزذرات بسيار متفاوت است و مشكل اينجاست كه دانشمندان نمي‌دانند نانوذرات چه واكنشي دارند.محققان با دنبال كردن مسير نانو و ريزذرات در پوست و غدد لنفاوي دريافتند ريزذرات درون پوست باقي مي‌مانند اما نانوذرات وارد غدد لنفاوي مي‌شوند و در بافتي كه آنها را احاطه كرده تغييرات ساختاري ايجاد مي‌كنند.

کد خبر 382023

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha