همشهری آنلاین: مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با بیان اینکه ضعف در تولید اطلاعات و محتوای درست و مستند امروز یکی از بحران‌های شبکه‌های اجتماعی است تاکید کرد که باید اجازه دهیم فرآیند تولید محتوای باشناسنامه و منبع موثق در فضای مجازی ایجاد شود.

محمد خدادی

به گزارش ایرنا، محمد خدادی روز دوشنبه در همایش فعالان سواد رسانه‌ای و فضای مجازی کشور افزود: بحران جعل منبع خبر در شبکه‌های مجازی را باید جدی گرفت وگرنه تبعات بسیاری دارد و اگر مدیریت نشود کارکردهای اصولی و تعریف شده این شبکه‌ها را مخدوش خواهد کرد و موجب روی‌گردانی مردم می‌شود.

وی توضیح داد: ‌اگر تولید محتوا به شکل اصولی و مستند با اتکای به منابع شناخته شده و موثق انجام نگیرد و روند فعلی ارایه تولیدات فاقد شناسنامه و مخدوش ازطریق فضای مجازی استمرار یابد، تاثیرات بسیار مخربی روی افکار عمومی خواهد داشت که براحتی قابل جبران نیست.

خدادی اضافه کرد: درکنار اطلاع‌رسانی، ارایه آموزش‌های لازم و نیز همراه‌سازی مخاطبان برای حل مشکلات جامعه ازجمله کارکردهای رسانه بوده است؛ حال اگر تولید محتوا به صورت مستند و کارشناسی انجام نشود این نوع از اطلاع‌رسانی نه تنها به کارکردهای تعریف شده نمی‌انجامد بلکه زمینه تشویش و نگرانی بیشتر جامعه را نیز فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در ارایه اطلاعات به مخاطب خام‌فروش هستیم و تفاوتی بین داده و اطلاعات قائل نمی‌شویم ادامه داد: به‌عنوان نمونه اگر خبر یک حادثه بخوبی و درست به همراه جزییات و اطلاعات پیرامونی آن منتقل نشود، نه تنها اطلاع‌رسانی بخوبی محقق نشده بلکه زمینه ترس مردم از آن واقعه خاص فراهم می‌آید.

مدیرعامل ایرنا تاکید کرد: در این برهه از زمان که حساسیت بالایی از نظر بروز و ظهور رسانه ها پیدا کرده ناگزیر باید به سمت تولید محتوای علمی، تمایز و تنوع تولید گام های موثری برداشته شود.

وی اضافه کرد:‌ مهارت‌افزایی و دانش رسانه‌ای ناکافی از دیگر مشکلات رسانه هاست و دانشگاهها باید به سمت برگزاری کارگاههای رسانه با این رویکرد بروند تا در تولید، پردازش و انتشار اطلاعات ماهر شویم.

مدیرعامل ایرنا یادآوردشد: شبکه های مجازی فرصتی برای توسعه به شمار می‌روند و اگر سازمان، برنامه و راهبرد نداشته باشیم مانند هر اقدام توسعه‌ای دیگر در دل خود می‌توانند تهدید هم ایجاد کنند.

مدیرعامل ایرنا گفت:‌ یکی دیگر از رسالت های رسانه ها که در خلال اطلاع‌رسانی باید انجام شود،‌ کمک به متوازن‌سازی توسعه در کشور است؛ اما از آنجا که رسانه های ما بیشتر نظر افراد را منتشر می‌کنند تا خبر حاوی اطلاعات صحیح، نه تنها به تحقق توسعه متوازن کمکی نمی‌کنند بلکه ناخواسته به آن خدشه نیز وارد می‌آورند.

وی اضافه کرد: متاسفانه افراد اجازه پیدا کرده‌اند بدون مطالعه یا درنظرداشتن جایگاه و مسئولیت درباره همه چیز اظهارنظر کنند و رسانه ها نیز آنها را انعکاس دهند که این، موجب اختلال و اغتشاش تولید اطلاعات شده است.

خدادی همچنین با اشاره به نقش حیاتی شبکه های اجتماعی در عصر کنونی یادآور شد: حاکمیت ها امروز دیگر مخیر به انتخاب فضای مجازی نیستند، بلکه این واقعیتی است که بر جریان گردش اطلاعات در دنیا تحمیل شده است.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی تاکید کرد:‌ فضای مجازی مانند جریان سیل در رودخانه است که ما را در برگرفته اگر رفتار و آموزش‌های صحیح را فراگرفته باشیم و منطقی عمل کنیم می‌توانیم در این جریان همگام و براساس منافع خود با مسیر رودخانه شنا کنیم در غیر این صورت غرق خواهیم شد.

خدادی گفت:‌ واقعیت را باید بپذیریم که اگر در گذشته، رسانه، انحصار بود اینک باید پایان دوران انحصار تولید و انتشار خبر را اعلام کرد.

وی سرعت نشر بالا، حذف زمان و مکان ارتباط با مخاطب، همراه بودن، ماندگاری بیشتر، امکان ارایه گزارش و تحلیل های بلند را از جمله ویژگی های شبکه های اجتماعی در مقایسه با رسانه های سنتی بیان کرد.

خدادی اضافه کرد: ارتباط برخط مستقیم گوینده و دریافت کننده، مخاطب گسترده‌تر، قدرت بالای هیجان زایی و بسیج اجتماعی از دیگر ویژگی های رسانه های نو به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه رسانه های رسمی باید شبکه‌های اجتماعی را به عنوان یک شریک برای خود ببینند نه رقیب، اظهارداشت:‌ فضای کنونی فرصتی طلایی برای رسانه هاست که با تقسیم کار و بهره گیری موثر و علمی از این شبکه های اجتماعی بتوانند در مسیر افق های روشن آینده رسانه گام بردارند.

به گزارش ایرنا همایش سواد فضای مجازی کشور روز دوشنبه - 20 شهریور- در مجموعه فرهنگی باغ زیبای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور جمعی از مسوولان و فعالان فضای مجازی برگزار شد.

کد خبر 381913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha