مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طی دو دهه گذشته همزمان با کاهش بیش از ۵۰ درصدی سوء تغذیه ( کم وزنی و کوتاه قدی) کودکان در کشور، شیوع چاقی و اضافه وزن در کودکان ایرانی دو برابر شده است.

چاقی و اضافه وزن کودکان ایرانی ۲ برابر شده است

دکتر زهرا عبداللهی نسبت به روند افزایشی شدید چاقی و اضافه وزن در کودکان هشدار داد و گفت: حدود ۲۰ سال پیش مشکل اصلی تغذیه‌ای کودکان در ایران سوء تغذیه از جمله کوتاه قدی و کم وزنی بود اما این مشکل اکنون به میزان بسیار زیادی در کشور کم شده است و بر عکس مشکل اصلی کشور اکنون افزایش خطرناک چاقی و اضافه وزن نه تنها در کودکان زیر پنج سال بلکه حتی در کودکان زیر دو سال است.

وی افزود: در سال ۱۳۷۴ حدود ۲۰ درصد کودکان زیر پنج سال دچار کوتاه قدی تغذیه‌ای بودند ولی اکنون شیوع این عارضه به حدود ۶,۸ درصد کودکان زیر پنج سال رسیده است و بیش از ۶۰ درصد کاهش کوتاه قدی تغذیه‌ای را در کشور طی دو دهه شاهد هستیم.

عبداللهی اضافه کرد: کم وزنی تغذیه‌ای نیز در سال ۷۴ در بین کودکان زیر پنج سال ایرانی حدود ۱۷ درصد (۱۶,۶ درصد) بود که اکنون به ۴ درصد کاهش یافته است یعنی کوتاه قدی تغذیه‌ای نیز طی دو دهه در ایران حدود ۷۵ درصد کاهش یافته است و از این نظر شاهد بهبود نسبی در کشور هستیم.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: شیوع ۲۰ درصدی اضافه وزن و چاقی یک عدد کشوری است و این میزان در استان‌ها و مناطق برخوردار مانند استان‌های شمالی بیشتر از این و حدود ۳۰ درصد است یعنی حدود ۳۰ درصد کودکان زیر دو سال استان‌های شمالی دچار اضافه وزن یا چاقی هستند.

عبداللهی اضافه کرد: روند افزایشی چاقی و اضافه وزن در بین دانش آموزان ایرانی همچنان ادامه دارد و اکنون بین ۲۰ تا ۲۵ درصد دانش آموزان در مناطق مختلف کشور دچار چاقی یا اضافه وزن هستند.

وی گفت: حدود ۲۰ درصد دانش آموزان هفت تا ۱۸ ساله ایرانی دچار چاقی شکمی هستند و علت اصلی آن نیز مصرف بیش از حد شیرینی، شکلات، نوشابه، آبمیوه و نوشیدنی‌های قندی، فست فودها و مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و مصرف کم سبزی و میوه و افزایش کم تحرکی در بین کودکان است.

آواي سلامت

کد خبر 381136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha