در مطلب قبلی به ۵ نکته از موارد مربوط به نحوه بازنشستگی ایثارگران مشمول قانون حالت اشتغال که از ماده۴۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران استنباط می‌شود، اشاره کردیم.

 در ادامه به نكات ديگري اشاره مي‌كنيم:
چ- از نكات مهمي كه در تبصره2 ماده40 كمتر مورد توجه قرارگرفته و به هيچ‌وجه اجرا نشده است، موضوع نحوه پرداخت حقوق وظيفه غيرمستخدمين دولت است.
هرچند در تبصره ماده38 قانون جامع آمده است: حقوق وظيفه جانبازان غيرحالت اشتغال مشمول قوانين نيروهاي مسلح براساس مقررات مربوط در نيروهاي مسلح محاسبه و توسط نيروي مربوط پرداخت مي‌گردد، لكن در تبصره2 ماده40 قانون جامع پرداخت حقوق وظيفه شهدا، جانبازان و آزادگان غيرمستخدم دولت برعهده بنياد گذاشته شده است.
اقدامي كه تاكنون بنياد حتي به‌دنبال پيش‌بيني مقدمات آن نبوده است.

ح- در تبصره3 ماده40 به امتيازاتي كه مشمولين قانون حالت اشتغال به‌هنگام بازنشستگي از آن برخوردار مي‌شوند، اشاره دارد. برابر اين تبصره به‌هنگام نيل به بازنشستگي مشمولين قانون حالت اشتغال در كليه امتيازات منظورشده براي شاغلان همطراز مانند پاداش پايان خدمت و غيره بهره‌مند مي‌شوند. دستگاه مجري حكم مكلف به‌ تامين و پرداخت اين امتيازات است.
در حال حاضر قريب به اتفاق جانبازان و آزادگاني كه حقوق حالت اشتغال خود را از بنياد دريافت مي‌كنند، 30سال سنوات خود را تكميل و از مرز بازنشستگي عبور كرده‌اند.
حسب قانون آنچه به ‌اين گروه به هنگام بازنشستگي تعلق مي‌گيرد، به‌ازاي هرسال سابقه، يك ماه پاداش برمبناي آخرين حقوق و مزاياي دريافتي آنان و بازخريد مرخصي‌هاي ذخيره‌شده استحقاقي آنان است.
برخي از جانبازان و آزادگان بيش از 7سال از زمان بازنشستگي آنان گذشته ولي تاكنون هيچ اقدامي نسبت به محاسبه پاداش پايان خدمت و مطالبات مرخصي‌هاي ذخيره شده آنان انجام نگرفته است. باتوجه به اينكه رئيس بنياد شهيد در مراسم تجليل از تلاشگران نمونه بنياد در هفته گذشته وعده پرداخت معوقات ايثارگران را اعلام و فقط به باقي‌ماندن معوقات سال 95 ايثارگران اشاره كرد، آيا از ميزان مطالبات معوق پاداش پايان خدمت و بازخريد مرخصي‌هاي جانبازان و آزادگان اطلاع دارد؟ و آيا اين مطالبات را جزء وعده‌هاي پرداختي خود در سال‌جاري مي‌داند؟ بعيد است كه حتي محاسبات ابتدايي اين مطالبات انجام شده باشد.

خ- برابر ماده 54 قانون جامع، كاركنان شهيد، جانباز و آزاده ازكارافتاده كلي همانند ساير كاركنان شاغل دستگاه‌ها، از كليه تسهيلات اجتماعي، رفاهي، آموزشي و خدمات قابل ارائه به كاركنان دستگاه‌ها، نظير دفترچه اتكا علاوه بر تسهيلات بنياد برخوردار خواهند شد.
به قوانين و مصوبات مجلس استناد كنيم آنچه از اين مصوبات استنباط مي‌شود اين است كه وضعيت مشمولين قانون حالت اشتغال اعم از مشمولين حالت اشتغال نيروهاي مسلح، دستگاه‌هاي اجرايي بنياد شهيد و امور ايثارگران از بهترين وضعيت معيشتي، رفاهي و دريافتي نسبت به ساير كاركنان همطراز خود است، در حالي كه چنين نيست و متاسفانه برخلاف قانون، شرايط نامطلوبي دارند و متوليان امر آگاهانه و ناآگاهانه حقوق آنان را تضييع مي‌كنند. كساني كه مستقيما عهده‌دار وظايف اين قشر هستند با آگاهي كامل از تخلفاتي كه درباره آنان انجام مي‌دهند به بهانه عدم تامين منابع مالي اقدامي براي آنان نمي‌كنند در حالي‌كه تلاشي هم براي تامين منابع مالي اين مصوبات قانوني از خود نشان نمي‌دهند. ساير مشمولين اعم از نمايندگان مجلس و دستگاه‌هاي نظارتي به‌دليل عدم تسلط بر جزئيات قانوني و غفلت از وظايف نظارتي خود در اين تضييع حقوق شريكند.

د- برابر ماده 55 قانون جامع‌ اگر جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال قبل از رسيدن به سن بازنشستگي و تكميل سنوات خدمتي فوت كنند، عائله تحت‌تكفل آنان همچنان از حقوق و مزاياي حالت اشتغال تا سن بازنشستگي برخوردار خواهند بود و دستگاه‌هاي اجرايي و بنياد شهيد نمي‌توانند تغييري خلاف قانون در ارائه تسهيلات و امتيازات عائله‌ تحت تكفل جانبازان و آزادگان متوفاي حالت اشتغال به‌وجود آورند.

کد خبر 381212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha