کمال سید‌علی: در ارتباط با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد ارز ایران و تقویت ارزش یورو نسبت به دلار باید به این نکته اشاره کرد که دلیل اصلی افزایش ارزش یورو در برابر دلار آمریکا ناشی از وضعیت اقتصادی و حاکمیت سیاسی در ایالات متحده آمریکاست که باعث شده دلار از زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در برابر همه ارزهای جهان‌روای دنیا ازجمله یورو، دلار کانادا و دلار استرالیا تضعیف شود.

کمال سید‌علی

از سوي ديگر هميشه پيش از دولت فعلي آمريكا، دولتمردان قبلي اين كشور اعتقادشان بر دلار قوي بود اما اين تفكر الان حاكم نيست و از نظر منطق اقتصادي، تضعيف دلار باعث بهبود صادرات اين كشور خواهد شد بنابراين صرف تضعيف دلار درصورت ثبات سياسي در آمريكا نمي‌تواند نامطلوب ارزيابي شود.

نكته مهم ديگر تغيير سياست ارزي برخي كشورها در تنوع بخشيدن به ذخاير ارزي‌شان است تا آنجا كه حتي يوان چين هم وارد بازار جهان‌رواي ارزي شده و برخي كشورها، بخشي از ذخاير ارزي خود را به يورو، دلار استراليا، دلار كانادا و يوان چين تبديل كرده‌اند. از سوي ديگر ناهمسو شدن سياست‌هاي اقتصادي و سياسي اتحاديه اروپا با آمريكا بر ارزش دلار آمريكا هم تأثير گذاشته و به‌نظر مي‌رسد روابط بين آمريكا در مناسبات بين‌المللي و تنش‌هاي منطقه‌اي در جهان به اين روند سرعت بخشيده است به‌نحوي كه افزون بر اروپا، كشورهايي چون كانادا و استراليا راه خود را جدا كرده‌اند، چرا كه جهت‌گيري اقتصادي و سياسي ايالات متحده با كشورهاي اروپايي و ديگر كشورها همسويي دوران قبل از ترامپ را نشان نمي‌دهد.

اعتقاد ندارم كه رشد قيمت يورو نسبت به دلار در بازار داخلي ايران ناشي از پديده آربيتراژ ارزي و شكل‌گيري رانت باشد. سبقت ارزش يورو از دلار آمريكا را بايد در شرايط سياسي و اقتصادي آمريكا و اروپا و نظاير آن ديد و روند يك سال گذشته ارزش برابري يورو و دلار هم تأييد‌كننده اين واقعيت است. با اين توضيح، نوسان قيمت ارز در بازار داخلي كشورمان هم طبيعي است و اتفاقي كه نشان از نوسان شديد قيمت ارز در بازار باشد مشاهده نمي‌شود.

افزون بر ضرورت حفظ ثبات ارزي به‌عنوان پيش‌درآمد اجراي سياست يكسان‌سازي نرخ ارز، نهاد سياستگذار و فعالان اقتصادي افزايش 8درصدي نرخ ارز در بازار داخلي را بايد طبيعي بدانند و اصرار بر سياست تثبيت نرخ ارز منطقي نيست .نكته آخر در ارتباط با حذف ارز مسافرتي اينكه اين كاري خوب و قابل دفاع بوده كه بايد از 2سال پيش اجرايي مي‌شد و حالا كه بانك مركزي و دولت در مسير انتقال كانال تأمين ارز از ارز مبادله‌اي به سمت ارز آزاد يا همان ارز متقاضي هستند، بايد تدبيري بينديشند كه نياز ارزي بازار آزاد هم تأمين شود و بانك‌ها به تقاضاهاي تجاري و خدماتي ارز با نرخ ارز پاسخ دهند و وظيفه بانك مركزي تزريق مناسب با نياز ارز به بازار است.

  • معاون اسبق ارزي بانك مركزي
کد خبر 381662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha