مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: «۲مسئله مهم امنیت و هویت بخشی به کودکان در مصوبه شهر دوستدار کودک مغفول مانده و باید به‌صورت تخصصی به آن پرداخت.» الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان این مطلب تأکید می‌کند که تهران به‌دلیل توجه به تراکم‌فروشی و ارتزاق از این راه، نتوانسته به کودک و حتی سالمند در شهر توجه خوبی داشته باشد.

شهر کودک

شهردار جديد تهران هم در نخستين روزهاي فعاليتش، از تبديل تهران به شهري انسان‌محور سخن گفت و آن را در رديف مهم‌ترين برنامه‌هاي كاري‌اش در مديريت شهري اعلام كرد و وعده داد چهره زمخت تهران را تغيير دهد. شهر دوستدار كودك يكي از مصوبات شوراي شهر تهران است كه در سال88 مصوب شده و در سال94 نيز با تصويب برنامه اجرايي سرعت بيشتري در اجرا گرفت.

  • اجراي موفق شهر دوستدار كودك با تأكيد بر حضور مؤثر شهروندان و شورا

الهام فخاري، عضوكميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر معتقد است پيش از آنكه به مسائل شهرسازي، خلاقيت و شادماني يك كودك در توسعه شهري توجه شود بايد به امنيتش فكر كرد. كودك بايد بدون دغدغه امنيت، قدم در شهر بگذارد و سپس به كسب تجربه و حضور در شهر بپردازد. وي در گفت‌وگو با همشهري تأكيد مي‌كند كه نمي‌توان مخاطرات را به‌طور كامل از بين برد اما مي‌توان و بايد ميزان آن را به حداقل رساند. «‌حتي راه رفتن در پياده‌روها براي كودكان امنيت ندارد و اين مسئله درفضاي شهري تهران فراهم نشده است.» فخاري البته اين را هم مي‌گويد كه تأمين امنيت كودكان به‌معناي پليسي كردن شهر نيست بلكه بايد در فضايي كاملا طبيعي اين نياز را برآورده كرد.

يك شهر هر چقدر هم فضاي مناسب و متناسب براي كودكان داشته باشد و در ساخت و سازها و امكانات شهري ويژگي‌كودكان را مورد توجه قرار دهد نمي‌تواند تأمين امنيت اين گروه را ناديده بگيرد. توسعه امكانات بدون مهيا كردن شرايط مطلوب، تلاش‌ها را به بن بست خواهد رساند. مورد ديگري كه به گفته اين عضو شورا بايد به‌طور جدي در دستور كار شورا قرار گيرد مسئله هويت‌بخشي به كودكان در راستاي توسعه شهري و محله‌اي است. به اين معنا كه كودكان بتوانند از آنچه امروز در دل شهر و محله به آنها داده مي‌شود هويتشان را بسازند و به آن تعلق داشته و براي خود در آينده اين شهر سهم و نقشي قائل باشند. اين همان موضوعي است كه متخصصان شهرسازي هم به آن تأكيد داشتند و معتقدند در حوزه شهرسازي و معماري بايد به شكل‌گيري هويت كودكان توجه كرد؛ مانند آنچه در گذشته اتفاق مي‌افتاد اما متأسفانه در سال‌هاي اخير از آن غافل مانده‌ايم.

عبدالهادي دانشپور استاد شهرسازي دانشگاه علم و صنعت معتقد است: احساس تعلق خاطر كودك به شهر و محله‌اش نقش مؤثري در ساخت هويت او بازي مي‌كند، اين اتفاق در گذشته بيشتر رخ مي‌داد. فخاري نيز معتقد است: اجراي درست شهر دوستدار كودك را بايد در تمامي بخش‌ها و به‌ويژه 2 موضوع امنيت و هويت با همكاري كميسيون‌هاي مرتبط در شوراي شهر به‌ويژه كميسيون فرهنگي اجتماعي و معماري و شهرسازي و همچنين سازمان‌هاي مردم‌نهاد و همكاري خلاقانه شهروندان پيش برد و لازم است براي اقشار گوناگون جامعه در اين خصوص فرهنگسازي شود.

  • نظرخواهي از كودكان در اجراي شهر دوستدار كودك

كسب نظر از كودكان و مداخله آنها در تصميم‌گيري‌هاي مربوط به آنها، مسئله‌اي است كه در تعريف شهر دوستدار كودك به آن تأكيد شده است، اما تاكنون در اجراي آنچه تا الان اتفاق افتاده اين موضوع محقق نشده است. الهام فخاري معتقد است كه در توسعه امكانات شهري بايد نظر كودكان را جويا شد و علاقه‌مندي‌ها و مطالبات آنها را به‌طور ويژه درنظر گرفت و البته بر خرده‌فرهنگ‌هاي محله‌اي اين كودكان در شهر تهران هم توجه كرد؛ به‌عنوان مثال طراحي باغ كتاب متناسب با فرهنگ و نيازهاي كودكان مناطق يك، 12 و 20 است و همه آنها را در بر خواهد گرفت.

کد خبر 381659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha