سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کرکس سیاه باغ پرندگان لویزان با یک عمل جراحی منحصر به فرد، صاحب منقار جدید شد.

حیات دوباره کرکس سیاه در باغ پرندگان

به گزارش مهر، امیرحسن جعفری ورامینی قائم مقام و معاون توسعه و پایش مرکز مدیریت محیط زیست در این باره گفت: در اواسط تیر ماه سال جاری، یک کرکس سیاه در باغ پرندگان لویزان در اثر برخورد با دیواره قفس، از ناحیه منقار دچار آسیب‌دیدگی شد و قسمتی از منقار خود را از دست داد که با پیگیری‌های به عمل آمده مسئولین باغ پرندگان، این پرنده به بیمارستان مرکزی دامپزشکی اعزام و برای اولین بار تحت عمل جراحی منحصر به فرد در کشور قرار گرفت.

وی در ادامه با اشاره به این که تیم دامپزشکی با قالب‌گیری و مشابه‌سازی منقار جفت کرکس، آن را صاحب یک منقار مصنوعی نمود گفت: در حال حاضر با خاتمه درمان، حال عمومی پرنده مساعد است و می‌تواند با پروتز منقار نصب شده به‌راحتی غذا بخورد.

جعفری اظهار داشت: به همین مناسبت در روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۹۶ (مصادف با روز جهانی کرکس‌ها) از ساعت ۸:۳۰ صبح جشن نجات این پرنده با عنوان "ملکه دال" در باغ پرندگان لویزان برگزار می‌گردد.

گفتنی است کرکس سیاه پرنده‌ای است از راسته عقاب شکلان و خانواده کرکس، با طول حدود ۱۰۵ سانتی‌متر، که جزء کرکس‌های درشت‌جثه محسوب می‌شود. این پرنده بومی ایران بوده و هنوز به تعداد خیلی کم در پارک ملی سرخه حصار در شرق تهران دیده می‌شود و جزء پرندگان نزدیک به تهدید است که در فهرست پرندگان حمایت شده ایران قرار دارد و دارای ارزش حفاظتی است.

کد خبر 381216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha