چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱
۰ نفر

ساعتی پس از شلیک موشک بالستیک کره‌شمالی و پرواز آن بر فراز خاک ژاپن، دونالد ترامپ بار دیگر پیونگ‌یانگ را تهدید به حمله کرد و مقام‌های چین و روسیه طی سخنانی آمریکا و کره‌جنوبی را در تشدید بحران در شبه‌جزیره کره مقصر خواندند.

بازگشت باز ی تهدید به شبه‌جزیره کره

هوا چونيينگ، سخنگوي وزارت خارجه چين گفت كه كشورش با اقدامات كره‌شمالي كه برخلاف قطعنامه‌هاي سازمان ملل انجام مي‌شود، مخالف است اما معتقد است كه برگزاري مانورهاي مشترك ميان آمريكا و كره‌جنوبي و همچنين تشديد تحريم‌ها عليه پيونگ‌يانگ به تحريك كره‌شمالي و ادامه آزمايش‌هاي موشكي اين كشور منجر شده است. چونيينگ گفت كه بحران در شبه‌جزيره كره به «نقطه بحراني» نزديك شده اما همچنان فضا براي مذاكره باقي است. در روسيه نيز سرگئي ريابكوف، معاون وزير خارجه اين كشور تحولات شبه‌جزيره كره را «خطرناك» خواند و آمريكا و كره‌جنوبي را مسئول وخامت اوضاع دانست. ريابكوف هم برگزاري مانورهاي نظامي در نزديكي شبه‌جزيره كره و در خاك كره‌جنوبي را عامل تشديد بحران در منطقه خواند.

دور جديد مانورهاي مشترك ميان آمريكا و كره‌جنوبي از يك هفته پيش آغاز شده و تا يك هفته ديگر نيز ادامه خواهد داشت. طي هفته‌هاي اخير، بالا گرفتن جدال لفظي ميان رهبران كره‌شمالي از يك سو و رهبران آمريكا و كره‌جنوبي از سوي ديگر، تنش در شبه‌جزيره كره را به شكل بي‌سابقه‌اي افزايش داده است. كمتر از 2‌ماه پيش پس از آنكه رهبر كره‌شمالي تهديد كرد پايگاه نيروهاي نظامي آمريكا در جزيره گوآم در اقيانوس آرام را هدف قرار مي‌دهد، رئيس‌جمهور آمريكا هم از فرو ريختن «باران خشم‌ و آتش» بر سر كره‌اي‌ها سخن گفت و اعلام كرد كه برنامه‌هايش براي حمله به كره‌شمالي «آماده و مهيا»ست.

دونالد ترامپ ديروز هم واكنش تندي نشان داد و گفت: «جهان پيام جديد كره‌شمالي را واضح دريافت كرد. اقدامات تهديد‌آميز تنها باعث انزواي بيشتر كره‌شمالي مي‌شود؛ همه گزينه‌ها روي ميز است.» همزمان شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن هم گفت كه با دونالد ترامپ تماس تلفني داشته و رئيس‌جمهور آمريكا به او اطمينان داده است كه «صددرصد در كنار ژاپن است». ترزا‌ مي، نخست‌وزير انگليس نيز با محكوم كردن شليك موشك از سوي كره‌شمالي اعلام كرد در سفري كه طي روزهاي آينده به ژاپن خواهد داشت موضوع مهار كره‌اي‌ها را با مقام‌هاي ژاپن بررسي خواهد كرد. فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا هم با اشاره به قطعنامه‌هاي سازمان ملل در زمينه اقدامات موشكي كره شمالي گفت: اتحاديه اروپا از تشكيل جلسه شوراي امنيت حمايت مي كند و در صورت پذيرش قطعنامه جديد اجراي آن را پيگيري خواهد كرد.

آزمايش موشكي كره‌شمالي كمي پيش از ساعت 6صبح ديروز انجام شد. اين موشك از نوع موشك ميانبرد هواسونگ-12بود كه پس از طي 2هزار و 700كيلومتر در ارتفاع 500كيلومتري زمين و با عبور از روي ژاپن، در فاصله هزار و 200كيلومتري اين كشور در آب‌هاي اقيانوس آرام فرود آمد.

کد خبر 380710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha