دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۵
۰ نفر

۱۷۵ هزار هکتار از مراتع و تالاب بند علیخان در جنوب‌شرق شهرستان ورامین در معرض نابودی قرار گرفته و تهدیدی جدی برای استان تهران و استان‌های مجاور محسوب می‌شود.

بندعلیخان، کانون جدید گردوغبار تهران

احمد فدايي، رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان ورامين با اعلام اين خبر افزود: چنانچه براي احياي اين تالاب و نجات مراتع منطقه اقدام عاجلي صورت نگيرد، بايد شاهد هجوم ريزگرد‌ها به پايتخت و استان‌هاي همجوار، ايجاد گسل و فرونشست زمين، به خطر افتادن معيشت عشاير بهره‌بردار و اراضي كشاورزي و از بين رفتن زيستگاه پرندگان و حيات‌وحش باشيم.

  • افزايش گام به گام كانون‌هاي گرد و غبار در اطراف تهران

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري ورامين، در حالي نسبت به شكل‌گيري كانون‌هاي گردوغبار بر اثر خشك‌شدن مراتع و تالاب بند عليخان هشدار مي‌دهد كه كارشناسان نسبت به خشك‌شدن درياچه نمك قم و هجوم ريزگردهاي نمكي ناشي از آن به آسمان تهران ابراز نگراني كرده‌اند. علاوه براين، معاون آبخيزداري و امور بيابان سازمان جنگل‌ها پيش از اين در گفت‌وگو با همشهري از شكل‌گيري كانون‌هاي بيابانزايي در دشت قزوين خبر داد و گفت: طي 5سال اخير كانون گردوغباري به وسعت 300هزار هكتار در دشت قزوين شكل گرفته كه گستره آن جنوب آبيك و نظرآباد در استان البرز و مردآباد درغرب تهران را دربرمي‌گيرد. پرويزگرشاسبي مهم‌ترين راهكار براي مقابله با شكل‌گيري و مهار كانون‌هاي گردوغبار داخلي را تغيير در برنامه‌ريزي‌ها اعلام كرد و افزود: با تغيير در برنامه‌ريزي بايد مانع از اجراي طرح‌هاي عمراني به‌ويژه طرح‌هايي شد كه به بهانه توسعه كشاورزي و مقابله با بحران آب در دستور كار قرار مي‌گيرد؛ زيرا اجراي اين طرح‌ها باعث بروز كانون‌هاي جديد گرد‌وغبار مي‌شود.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران، فدايي خاطرنشان كرد:‌ براثر خشكسالي‌هاي مداوم و بارش‌هاي كم و همچنين نرسيدن آب كافي از طريق آب‌هاي سطحي و رودخانه‌ها، تالاب بندعليخان در معرض خشكي و نابودي قرار گرفته است كه ضرورت ايجاب مي‌كند براي حل اين بحران دستگاه‌هاي ذيربط همكاري و تعامل لازم را داشته باشند.

به گفته وي، اين تالاب جزو تالاب‌هاي فصلي و از نوع تالاب‌هاي شيرين است و از آنجايي كه زيستگاه مناسب و محل مهاجرت پرنده‌هايي همچون درنا، غاز و اردك است، از لحاظ زيست‌محيطي داراي ارزش بالايي بوده و براي موضوع گردشگري از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان ورامين تصريح كرد: آب مورد نياز اين منطقه سابقا از 3رودخانه شور و شيرين، كرجي و كن و رودخانه جاجرود تأمين مي‌شد كه هم‌اكنون فقط پسآب فاضلاب شهر تهران و بخشي از آب رودخانه كرجي و كن آن هم به‌صورت فصلي به مدت يك تا 2ماه به اين منطقه مي‌رسد كه به هيچ وجه نياز آبي اين منطقه را برطرف نمي‌كند.

فدايي گفت: عدم‌ بهره‌برداري اصولي و مناسب از منابع آب زيرزميني و سطحي، نبود مديريت و برنامه‌ريزي دقيق براي استحصال آب، عدم‌سهميه‌بندي مناسب براي استفاده از آب در مناطق بالادست و همچنين شرايط طبيعي و اقليمي حاكم بر اين منطقه ازجمله دلايل خشك‌شدن اين تالاب است.

تالاب بندعليخان 75هزار هكتار وسعت دارد كه 25هكتار آن در حوزه استحفاظي استان تهران و شهرستان ورامين و مابقي در استان قم واقع شده است؛ همچنين از 100هزار هكتار مراتع اين منطقه 76هزار هكتار آن در استان تهران و شهرستان ورامين و مابقي در استان‌هاي سمنان و قم قرار دارد.

  • 20هزار هكتار از عرصه‌هاي استان تهران در معرض فرسايش بادي

دكتر علي‌اصغر طهماسبي بيرگاني، رئيس اداره مطالعات دفتر بيابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري به همشهري گفت: 58ميليون هكتار از اراضي كشور در معرض بيابانزايي قرار دارد و تهران هم از اين امر مستثنا نيست اما نتايج طرح بازنگري كانون‌هاي بحراني فرسايش بادي كشور نشان مي‌دهد كه محدوده‌اي به وسعت 20هزار هكتار از عرصه‌هاي استان تهران در معرض فرسايش بادي قرار دارد كه اين محدوده بخش‌هايي از اراضي ملارد، ابردژ و منطقه‌اي از شهريار را شامل مي‌شود. وي گفت: بسياري از مناطق كشور در معرض فرسايش شديد بادي قرار دارند كه نيازمند توجه و رسيدگي فوري هستند ازجمله اين مناطق، ريگان در كرمان، سيستان و بلوچستان، شرق جاسك در هرمزگان و خوزستان است كه به لحاظ شدت و تكرار گردوغبار نيازمند رسيدگي جدي است و بايد در اولويت به اين مناطق پرداخت. براي نمونه وقوع طوفان گردوغبار در ريگان كرمان هم از نظر شدت 20برابر تهران است.

کد خبر 381681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha