مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۳
۰ نفر

دکتر محمد آقاجانی: ماموریت اصلی نظام سلامت، ارتقای سطح سلامت و پاسخ به نیاز‌های مردم و جامعه است.

دکتر محمد آقاجانی

اين نيازها تحت‌تأثير شرايط اقتصادي، اجتماعي و سياسي پيوسته تغيير مي‌كنند. از سوي ديگر بيماري‌ها و عوامل مخاطره آميز سلامت دائماٌ در حال تغيير بوده و پاسخگويي به اين تغييرات مهم‌ترين استدلالي است كه براساس آن بايد نظام سلامت را متحول كرد و ارتقا داد. طرح تحول سلامت همان موضوعي است كه توانسته تا حد بسياري در تأمين بار مالي و بهره مندي از سيستم مراقبت‌هاي بهداشتي و درماني، بهبود كيفيت خدمات، حفظ شأن و كرامت بيماران و نهايتاً كاهش سهم مردم در پرداخت مستقيم هزينه‌هاي خدمات بهداشتي درماني و سلامت گام بردارد. در زمينه مديريت درمان بيماري‌ها، كاهش مرگ‌ومير و عوارض ناشي از سكته‌هاي قلبي و مغزي با عنوان 2علت اصلي مرگ ايرانيان با اجراي برنامه ملي درمان پيشرفته سكته‌هاي قلبي و مغزي به‌صورت شبانه روزي در 110بيمارستان كشور امكان پذير شد.

با ترويج زايمان طبيعي از طريق رايگان‌كردن خدمات و آموزش عمومي، توسعه و ساخت 1800واحد تكنفره زايمان(LDR)، پوشش 85درصدي هزينه‌هاي درمان ناباروري با تعرفه دولتي براي زوج‌هاي نابارور، ايجاد 17مركز جديد درمان ناباروري با تمركز بر مناطق محروم به‌ويژه در 6 استان فاقد مركز و توسعه و تجهيز 24مركز درمان ناباروري موجود گام‌هاي مهمي در راستاي سياست‌هاي جمعيتي برداشته شد.

توجه ويژه به بيماران سرطاني با ايجاد شبكه جامع تشخيص زودرس و درمان سرطان در 3سطح در كشور، توسعه 52مركزشيمي درماني سرپايي و 131مركزتشخيص وغربالگري سرطان درقالب مراكز تيپيك سرطان در 142بيمارستان از ديگر اقدامات اصلي اين معاونت بوده است. به اين موضوعات البته بايد كاهش ميزان پرداختي بيماران بستري در بيمارستان‌هاي وزارت بهداشت را هم اضافه كرد كه شامل كاهش سهم مردم ازهزينه بستري از37درصد به3درصد براي روستاييان و 6درصد براي شهرنشينان و حمايت مالي از 26ميليون بيمار بستري، كاهش42درصدي قيمت انواع لوازم و تجهيزات پزشكي، كاهش ارجاع مردم براي تهيه دارو و تجهيزات پزشكي به بيرون از بيمارستان به كمتر از 3درصد است. برنامه ارتقاي كيفيت خدمات هتلينگ در بيمارستان‌هاي وابسته به وزارت بهداشت با بهسازي 2550000مترمربع از فضاي بستري و نوسازي كامل 45هزار تخت بيمارستاني كشور با استفاده 100درصدي از توليدات داخلي سيماي بيمارستان‌هاي دولتي را دگرگون ساخته‌ است.

توسعه خدمات اورژانس كشور با راه‌اندازي 32پايگاه اورژانس هوايي، افزودن 2400دستگاه آمبولانس به ناوگان زميني اورژانس، به‌كار‌گيري 200دستگاه موتورآمبولانس و نوسازي 180بخش اورژانس در ساير بيمارستان‌ها و افزايش 1500تخت اورژانس همراه بود.

توجه خاص به بيماران نيازمند به مراقبت‌هاي ويژه با افتتاح 2400تخت ويژه در كشور، توسعه1000تخت جديد بستري و روانپزشكي، استاندارد‌سازي‌ و توسعه185تخت ويژه سوختگي و 9مركز تخصصي درمان سوختگي، تجهيز بيمارستان‌هاي جديد‌الاحداث و موجود به 70هزار قلم تجهيزات پزشكي، ماندگاري 5700پزشك متخصص و فوق‌تخصص در مناطق محروم، حضور پزشك متخصص مقيم در بيمارستان‌هاي كشور، ارتقاي كيفيت خدمات ويزيت با ساخت 250كلينيك ويژه بالغ بر 6400مطب و انجام 135ميليون بار ويزيت با حق ويزيت 3500توماني، ازجمله اقداماتي بود كه در چند سال اخير انجام شد تا بتواند بار مالي بيماري‌ها را از دوش مردم بكاهد، كيفيت خدمات درماني را بهبود بخشد و عدالت در دسترسي به خدمات سلامت را براي تمام ايرانيان فراهم سازد. از سوي ديگر مهم‌ترين خواسته رئيس‌جمهور مبني بر سطح بندي خدمات درماني با ابلاغ نقشه راه درمان كشور 1404محقق شد. اين سند ملي نقش بسزايي در توسعه پايدار و همه جانبه مناطق محروم كشور داشته و بستر مناسبي را براي اشتغال بيش از 300هزار نفر فراهم مي‌كند.

کد خبر 381215

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha