چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۹
۰ نفر

همشهری دو - نرگس خانعلیزاده: درخانه هر خانواده شیعه‌ای ۳ کتاب قرآن، نهج‌البلاغه و مفاتیح‌الجنان وجود دارد؛ کتاب‌هایی که می‌شود وقت و بی‌وقت بخوانیمشان و به آنها پناه ببریم.

دعاخواندن

 اما كتاب‌هايي به چنين جامعي و كاملي، كتاب‌هايي نيستند كه بشود هميشه آنها را با خودمان همراه كنيم و هر موقع كه به حضور خدا بيشتر از هميشه نياز داشتيم، در خيابان و كلاس و محل كار و وسايل نقليه و... سراغشان برويم؛ اينطور وقت‌ها، گاهي ترجيح مي‌دهيم با زبان خودمان با خدا حرف بزنيم و گاهي هم خودمان را به كلمات مي‌سپاريم و نيايش‌هاي اهل‌بيت(ع) را تكرار مي‌كنيم. احساس مي‌كنيم كه شايد بهتر است آن كلماتي كه آنها گفته‌اند و خوانده‌اند را تجربه كنيم و دعا كنيم. اينكه چه وقت و كجا چه بخوانيم و چطور بخوانيم، مي‌تواند موضوع خوبي باشد كه به بهانه روز عرفه درباره آن حرف بزنيم. اين صفحه، راهنمايي است براي خريد همه آن كتاب دعاهاي كوچكي كه مي‌تواند يك روز، يك‌جايي و در يك وقتي، خيلي به دردمان بخورد.

  • ارتباط با خدا

اسمش رويش است؛ كتاب‌هاي ارتباط با خدا و منتخب مفاتيح‌الجنان كه گلچيني از دعاها و زيارت‌هاست. تقريبا كامل‌ترين و البته جمع و جورترين نوع كتاب‌هاي دعاست كه هركسي مي‌تواند آن را در سفرهاي زيارتي و رفتن به اماكن مقدس همراه خودش داشته باشد. كتاب ارتباط با خدا، با ترجمه دكتر الهي‌قمشه‌اي، مجموعه‌اي از چند سوره قرآن و دعاهاي اصلي است كه در همه وقت و همه‌جا ممكن است به‌كار بيايد. اندازه جيبي اين كتاب‌ها، تقريبا بين 20تا 30صفحه است و ناشرهاي مختلفي آن را چاپ كرده‌اند. با اين حال، در آنها خيلي تفاوت مشهودي به جز جابه‌جايي بعضي از دعاها نمي‌بينيد. قيمت اين كتاب، بين 8تا 9هزار تومان متغير است.

  • حديث كسا

خواندن دعاي حديث كسا، يك رسم خاص دارد و آن هم دسته‌جمعي خواندن آن است. به خواندن دسته‌جمعي حديث كسا بسيار سفارش شده است؛ آنقدر كه خيلي‌ها براي برآورده شدن حاجات و خواسته‌هايشان، دوستان و فاميل را دعوت مي‌كنند تا همگي به پنج‌تن متوسل شوند و حديث كسا بخوانند. حديث كسا جزو آن دعاهاي محبوبي است كه در اكثر مجموعه دعاها وجود دارد اما همراه داشتن يك كتابچه كوچك از اين حديث هم مي‌تواند تلنگري باشد كه در جمع‌هاي دوستانه، يك پيشنهاد جديد براي همراهانمان داشته باشيم. ميانگين قيمت كتاب جيبي دعاي حديث كسا بين هزار تا 2 هزار تومان است.

  • دعاي توسل

خوش به حالتان مي‌شود اگر شب‌هاي سه‌شنبه، يك دعاي توسل كوچك همراهتان باشد تا در مترو، اتوبوس، تاكسي و هر جايي كه وقت داريد و جايش هست، كتابچه كوچك‌تان را دربياوريد و دعاي توسل بخوانيد؛ دعايي كه مي‌گويند خواندنش و متوسل‌شدن به چهارده معصوم و نيت‌كردن حاجات، ردخور ندارد. خوبي اين دعاهاي كوچك و جمع و جور به اين است كه هرجايي كه باشيم مي‌شودآنها را بيرون آورد و از موقعيتي كه در آن قرار گرفته‌ايم، بهترين استفاده را كرد؛ مثلا ياد خواسته‌هايمان بيفتيم و همانجا و با همان حال، آنها را پيش تك تك ائمه(ع) ببريم؛ اينطوري از مسيرمان هم بهترين استفاده را كرده‌ايم. كتابچه دعاي توسل همراه با دعاي‌كميل، با تاليف شيخ عباس قمي و در قطع جيبي و اندازه 17در 5/12سانتي‌متر، قيمتي كمتر از 2 هزار تومان دارد.

  • دعاي كميل

دعاي كميل يك نوستالوژي خاصي دارد؛ هنوز هم شنيدن دعاي كميل از يك مسجد و يك حسينيه، همه را ياد دعاهاي پنجشنبه شب‌هاي تلويزيون و آن آرامش هميشگي‌اش مي‌اندازد. كميل از آن دعاهايي است كه فقط به برآوردن حاجات ختم نمي‌شود. نيايش‌هايي است كه حضرت علي(ع) به يكي از يارانش به نام كميل ياد داده است؛ در دعاي كميل از خوبي‌هاي خدا گفته مي‌شود و بعد مي‌گويد:خدايا با اين همه خوبي مگر مي‌شود من از تو دور باشم؟ همراه داشتن يك برگه كوچك جيبي از دعاي كميل، مي‌تواند شب‌هاي جمعه‌تان را بسازد و حالتان را از اين‌رو به آن رو كند.

  • صحيفه سجاديه

كتاب صحيفه سجاديه، 54دعا و نيايش از امام سجاد(ع) است كه به نكات مختلفي از جمله مسائل حقوقي و اجتماعي اشاره مي‌كند؛ مسائلي مانند حق والدين، حق اولاد، حقوق حكومت‌داران و مسائلي شبيه به اين‌كه خواندنش در هر وقت مي‌تواند ما را آگاه‌تر از هميشه كند. اين كتاب با ترجمه حسين انصاريان، در قطع نيم‌جيبي، 440صفحه دارد و قيمت آن 7هزار تومان است. خواندن هر‌از گاهي كتاب صحيفه سجاديه، مي‌تواند ديدمان را به حال و احوال زمانه بيشتر از هميشه باز كند.

  • دعاي سمات

دعاي سمات براي عصر جمعه و متعلق به امام حاضرمان است. دعايي كه جان مي‌دهد براي دل‌گرفتگي‌هاي غروب جمعه و خواندنش مي‌تواند همه آنها را رفع و حالتان را دگرگون كند. در دعاي سمات، پيامبران را نام مي‌بريم و از خدا مي‌خواهيم كه به حق آنها، عاقبت ما را به خير كند و« آنطور با ما رفتار كن كه خودت لايقش هستي، نه آنطور كه ما لياقتش را داريم» دعاي كارتي و پرسي سمات، در 2‌برگ و با فونت نستعليق و در صفحات رنگي و به قيمت هزار تومان چاپ شده است؛ كارتي كه همراه داشتنش در يك عصر جمعه ممكن است، روزتان را بسازد.

  • زيارت عاشورا

زيارت عاشورا از آن زيارتنامه‌هايي است كه به ساعت و روز و جاي خاصي محدود نمي‌شود؛ آنقدر كه اگر هر روز هم آن را بخوانيم كم است. همراه داشتن يك كتاب كوچك زيارت عاشورا، مي‌تواند در هر ساعتي از روز حالمان را خوب كند. اصلا بهتر است در يكي از اين گروه‌هاي تلگرامي عضو شويد و اسم‌تان را در چله زيارت عاشورا بنويسيد و ثبت‌نام كنيد؛ آن‌وقت است كه داشتن يك زيارت عاشورا در جيب و كيف‌تان يك غنيمت محسوب مي‌شود و درهر ساعتي از روز مي‌توانيد دينتان را به باقي اعضاي گروه ادا كنيد. مي‌توانيد يك كتاب زيارت عاشورا از انتشارات مشهور، در 32صفحه، در اندازه 16در 7/11و با قطع جيبي و همراه با دعاي توسل و علقمه با قيمت هزار و 200 تومان تهيه كنيد.

  • زيارت جامعه كبيره

دعاي مخصوص زيارت ائمه است و شما را با آداب صحبت كردن با امام آشنا مي‌كند. اين زيارت به رابطه امام با خداوند و به جايگاه امامان اشاره مي‌كند. زيارت جامعه كبيره از آن زيارت‌هايي كه موقع زيارت هريك از امامان بايد همراهمان باشد تا يك زيارت جامع و كامل انجام بدهيم؛ مثل خواندن اين زيارت در صحن و سراي امام‌رضا(ع). مي‌توانيد كتاب زيارت جامعه كبيره را از انتشارات نيستان كه هشتمين جلد از مجموعه نيايش‌ها و زيارت‌هاست و سيدمهدي شجاعي آن را ترجمه كرده است تهيه كنيد. اين كتاب در قطع كوچك، با 80صفحه و به قيمت 2 هزار و 500 تومان فروخته مي‌شود.

  • دعاي عرفه

دعاي عرفه، دعايي خاص براي روز نهم ذي‌الحجه و يك روز قبل از عيد قربان است؛ دعايي كه از زبان امام‌حسين(ع) قبل از حركت از مكه به سمت كربلا نقل شده. همراه داشتن كتاب دعاي عرفه، براي سالي يك‌بار است اما همان هم مي‌تواند در وقت نياز آنقدر به كارتان‌ آيد كه در مراسم روز عرفه، سرتان در كتاب بغلي نباشد. اين كتاب را با ترجمه الهي قمشه‌اي و با چاپ دو رنگ، در 64صفحه، با خط درشت و به قيمت هزار و 500 تومان، مي‌توانيد در بازار پيدا كنيد.

  • دعاهاي روز

امام صادق(ع) مي‌فرمايند شما را سفارش مي‌كنم به دعا كردن كه هيچ‌چيز مانند دعا، ما را به خدا نزديك نمي‌كند. همين حديث مي‌تواند بهترين تلنگر براي هر روز دعا كردن باشد. هر روز از هفته، يك دعا و يك زيارت خاص دارد. ممكن است در ساعت استراحت يا بيكاري‌تان در روز، چنين دعا‌هايي خيلي به كارتان بيايد و در حد يك ربع، شما را از آن فضاي شلوغ كاري بيرون بكشد و به اصل موضوع زندگي برگرداند. مي‌توانيد كتاب دعاي روزهاي هفته را در 14صفحه و در 2 نوع صوتي و متني، در حجم 5/4مگابايت و به‌صورت رايگان دانلود كنيد و آن را هم در كنار ديگر برنامه‌هايتان در تلفن همراهتان داشته باشيد.

  • قرآن

واقعيت اين است كه خواندن همه اين دعاها براي شناخت خدا و رسيدن به آن راه و روش درست زندگي است؛راهي كه با قرآن مستقيم‌تر از همه به آن مي‌رسيم و اين دعاها و زيارت‌ها هم مي‌توانند ما را در اين مسير همراهي كنند. اين است كه همراه داشتن يك قرآن كوچك جيبي كه جايي نمي‌گيرد و وزني ندارد، مي‌تواند خيالتان را بابت همه‌چيز راحت كندتا در هر لحظه به قرآن كوچك كيف و جيبتان پناه ببريد؛ آنقدر كه در هر موقعيتي خواندن سوره انعام، الرحمن يا سوره ياسين مي‌تواند دل‌هايتان را از هر تنش و اضطرابي دور كند. قرآن‌هاي كوچك جيبي، طرح و شكل و سوره‌ها و حتي ترجمه‌هاي متفاوتي دارند كه بسته به سليقه‌تان مي‌توانيد آن را از انتشارات و با قيمت‌هاي مختلف تهيه كنيد. 

کد خبر 380716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha