یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرداخت هزینه غذا در یکی از رستوران‌های کی‌اف‌سی در چین به لطف رونمایی از یک فناوری جدید، به فرایندی شخصی‌تر تبدیل شده‌است.

تشخیص صورت

براساس گزارش اينديپندنت، پول نقد، كارت‌هاي اعتباري يا گوشي‌هاي هوشمند را فراموش كنيد،‌ با كمك اين فناوري جديد مشتريان مي‌توانند از طريق تشخيص چهره هزينه غذاي خود را پرداخت كنند.

این سیستم که در چین با لبخند بپرداز نام گرفته با تشخیص چهره افراد و تطبیق آن با چهره ثبت شده، نياز به پرداخت فيزيكي پول يا استفاده از كارت‌هاي اعتباري را از بين برده‌است.

اکنون در فروشگاه‌های مرغ سوخاری کنتاکی در هانگ‌ژو در شرق چین مشتریان پس از اینکه سفارش خرید خود را به ماشین می‌دهند با استفاده از فناوری تشخیص چهره و وارد کردن یک شماره موبایل پول آن را هم می‌پردازند.

ماشین دریافت سفارش و پرداخت به دوربین سه بعدی و الگوریتم تشخیص زنده بودن صاحب عکس مجهز است، چهره فرد را با چهره‌ای که هنگام ثبت نام و دریافت کارت اعتباری یا کارت خرید ثبت شده مقایسه کرده و سپس مشتری با وارد کردن یک شماره موبایل پرداخت را انجام می‌دهد. به این شكل مانع از تقلب افرادي می‌شود که ممکن است از عکس یا ویدئوی دیگران استفاده کنند.

یوم چاینا شرکتی که فروشگاه‌های مرغ سوخاری کنتاکی را در چین اداره می‌کند - در کنار بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای غذاهای فوری- مدعی است که برای اولین بار در دنیا از این فناوری برای پرداخت پول مرغ سوخاری استفاده شده است. یوم چاینا این طرح را همکاری شرکت پرداخت با موبایل چین که الی‌پی نام دارد اجرا کرده است.

چیني‌ها حتی برای جلوگیری از سرقت دستمال توالت در معبد تاریخی آسمان در پکن از این فناوری بهره برده‌است. فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار هم هر چه بیشتر به سمت استفاده از اين فناوری می‌روند و اکنون خطوط هوایی چین جنوبی برای اولین بار با استفاده از فناوري تشخيص چهره کارت پرواز مسافران را صادر می کند.

شركت فناوري بيدو نيز استفاده از فناوري تشخيص چهره را از سال گذشته آغاز كرد تا بتواند پذيرش توريست‌ها در شهر ووژن را مديريت كند،‌شهري تاريخي كه سالانه ميزبان ميليون‌ها نفر توريست است. كارمندان اين شركت نيز مي‌توانند در رستوران‌هاي وابسته به بيدو با كمك اين فناوري پول غذاي خود را پرداخت كنند.

بيدو همچنين تلاش كرده از اين فناوري در پكن در زمينه سفارش دادن غذا نيز استفاده كند و براساس فاكتورهايي مانند سن، حالت روحي و جنسيت افراد، نوع غذاي مورد نظر آنها را حدس بزند. شركت انت فايننشال كه پشتوانه توسعه اين فناوري در بازارهاي محلي در چين است اميدوار است بتواند فناوري تشخيص چهره را در ديگر تجارت‌هاي محلي چين به جز رستوران‌ها نيز به كار ببندد.

استفاده از اين فناوري در چين به واسطه گرد‌آوري ديتابيسي عظيم از تصاوير و مشخصات فردي شهروندان چيني امكان‌پذير شده‌است، رويكردي كه غرب به دلايل امنيتي نگاهي محتاطانه‌تر نسبت به آن دارد.

کد خبر 380993

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha