لیلا ارشد: نبود اطلاعات درست و دقیق از پررنگ‌ترین مسائل در حوزه شناخت و برنامه‌ریزی کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

ما هيچ اطلاعات درست و دقيقي از وضعيت موجود و آنچه تاكنون براي رفع آن انجام‌شده، نداريم و اگر هم وجود دارد آنقدر پراكنده و غيرقابل استفاده است كه گاهي حتي براي سياستگذاران هم مفيد نيست.براي هر برنامه‌ريزي اجتماعي، نخستين امكاني كه به داشتن آن نياز داريم اطلاعات دقيق و جامع از وضعيت موجود است. اين اطلاعات يا وجود ندارد يا پراكنده است و يا اطلاع‌رساني نمي‌شود و قابل دسترسي نيست؛

به همين دليل اقداماتي كه صورت مي‌گيرد با وجود صرف هزينه‌هاي بسيار، سطحي و پراكنده و غيركارشناسي است و شاهد هيچ‌گونه بهبودي در وضعيت نيستيم. آسيب‌هاي اجتماعي به دلايل مختلف گسترش يافته كه اين تهديدي براي شهر تهران محسوب مي‌شود؛ پس در نخستين قدم بايد ارزيابي درستي از وضعيت شهر و كشورمان داشته باشيم و بر اين اساس نيازمند برنامه‌ريزي مستدل، يكپارچه و گسترده‌اي هستيم.

بانك اطلاعاتي پيش‌نياز تمامي اين اقدامات است و بايد پايشي از آنچه تاكنون رخ داده نيز انجام بشود. هم‌اكنون شهرداري، بهزيستي، وزارت بهداشت، امور خارجه و... هر كدام جداگانه كار خودشان را انجام مي‌دهند. كشور ما با همه امكانات خوبي كه دارد داراي وضعيت مناسبي در حوزه‌هاي مختلف آسيب‌هاي اجتماعي نيست.

داستان مسائل اجتماعي را نمي‌توان با يكي دو وزارتخانه حل كرد. اين مشكلي است كه به نوعي تمامي نهادهاي حكومتي بايد در آن مداخله كنند. كاهش آسيب‌هاي اجتماعي در كنار لزوم بهره‌مندي از بانك اطلاعاتي درست، نيازمند مجموعه‌اي از مديران و سياستگذاران متعهد، دلسوز و وطن‌پرستي است كه بايد اراده‌اي محكم براي تصميم‌گيري داشته باشند. مديراني كه مسائل را به خوبي بررسي و تحليل كرده و ارائه اطلاعات درست و آمار دقيق و به روز را مساوي با سياه نمايي ندانند و ترسي از مطرح كردن مشكلات و واقعيت‌ها نداشته باشند.

مشكلات و آسيب‌هاي اجتماعي در همه جوامع به شكل‌هاي مختلف وجود دارد و اين تنها متعلق به كشور ما نيست. كتمان كردن واقعيت‌ها و آسيب‌هاي موجود و نبود مديريت يكپارچه در اين حوزه از دلايل افزايش آمار و گسترش آنهاست. اين مشكل با كمك گرفتن از مديران بااراده و متعهد، نهادهاي مدني و همچنين فعالان اجتماعي و ايجاد بانك اطلاعاتي قوي مي‌تواند به خوبي مديريت شده و نتايج مطلوبي به‌دنبال داشته باشد.

  • پژوهشگر اجتماعي
کد خبر 381945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha