سیدمحمد پورسیدآقایی: بورس کالا با توجه به تجربه موفق در شفاف‌سازی و حذف رانت از بازار محصولات فولادی و پتروشیمی، با تاسیس بازار فرعی درصدد برآمد بازار معاملات کالاهای غیراستانداردی را که از شرایط ورود به تابلوی اصلی برخوردار نیستند، شفاف کند.

اين بازار به‌دليل شرايط خاص آن مي‌تواند به جايگزيني مناسب براي فرايند مبهم و پرشبهه مزايده و مناقصه‌هاي دولتي تبديل شود. بازار فرعي بورس كالا شرايط متفاوتي با تالار اصلي دارد؛ در اين بازار، كالاها استمرار عرضه ندارند و مي‌توانند به‌صورت موردي پذيرش و عرضه شوند؛ همانطور كه ‌راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران 4سالي است محصولات ضايعاتي خود را در بورس كالا با قيمتي واقعي، شفاف و به دور از روند طولاني مزايده‌ها مي‌فروشد. در بازار فرعي بورس كالا خريداران هر كالا از سراسر كشور در اين بازار حضور مي‌يابند.

با توجه به آنكه امكان تباني و قيمت‌سازي‌ در بورس وجود ندارد و در زمان رقابت هر كالايي به بالاترين قيمت پيشنهادي به خريداران فروخته مي‌شود، شك و شبهه‌هايي كه در حوزه مزايده‌ها مطرح است، برطرف خواهد شد. از سوي ديگر فرايند فروش كالا در بازار فرعي بورس كالا برخلاف فرايند مزايده از سرعت بالايي برخوردار است.

برگزاري مزايده به روش سنتي، 3 تا 4‌ماه زمان مي‌برد اما اين فرايند در بورس كالا به كمتر از يك هفته زمان نياز دارد. كالاي پذيرفته‌شده هم پس از عرضه در كمتر از يك دقيقه مورد معامله قرار مي‌گيرد و كالا به بالاترين قيمت پيشنهادي فروخته مي‌شود و تسويه مبلغ آن نيز ظرف 3روز به‌طور كامل انجام مي‌شود.

به اين ترتيب هم فروشنده كالا بدون هيچ مانعي پول خود را دريافت مي‌كند و هم خريدار فرايندي طولاني را سپري نمي‌كند. ضمن اينكه هر دو طرف معامله با توجه به ارائه وثايق لازم، متعهد به ايفاي تعهدات خود بوده و مي‌دانند كه تخطي از آن موجب جريمه آنها خواهد شد. البته به‌نظر مي‌رسد علاوه بر بازار مزايده، بهتر است فرايند مناقصات نيز در بورس كالا انجام شود. شنيده شده خوشبختانه مقدمات اين كار در بورس كالا فراهم شده و طرح آن در سازمان بورس در حال بررسي است. با تاسيس بازار مناقصات در بورس كالا، خريدار مي‌تواند نياز خود را به هر كالايي در بازار فرعي بورس كالا اعلام كند.

  • كارشناس ارشد بازار سرمايه
کد خبر 380961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha