مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

مشارکت شهروندان در موضوعات فرهنگی و اجتماعی یکی از پایه‌های پیشرفت شهری است که شهردار جدید تهران عزم خود را برای پیشبرد آن جزم کرده است.

در برنامه پيشنهادي محمدعلي نجفي كه چندي پيش به شوراي شهر پنجم ارائه شد، تصريح شده كه «تقويت سرمايه اجتماعي و مشاركت عمومي و توسعه فرهنگي اجتماعي از موضوعات راهبردي شهر تهران است» و مديريت شهري پايتخت تلاش مي‌كند براي اجراي آنها در پايتخت 9ميليون نفري كشور بكوشد. 3نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در اين‌باره با تأكيد بر اينكه كار روي توسعه فرهنگي با ساختن زيرساخت‌هاي فرهنگي آغاز مي‌شود، تأكيد كردند كه زيرساخت‌هاي فرهنگي تهران بايد براساس فرهنگ ملي ساخته شود و به همين دليل توجه به معماري ايراني اسلامي در توسعه زيرساخت‌هاي فرهنگي بسيار ضرورت دارد. اين همان نگاه فرهنگي است كه نجفي در دوره جديد مديريت به ‌دنبال آن است.

  • شاداب‌سازي‌ چهره تهران با مشاركت شهروندان

توسعه فضاهاي فرهنگي با استاندارد بالا در شهر تهران منجر به زنده نگه‌داشتن آيين‌هاي فرهنگي در پايتخت مي‌شود. حجت‌الاسلام احمد مازني با بيان اين جمله گفت: شهر تهران به‌عنوان پايتخت، سهم عمده‌اي در توليد و عرضه بخش‌هاي فرهنگي قابل استفاده مردم كشور ايفا مي‌كند؛ به همين دليل توجه به كيفيت ساخت‌وساز فضاهاي فرهنگي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. وي به توسعه و گسترش ساخت‌وساز فضاهاي فرهنگي در شهر تهران اشاره و خاطرنشان كرد: بايد با بهره‌برداري بهينه از فضاهاي فرهنگي در راستاي ترويج و تقويت آيين‌هاي ملي و مذهبي خود گام برداريم. نماينده تهران با بيان اينكه وظيفه مديريت شهري خدمت‌رساني به شهروندان است، بيان داشت: يكي از راه‌هاي اداره خوب شهر توسعه زير‌ساخت‌هاي فرهنگي است. حجت‌الاسلام مازني ادامه داد: اميدواريم با بهره‌برداري بهينه از فضاهاي فرهنگي ساخته شده در سطح شهر تهران، همچنان پايتخت در زمينه‌هاي مختلف فرهنگي، مذهبي و اجتماعي پيشرو باشد.

  • گسترش توريسم و سرمايه‌گذاري

توسعه فضاهاي فرهنگي زمينه‌ساز گسترش توريسم و سرمايه‌گذاري در اين عرصه است. رحيم زارع، ديگر نماينده مجلس شوراي اسلامي در اين‌باره تصريح كرد: امروزه گردشگري به‌عنوان يكي از مهم‌ترين صنايع توسعه پايدار، فرصت بزرگ فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي براي كلانشهرها و مادر‌شهرهاي جهاني ازجمله كلانشهر تهران را به‌وجود مي‌آورد. وي ادامه داد: توسعه فضاهاي فرهنگي با كيفيت و جاذبه‌هاي گردشگري ضمن گسترش گردشگري شهري به افزايش توريسم خارجي در كلانشهرها به‌ويژه پايتخت كمك مي‌كند. زارع با اشاره به اينكه گردشگري شهري امروزه به‌صورت يكي از فعاليت‌هاي مؤثر اقتصادي و اجتماعي در آمده كه موجب درآمد‌زايي و فرهنگسازي‌ مي‌شود، بيان داشت: تلاش‌هاي شهرداري تهران در گسترش فضاهاي فرهنگي در تهران، ضمن تقويت سياحت داخلي و توريسم خارجي، منجر به حفظ ارزش‌هاي اسلامي و ديني در جامعه به‌ويژه نوجوانان و جوانان شده است. وي با بيان اينكه با الگوپذيري از مديريت شهري تهران بايد فضاها و كالبد فرهنگي در ساير استان‌ها و كلانشهرهاي كشور نيز گسترش يابد، افزود: افزايش فضاها و مراكز فرهنگي با تبيين و آموزش آموزه‌هاي اسلامي، كشور را در برابر آسيب‌هاي فرهنگي و اجتماعي بيمه مي‌كند. به گفته اين نماينده مجلس توجه به توسعه كالبد فيزيكي مكان‌هاي فرهنگي با استاندارد بالا در شهر تهران منجر به زنده‌ نگه داشتن آيين‌هاي فرهنگي، قومي و محلي و در نهايت گسترش حضور توريسم شهري در پايتخت مي‌شود.

  • فضاهاي فرهنگي، هدايت‌گر رفتار جامعه

مهرداد لاهوتي، نماينده لنگرود و رئيس فراكسيون مديريت شهري مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران بداخلاقي‌هاي اجتماعي در جامعه را از بين مي‌برد، بيان داشت: بايد كالبد و ساختار شهر را اساسا با درنظر گرفتن كاركردهاي فرهنگي و اجتماعي توسعه دهيم. رئيس فراكسيون مديريت شهري مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه در مديريت جديد شهرداري تهران بايد به ارتقاي سطح فرهنگ عمومي در سطح شهر توجه بيشتري شود، بيان داشت: لازم است مراكز و مجموعه‌هاي فرهنگي در راستاي ارائه خدمات فرهنگي تقويت شود. به گفته اين نماينده مجلس شوراي اسلامي اگر برخي از كلانشهرها با تراكم معضلات اجتماعي، بزهكاري، تشويش، خشونت، پرخاشگري و آلودگي شناخته مي‌شوند دليل آن چيزي نيست جز غفلت از ابعاد و جنبه‌هاي فرهنگي و اجتماعي در فضاي زيست شهري؛ بنابراين در برنامه‌ريزي و مديريت شهري بايد به مباحث فرهنگي و اجتماعي توجه ويژه‌اي صورت گيرد. وي ادامه داد: بنابراين در رويكرد اجتماعي و فرهنگي به مديريت شهر، هيچ توسعه و رشد كالبدي در شهر پذيرفته نيست؛ مگر اينكه درخصوص ابعاد و آثار فرهنگي و اجتماعي آن فكر شود. به گفته لاهوتي فضاهاي فرهنگي بهترين پايگاه براي تعليم سبك زندگي ايراني اسلامي است و مي‌توان با ارائه برنامه‌هاي خوب فرهنگي در فضاهاي ملموس و واقعي، نوجوانان و جوانان را از آفت‌هاي فضاي مجازي دور كرد.

کد خبر 380989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha