جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: بزرگ نادرزاد مترجم آثار فلسفی و حوزه فلسفه سیاست سال ۱۳۱۴ متولد شد.

نادرزاد تحصيلات خود را در تهران شروع و در سوئيس در مقطع كارشناسي در زمينه ادبيات فرانسه ادامه و در پاريس دكترا گرفت. مدتي در وزارت فرهنگ كار كرد و همزمان به نگارش مقالات و ترجمه هايي در حوزه هاي مختلف فكري پرداخت. قديمي‌ترين اثر ترجمه‌ا‌ي وي رساله‌اي است تحت عنوان «آيين ميترا» (اثر مارتين ورمازرن) كه شايد اولين رساله كاملي باشد كه درباره شقوق مختلف، مهر پرستي در قرون اول مسيحيت در اروپا منتشر شده است. اين كتاب حدود ۳۵ سال قبل ترجمه و اولين بار توسط انتشارات دهخدا چاپ شد و بعدها نشر چشمه آن را تجديد چاپ كرد. كتاب بعدي تحت عنوان «فلسفه فرهنگ» اثر «ارنست كاسيرر» فيلسوف نوكانتي آلماني بود. اين اثر كوششي بود براي فهميدن انسان از راه نرم يا هنجارهاي فرهنگي كه انسان به وجود آورده است. نرم‌هاي فرهنگي از هنرهاي گوناگونش گرفته تا علوم گوناگون كه انسان به وجود آورده تا اديان گوناگون كه انسان درباره اش تأمل كرده است. كوشش ارنست كاسيرر در اين كتاب معطوف به اين است كه انسان را از طريق صور فرهنگي فهم كند. اين كتاب توسط پژوهشگاه علوم انساني چاپ شد و چاپ مكرر آن نيز توسط اين پژوهشگاه صورت مي‌گيرد.

كتاب بعدي كه از سوي انتشارات فرزان روز به بازار كتاب عرضه شد، «قدرت سياسي» اثر نويسنده فرانسوي ژان ويليام لاپير است كه در كتاب خود كوشش مي كند، ماهيت قدرت و صورت هايي كه قدرت به صورت دولت ها و رژيم ها در عالم پيدا مي كند را به اختصار تحليل كند.

در اين كتاب موجز، اما اساسي و مفيد، نويسنده به تعريف دقيق مضامين اصلي فلسفه سياست نظير صور قدرت سياسي، امر حاكميت و مرجعيت، امر مشروعيت، امر دولت، امر ملت و... مي پردازد و در هر مورد با بررسي آراء و عقايد صاحب نظران تعريف هاي دقيق و سنجيده عرضه مي دارد، كتاب چهارمي كه نادرزاد به ترجمه آن دست يازيد، كتابي بود از شارل ورنر كه استاد نادرزاد در دانشگاه ژنو بود.

اين نويسنده ۲ جلد كتاب، يكي در باب حكمت يونان و ديگري در خصوص فلسفه جديد دارد كه نادرزاد جلد اول اين كتاب(حكمت يونان) را در سال ۱۳۴۵ ترجمه و در سال ۱۳۴۷ منتشر كرد.

اين اثر سيري است در تاريخ فلسفه و مكتب هاي فلسفي و آراء و انديشه هاي بزرگ فيلسوفان يونان كه پيوند ميان دستگاه هاي فلسفي گوناگون و رشد تكاملي آنها را به روشني باز مي نمايد. كتاب از فيلسوفان طبيعي ماقبل سقراط آغاز مي شود و با فلسفه فلوطين پايان مي پذيرد. فصل آخر كتاب فلسفه يونان با فلسفه جديد مقايسه شده و طراوت و تازگي آن حكمت باستاني بازگو شده است.

كتاب بعدي از نويسنده و متفكر فرانسوي به نام «آلن دو بنوآ» است كه رساله اي است تحت عنوان «تأمل در مباني دموكراسي» كه نشر چشمه آن را چاپ كرد

كتاب ديگر رساله كوچكي درباره الكسي‌دو توكويل جامعه شناس نامدار فرانسوي و نگاه جامعه شناسانه اي است كه وي به جامعه آمريكا انداخته، است اين كتاب به همين نام دوتوكويل منتشر شده بود. نويسنده اين كتاب ژاك كنل هوير مخصوصاً به نگاه جامعه شناسانه توكويل توجه داشته است.

كتاب بعدي: گردآوري مجموعه مقالاتي است به نام «در باب دموكراسي، تربيت، اخلاق و سياست» كه توسط چند نويسنده نوشته شده و نشر چشمه آن را منتشر كرده است است و سپس در سال  از مهم ترين فصل هاي اين كتاب سلوك نجبا است.

آخرين اثر ترجمه و منتشرشده نادرزاد، «فلسفه سياست در جهان معاصر» اثر كريستيان دولاكامپاني است كه نشر هرمس آن را به بازار كتاب عرضه كرده است.

از آخرین کتاب‌های ترجمه شده نادرزاد فصل اول از جلد دوم دموکراسی در آمریکا از دو توکویل است که انتشارات فرهنگ جاوید آن را سال ۱۳۹۵ به بازار کتاب عرضه کرد.

بزرگ نادرزاد روز ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ در بیمارستان دی درگذشت.

کد خبر 381456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha