مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

الهام سوری: فراهم ساختن امکان حضور برابر و عادلانه برای همه اقشار و گروه‌های اجتماعی در فضاهای باز عمومی شهری یکی از الزامات پایداری اجتماعی است.

زنان همواره در اين زمينه با محدوديت و نابرابري روبه‌رو بوده‌اند. در ايران امروز، فضاهاي شهري چندان مطلوب زنان نيستند و كمتر در طراحي و برنامه‌ريزي آنها به نياز و خواست واقعي زنان توجه شده است. از اين نظر موانع مختلفي بر سر راه تحقق عدالت اجتماعي در شهر وجود دارد؛

برخي از اين موانع فرهنگي است و برخي به فرايند برنامه‌ريزي و طراحي شهر و فضاهاي شهري بازمي‌گردد. زنان هميشه به‌عنوان جنس كم‌اهميت‌تر و شهروندان درجه دوم تلقي شده‌اند. چنين ديدگاهي موجب شده كه نه‌تنها خواست و نيازهاي آنان در شهر فراموش شود، بلكه در موارد بسياري زنان نيز با بديهي انگاشتن اين به ظاهر اصل، مطالبه‌گر حقوق خود نباشند. به‌عبارت ديگر، در جامعه ايراني حضور و فعاليت زنان در فضاهاي عمومي شهري در اولويت نيست و از اساس به جز در مواردي مانند خريد و رفت‌وآمدهاي ضروري چندان هم پسنديده نيست.

در اغلب مناطق كشور تفريح و وقت‎گذراني زنان در فضاهاي عمومي شهري خلاف اصول اخلاقي و عرف انگاشته مي‌شود و در بهترين حالت، مادران تنها در همراهي با كودكانشان فرصت حضور در پارك‎ها را مي‎يابند. علاوه بر اين، در فرايند طراحي فضاهاي شهري معمولا كمتر به اين موضوع توجه مي‌شود كه بي‌توجهي به تفاوت‌هاي جنسي و جنسيتي ممكن است به حذف يك جنس از فضاي عمومي منجر شود. فضاهاي كم‌نور، خلوت، تنگ و بي‎دفاع موجب كاهش احساس امنيت در زنان و تقليل حضور آنان در چنين مكان‌هايي مي‌شود.

امنيت، ديد خوب، پاكيزگي و تنوع از ديگر كيفيت‌هايي است كه بر حضور زنان در فضا تأثيرگذارتر است. مهم‌تر از همه آنكه زنان به‌عنوان مادر، همسر و يك فرد شاغل الگوهاي فعاليتي متنوعي دارند و كمتر به‌ خودروهاي شخصي دسترسي دارند؛ بنابراين بيشتر از حمل‌ونقل همگاني استفاده مي‌كنند و امكان دسترسي به اين شبكه و فعال بودن آن در سطح شهر امكان حضور زنان را به شكل قابل توجهي افزايش مي‎دهد. به‌نظر مي‎رسد با تغيير در راهبردها و توجه دقيق به مسئله جنسيت در طراحي شهري حتي بتوان در موانع سنتي حضور زنان در شهر تغيير ايجاد كرد و به جامعه‎اي پايدارتر براي تمام افراد- چه زن و چه مرد- نزديك‎تر شد.

  • پژوهشگر شهري و مدرس دانشگاه
کد خبر 380860

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha